Inlägg från: Zelmilainen |Visa alla inlägg
  • Zelmilainen

Tårttråden del 18

Mamma Tes skrev 2012-11-19 23:31:30 följande:
    Hmm, kanske lägga till ett tunt lager bärmousse under ena fyllningen i varje då. Svettas sp? Spelar det nån roll vad man spacklar med då man använder sp?
    om sp innehåller gelatin behöver du inte fodra med neutral olja. grädde eller smörkräm är att föredra att spackla med under

jag skulle ersatt det ena lagret helt med en bärmousse, men du gör det du känner känns bäst
    Ankmor skrev 2012-11-20 05:58:06 följande:
    Jag tycker det borde räcka med 1 kuvert saffran, det räcker ju för en "sats" bulldeg (enligt vissa, inte mig).
    Pepparkaksmousse finns det ett jättebra recept på i JFLs bloggar, www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b8519p834767.h... 
    Lingonmousse www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b8519p833821.h... finns det också.
    Jag har testat båda två och de fick godkänt av mina arbetskamrater!

Botanisera runt bland JFLs bloggar så hittar ni en massa bra recept, tips och idéer! Ni hittar länk i TS...
    Godmorgon!         
    jag tycker tyvärr den bloggen är hur rörig som helst och jag har alltid haft svårt att hitta där så såvida jag ej vet att det finns där brukar jag tyvärr undvika att kolla just där :-/ men ska kolla dina länkar absolut. tack

nehepp...
  • Zelmilainen
    Ankmor skrev 2012-11-20 21:03:52 följande:
    Håller med om att bloggarna är lite röriga och att man får leta sig fram, men tar man sig tid till att sitta och bläddra i bloggarna en efter en, så upptäcker man ganska mycket "matnyttigt" att läsa.

Jag rekommenderar defenetivt JFLs bloggar ! 
    jo det finns säkert mkt bra, men när man känner att det är så rörigt och tar alldeles för mkt tid/ork att sitta och leta när det ej känns organiserat tappar jag tyvärr lusten och sätter mig nästan hellre och googlar. hittade dock inget vettigt på google just gällande det jag frågade om, så... hehe
    nehepp...
  • Zelmilainen
    Ankmor skrev 2012-11-20 21:14:06 följande:

Det är rörigt pga att JFL lade in inläggen alteftersom det dök upp något bra i tårttrådarna, då är det inte lätt att hålla ordning...

Men men, jag kan alltid leta i bloggarna om du undrar något. Bara att hojta till i tråden! 
    du ska ej alltid behöva göra det, men tacksam för tipsen denna gång så glad att tråden finns
    nehepp...
  • Zelmilainen
    Ankmor skrev 2012-11-20 21:42:52 följande:

Men det är ju det tråden är till för! Be om hjälp och ge hjälp!

Jag letar gärna! 
    nehepp...
  • Zelmilainen
    Bambusa skrev 2012-11-21 20:15:57 följande:
    nån som gjort fluff på havrebaserad "grädde" tex Carlshamns luftiga visp ??  dottern går på helt mjölkfri diet sen flera månader och fyller 4 nästa månad.. tänkte mig winernougat -den är helt mjölkfri.. eller nått annat tips ??
    som jag förståt här när jag frågat och läst smakar det ofta mindra bra om man smälter grädde och choklad (finns ju mjölkfri choklad), utan det rek att vispa grädde sep och smälta choklad separat och sen blanda. jag har gjort bärmousser, etc på flera olika mjölkfria "vispgrädde" och samtliga har smakat bra (dock ej smält med choklad som ja beskrev ovan).
    nehepp...
  • Zelmilainen
    Tussilussan skrev 2012-11-26 15:20:45 följande:
    Hej! jag tänkte göra en biltårta, men hur vet man hur många bitar de blir? någon som har ett humm?
    utgå från tårtbitsuträknaren i ts. efter fyrkantig tårta, sen får du räkna på de olika "lagren" i bilen. kan ej komma på nåt annat.
    nehepp...
  • Zelmilainen

jag gjorde ju en jultårta åt mina föräldrars adventsfika idag. den hade blivit väldigt uppskattad. gjorde saffransbottnar med pepperkaksmousse och lingonmousse. mamma va sådär med papparkakssmaken i. jag ska göra en till jultårta åt de senare. lingon och saffran/vit choklad kan ja köra på som fyllningar då.men tips på bottnar. alt tips på en annan fyllning om ja kör på saffransbottnar. så att den blir lite "julig" igen.

nehepp...
  • Zelmilainen
    snuurran skrev 2012-12-02 20:43:16 följande:
    Zelmilainen: blev de pepparkaksmoussen från JFLs blogg? :)
    ja. jag tyckte den var god och den blev bra. tog lite mera pepparkaka än vad som stod dock var mamma sådär med själva pepparkakssmaken i en tårta.
    nehepp...
  • Zelmilainen
    Bambusa skrev 2012-12-03 14:32:52 följande:

absolut nått med mandelmassa skulle ja säga, de om nått är juligt i min mun.. saffran och mandelmassa är tokgott ihop, ja brukar göra saffransbullar med mandelmassfyllning i som är kanongoda..
    hur sjutton kan jag göra fyllning med mandelmassa då? *klurar* jag själv avkyr det, men å andra sidan äter jag sällan tårtorna mer än att ja bara smakar fyllningen. 
    nehepp...
  • Zelmilainen
    Queequeg skrev 2012-12-03 20:28:52 följande:
    Gör en enkel madelgrädde, ddet är bara att finriva mandelmassan och vända ner i vispadgrädde. Det är även gott att ta hälften vispad grädde och hälften  vispad creme fariche och tillsätta lite mortlad kardemumma
    tack för tipsen. ska kolla med mamma vilket hon tror på bäst.

har du några ideer om hur ja kan smaksätta botten annars? är lite sugen på att göra lingon resp vit choklad/saffransmousse...
    snuurran skrev 2012-12-03 22:37:12 följande:

Då gör nog jag också på den :)
    ja gör det. superenkelt var det!

nehepp...
Svar på tråden Tårttråden del 18