• charlotta78

Vi som väntar barnbesked från Kina

Vi skickade vår ansökan till Kina i mitten av augusti och har fått LID 2012-09-03. Vi adopterar via Barnens Vänner och SN-listan. Är det någon mer som väntar barnbesked från Kina just nu? Vore kul att få kontakt med andra som också väntar.....

• Svar på tråden Vi som väntar barnbesked från Kina
  • Mia75

Vi har fått barnbesked och väntar nu på LOA som ev kan komma om någon vecka Glad! Jag är kanske inte den du söker men Kina och väntan har vi ju gemensamt i alla fall Flört!

• charlotta78

Stort grattis till barnbesked!! Hur länge behövde ni vänta på att få det? Hoppas ni får LOA snart så ni får åka och hämta hem ert barn! Det känns positivt att höra andra berätta att dom fått barnbesked för då känns det mer verkligt för oss att det kommer hända även för oss. Konstig mening men hoppas du förstår ändå ð???

• Mia75

Det tog ungefär 4 månader för oss att få barnbesked. Rätt vad det är så händer det Flört  och det är bara så underbart Glad  men hur snart man få barnbesked varierar ju så mycket! Hoppas att ni snart är där!

• VickiLee

HejGlad

Vi har samlat ihop alla papper som nu ska skickas till Kina:) Såååå spännande.....
    Vi har AC och SN-listan.

Tog det drygt 2-3 veckor för era papper att registreras, ingick översättning av dokument under den tiden?

Önskar er BB inom kort.....typ NU;)

• norpan99

Vi håller som bäst på att legalisera ansökan. Vi ska också adoptera via BV och har även vi valt Kina. 

• NY I GBG

Hej... Kikar in här och undrar om jag kan ställa några frågor om SN-listan.... Vi är ett par på snart 40 (jag) och snart 38 (min sambo) år som har genomgått flera fertilitetsbehandlingar utan resultat.. I och med att vi är i den åldern vi är och de nuförtiden verkar vara så svårt och tidskrävande att adoptera funderar jag på om barn med SN kan vara ett alternativ... Dock undrar jag om man måste vara gifta även för det? Måste man vara gifta för alla typer av adoption?? Vi är jus sambos sedan tre år tillbaks. Är det någon som kan säga något om totalkostnaden och på vilket sätt det är enklare att adoptera barn med SN? Är det framförallt Kina som gäller? Sedan undrar jag också vad det är för typ av SN som gäller och om man har möjlighet att säga att man kan tänka sig en typ av åkomma men inte en annan? Hoppas ni har tid och lust att svara. Jag tycker det är så svårt att hitta info... Tack på förhand och vad spännande det verkar att många av er närmar sig att få hem sitt barn

• fabbemam

Hej
    Det låter som om du har en ganska klar bild redan! Det ni behöver göra för att maximera era chanser o snabba på förloppet till att bli föräldrar är att anmäla till er kommun att ni vill göra en utredning för att få medgivande till att adoptera. Er kommun ska då hänvisa er till en obligatorisk föräldrautbildning som måste vara avklarad innan ni får medgivande, i viss kommuner t.o.m innan ni börjar utredningen. Ni bör också bli medlemmar i minst ett par olika organisationer, dessa hittar du på mia.eu . Så fort som möjligt bör ni också gifta er, länderna har olika krav på äktenskapslängd men enligt svensk lag så måste ni vara gifta för att få medgivande.

Att det går allra snabbast att adoptera ett barn med särskilda behov råder det inga tvivel om, i alla fall om ni saknar kötid hos organisationerna. Gällande Kina måste man mig veterligen vara gift i 2 år innan man får adoptera men där finns ett väl fungerande system för att adoptera barn med SN. I de allra flesta länder får man berätta för organisation eller land vilka SN man känner att man skulle klara av eller så finns det listor med barn som söker föräldrar.

Vissa länder har lite lägre krav på de föräldrar som adopterar barn med SN tex Kina, om du adopterar ett barn som de tror att det kommer att bli svårt att hitta familj till. Gällande kostnader så finns den informationen på organisationernas hemsidor.

