Mia75 skrev 2012-10-25 20:35:58 följande:
Det tog ungefär 4 månader för oss att få barnbesked. Rätt vad det är så händer det

och det är bara så underbart

men hur snart man få barnbesked varierar ju så mycket! Hoppas att ni snart är där!
Ja, rätt som det är händer det

Längtar tills den dagen kommer! Hade ni många kryss på listan? Vi har inte så många så vi räknar med att få vänta lite längre än "vanligt". Det enda som är positivt med att vänta är att vi hinner spara lite mer pengar....Vet ni när ni får åka och hämta än? Hoppas det inte dröjer allt för länge!
Va spännande VickyLee och norpan99!! Det tog ca 2-3 innan vi fick LID från det att våra papper skickades från BV men översättningen har jag faktiskt inte koll på. Inte mer än att vi betalt 800USD för den....
NY I GBG skrev 2012-10-28 12:45:49 följande:
Hej... Kikar in här och undrar om jag kan ställa några frågor om SN-listan.... Vi är ett par på snart 40 (jag) och snart 38 (min sambo) år som har genomgått flera fertilitetsbehandlingar utan resultat.. I och med att vi är i den åldern vi är och de nuförtiden verkar vara så svårt och tidskrävande att adoptera funderar jag på om barn med SN kan vara ett alternativ... Dock undrar jag om man måste vara gifta även för det? Måste man vara gifta för alla typer av adoption?? Vi är jus sambos sedan tre år tillbaks. Är det någon som kan säga något om totalkostnaden och på vilket sätt det är enklare att adoptera barn med SN? Är det framförallt Kina som gäller? Sedan undrar jag också vad det är för typ av SN som gäller och om man har möjlighet att säga att man kan tänka sig en typ av åkomma men inte en annan? Hoppas ni har tid och lust att svara. Jag tycker det är så svårt att hitta info... Tack på förhand och vad spännande det verkar att många av er närmar sig att få hem sitt barn

Som jag har förstått det så är det ett krav att man är gifta och Kina kräver 2 års äktenskap. Vi har hittills, för att kunna skicka våra papper till Kina, betalt ca 45000. Vi räknar med att det kommer att kosta ytterligare ca 125 000 innan vi är hemma. 40 000 får vi sedan tillbaka från Försäkringskassan. Så i slutändan räknar vi med ca 130 000... Är ni med i någon adoptionsorganisation än? Vi har fått jättebra information och snabba svar på våra frågor av Barnens Vänner. Först gjorde vi i ordning en ordinarie ansökan till Kina och sedan en ansökan för SN och i SN-ansökan så kryssade vi i vilka diagnoser och special-needs kunde tänka oss.... Den listan var jobbig tyckte jag... men i slutändan så får man känna efter vad som känns rätt och sen vara beredd på visa ändrigar har jag förstått.... Lycka till!!