• OppositeYou

Hamster, marsvin eller kanin

Barnen tjatar om att få husdjur. Hur gamla bör barnen vara innan man skaffar ett? Klart att det handlar om hur ansvarsfulla barnen är (och att jag som förälder har det yttersta ansvaret för djurets välbefinnande), men på ett ungefär?
    Vilket är det bästa nybörjardjuret? Kanin kanske?

metrobloggen.se/oppositeyou/

• Svar på tråden Hamster, marsvin eller kanin
  • Maisie

Vi hade marsvin som barn och har underbara minnen av dem. Min syster fick ett marsvin köpt i en inte alltför seriös djuraffär. Efter ett litet tag födde nämligen vår hona två små bedårande ungar. Den ena fick min kusin (en hane) och jag fick flickan. Mitt marsvin hade ett blått och ett svart öga och hon slickade upp mina tårar när jag var ledsen (hon bets aldrig). Syrrans marsvin blev 8 år och vi trodde att det marsvinet som blev kvar skulle sörja sin mamma men hon verkade bara må bättre. 12 år efter hon föddes fick vi ta henne till veterinären och avliva henne. Hon var så gammal att organen hade slutat fungera och hon fick så mycket vätska i kroppen att hennes fötter inte nådde ner till golvet.  Veterinären sa att hon att hon i övrigt var i väldigt fint skick men klara ögon, fina tänder och glansig päls. Hon var det äldsta marsvin han sett.

Jag tycker en av nackdelarna med hamstrar är deras korta livslängd. Det beror ju på hur barnet reagerar på när de dör.  

• LynxLynx
    Uet skrev 2012-10-07 08:55:28 följande:
    Tycker ni ska läsa på så mycket ni bara kan om varje djur innan ni bestämmer er.
    Hörde nån klok säga en gång att om du vill köpa ett djur, köp boken först och när den är sönderläst DÅ kan man tänka på att skaffa djuret      

Bra!

Marsvin tycker jag är jätteroliga små djur.
  • MadHatter

Ja, läs på om alla djur innan ni bestämmer. Vill bara säga emot den som sa att hamstrar är tråkiga djur - det tycker inte jag. Däremot är det ju långt ifrån samma sällskap som katt och hund men det gäller ju alla smådjur. Jag skulle själv kunna tänka mig kaniner också men då vi inte har trädgård känns det aktuellt.

• OppositeYou
    elinaehn skrev 2012-10-07 08:50:04 följande:
    Två hannar, marsvin, har jag. Men skulle ta flickor nästa gång pga dofter.
    Hade kanin som barn. Honan var rumsren och luktade inget. Hanen ej rumsren och luktade mycket fränare - revirpinkare. Men han var jätterolig och social. ;)
  • elinaehn

Ja våra två pojkar är underbart mysiga. Men det kostar extra att städa så ofta för annars stinker det i hela vardagsrummet. Jo en sak till. Man ska aldrig ha marsvin i ett sovrum de är alldeles för allergiframkallande.

• OppositeYou
    elinaehn skrev 2012-10-08 06:14:57 följande:
    Ja våra två pojkar är underbart mysiga. Men det kostar extra att städa så ofta för annars stinker det i hela vardagsrummet. Jo en sak till. Man ska aldrig ha marsvin i ett sovrum de är alldeles för allergiframkallande.
    Ok, är det extra allergiframkallande. Har hört det tidigare. Eftersom kattallergi finns i familjen (farmor har det) så kanske det är olämpligt?
  • Nell

I mitt sovrum bor 16 marsvin, inga allergier här inte. Det är någon slags myt, allergier fungerar heller inte så. Däremot skall marsvin ALLTID ha hö, vilket ju är en vanlig allergi.

Marsvin skall alltid leva MINST i par, helst i flock. Hannar rekommenderas i par, det fungerar sällan med hanflockar.

Med marsvin är det viktigt att: INTE ha salt-, kalk- eller mineralsten ALDRIG. Det är skadligt och de behöver varken extra salt, kalk eller mineraler utöver vad som finns i grönsaker. De ska ALLTID ha färska grönsaker och hö i buren. Pellets ska ha ett högt fiberinnehåll och lågt kalkinnehåll, Rabbit royal är trevligt anser jag. Vill man kan man ge havregryn, kornkross eller liknande istället eller som komplement till pellets.

• Acapella

Marsvinsägare här med. Jag hade marsvin som liten, så det föll sig naturligt att skaffa såna när mina ungar började tjata om djur. Jag tycker de är lättskötta, men de sprätter ganska mycket spån och hö omkring sig. Det är fredliga djur som kan bli väldigt personliga. Våra små svin tigger till exempel ohejdat av oss i familjen, står med frambenen mot gallret och piper i högan sky, utan minsta rädsla. Men när nån kommer på besök försvinner de in i sin koja och sitter och trycker misstänksamt.

• PolyPond

Om det inte sagts: kaninhannar slåss om de är tillsammans.

• soffipropppropp

Om farmor är allergisk mot katter så tycker jag att det bästa är om hon går och allergitestar sig. Eller om ni känner andra som har gnagare så hon får se om blir allergisk lr inte.
    Det är tyvärr så många som skaffar djur för att sedan upptäcka allergi.
    Marsvin är väldigt sällskapliga och pratglada djur!Glad Man måste ha minst 2 st, köp gärna från en omplacering där du kan få rådgivning än i en djuraffär som bara avlar fram när det finns så många övergivna djur redan..
    Lycka till!

Svar på tråden Hamster, marsvin eller kanin