Som sagt organisationerna hittar du på webbsidan mia.eu där du även hittar övergripande information.

Lycka till, adoption är ett fantastiskt sätt att bli förälder på!

• charlotta78
    Mia75 skrev 2012-10-25 20:35:58 följande:
    Det tog ungefär 4 månader för oss att få barnbesked. Rätt vad det är så händer det Flört  och det är bara så underbart Glad  men hur snart man få barnbesked varierar ju så mycket! Hoppas att ni snart är där!

Ja, rätt som det är händer det Längtar tills den dagen kommer! Hade ni många kryss på listan? Vi har inte så många så vi räknar med att få vänta lite längre än "vanligt". Det enda som är positivt med att vänta är att vi hinner spara lite mer pengar....Vet ni när ni får åka och hämta än? Hoppas det inte dröjer allt för länge!

Va spännande VickyLee och norpan99!! Det tog ca 2-3 innan vi fick LID från det att våra papper skickades från BV men översättningen har jag faktiskt inte koll på. Inte mer än att vi betalt 800USD för den....
    NY I GBG skrev 2012-10-28 12:45:49 följande:
    Hej... Kikar in här och undrar om jag kan ställa några frågor om SN-listan.... Vi är ett par på snart 40 (jag) och snart 38 (min sambo) år som har genomgått flera fertilitetsbehandlingar utan resultat.. I och med att vi är i den åldern vi är och de nuförtiden verkar vara så svårt och tidskrävande att adoptera funderar jag på om barn med SN kan vara ett alternativ... Dock undrar jag om man måste vara gifta även för det? Måste man vara gifta för alla typer av adoption?? Vi är jus sambos sedan tre år tillbaks. Är det någon som kan säga något om totalkostnaden och på vilket sätt det är enklare att adoptera barn med SN? Är det framförallt Kina som gäller? Sedan undrar jag också vad det är för typ av SN som gäller och om man har möjlighet att säga att man kan tänka sig en typ av åkomma men inte en annan? Hoppas ni har tid och lust att svara. Jag tycker det är så svårt att hitta info... Tack på förhand och vad spännande det verkar att många av er närmar sig att få hem sitt barn
    Som jag har förstått det så är det ett krav att man är gifta och Kina kräver 2 års äktenskap. Vi har hittills, för att kunna skicka våra papper till Kina, betalt ca 45000. Vi räknar med att det kommer att kosta ytterligare ca 125 000 innan vi är hemma. 40 000 får vi sedan tillbaka från Försäkringskassan. Så i slutändan räknar vi med ca 130 000... Är ni med i någon adoptionsorganisation än? Vi har fått jättebra information och snabba svar på våra frågor av Barnens Vänner. Först gjorde vi i ordning en ordinarie ansökan till Kina och sedan en ansökan för SN och i SN-ansökan så kryssade vi i vilka diagnoser och special-needs kunde tänka oss.... Den listan var jobbig tyckte jag... men i slutändan så får man känna efter vad som känns rätt och sen vara beredd på visa ändrigar har jag förstått.... Lycka till!!

• fabbemam

Hej
    Jag trodde att jag svarade itråden om SN och kostnader men NY i GTB har tydligen skrivit två liknande inlägg det förstod jag först nu... O så avslöjade jag samtidigt att jag är här inne o snokar, mitt hjärta brinner ju för SN o Kina så jag kan liksom inte låta bliFlört

• NY I GBG

Tack alla för era svar! Ja, vi har det extra svårt då vi inte är gifta... Det känns alldeles för jobbigt att gifta sig och sedan vänta två år efter det.... Vet att jag löste om någon här på FL som hade samma problem och där paret funderade på att adoptera som ensamstående, dvs att man låtsas vara ensamstående för att kunna adoptera och sedan så får den andra adoptera barnet efter ett tag när barnet kommit hit. Men det känns inte heller rätt... Svårt det här. Samtidigt är vi fortfarande inne i äggdonationsträsket så det är svårt att gå in för adoption hundra procent för tillfället....

Svar på tråden Vi som väntar barnbesked från Kina