• Anonym (tvåbarnsmamma)

    Har jag orimliga mål, hur ska jag lyckas?

    Hej,
    jag har insett nu att min mamma kilon måste bort! Jag hade graviditetsdiabetes vilket gör det ännu viktigare så jag inte utvecklar diabetes. Totalt vill jag tappa 18kg och gärna 10kg innan års skiftet. Är det rimligt?

    Vad ska jag tänka på i kosten? Jag har som sagt 2 barn en på 3 och en på 6 mån så måste kunna äta det övriga familjen äter så äldsta barnet inte funderar varför jag inte äter samma mat.

    Vad kan jag göra för träningar hemma? Promenader är det bra? Hur ofta ska jag träna?
     

  • Svar på tråden Har jag orimliga mål, hur ska jag lyckas?
  • Träningsexpert Elmina

    En rimlig takt brukar vara 2 kg i månaden, nu var det ju ganska nyligen du fick barn så kanske går det fortare än så.

    Visst kan du äta det som de andra i familjen äter, ät dock mer grönsaker (fibrer) och mindre fett och kolhydrater (i form av stärkelse och socker) dvs mindre pasta/ris/bröd/potatis än resten av familjen men framförallt bör du tänka på att du behöver mindre fett än barnen. 

    Promenader, lek med barnen, cykelturer, styrketräning hemma är bra träning. Rör på dig varje dag, minst 1 timme. 


Svar på tråden Har jag orimliga mål, hur ska jag lyckas?