• Babyimafake

Plugga heltid + jobba heltid?

Tänker börja jobba heltid nu till våren, och vill även börja plugga heltid på universitet till hösten -13. Någon som har erfarenhet av det och vet hur det är? Jag tänker läsa en kurs på helfart 30hp grundkurs, sedan fortsätta med en fortsättningskurs 30hp osv tills jag får en examen i ämnet. Jag har redan en del förkunskaper, men det krävs antagligen mycket mer. Universitetet säger att det är undervisningstid ca 6-12 timmar i veckan men ingenting är obligatoriskt.

Vad tror ni? 
    Vill inte ta några som helst studielån, och räknar med att spara 5-7000 kr/månad under denna tiden, bo i en etta eller tvåa och snåla på det mesta, tror ni det kommer funka? Sedan undrar jag om jag då blir csn-berättigad eller inte?

Någon som tänker/gjort samma sak? 

• Svar på tråden Plugga heltid + jobba heltid?
  • Kjell2
    Babyimafake skrev 2012-10-08 14:03:36 följande:
    Tänker börja jobba heltid nu till våren, och vill även börja plugga heltid på universitet till hösten -13. Någon som har erfarenhet av det och vet hur det är? Jag tänker läsa en kurs på helfart 30hp grundkurs, sedan fortsätta med en fortsättningskurs 30hp osv tills jag får en examen i ämnet. Jag har redan en del förkunskaper, men det krävs antagligen mycket mer. Universitetet säger att det är undervisningstid ca 6-12 timmar i veckan men ingenting är obligatoriskt.

Vad tror ni? 
    Vill inte ta några som helst studielån, och räknar med att spara 5-7000 kr/månad under denna tiden, bo i en etta eller tvåa och snåla på det mesta, tror ni det kommer funka? Sedan undrar jag om jag då blir csn-berättigad eller inte?

Någon som tänker/gjort samma sak? 
    Det blir tufft. Är jobbet heltid dag innebär du att du missar alla föreläsning, lektioner, övningar, labbar, seminarier mm som hjälper en hel del. Du måste läsa in allt själv.

Om du är hyffsat begåvad och har väldig diciplin kan det funka men räkna inte med för mycket fritid.

CSN kommer du troligtvis inte vara berättigad till då du kommer tjäna för mycket.

Ett alternativ kan vara att skippa sparandet, jobba deltid och plugga 100% i stället.

• Litet My
    Babyimafake skrev 2012-10-08 16:04:18 följande:
    Vill verkligen folk anställa en om man bara vill jobba deltid/halvtid då?..

vet inte vad du vill jobba med, men tex inom vården finns det många 50-75% tjänster tex. jag pluggar heltid men jobbar 65% natt nu, får 100 kr mer än om jag tagit studielån, samt att det är såpass lugnt att jag har ungefär 8 timmars studietid på natten.
  • Topcom

Kolla efter jobb där de efterfrågar deltidsarbetare! Tror inte att din plan med heltidsjobb på båda grejer är realistiskt tyvärr..

• Pastell

Känns inte realistiskt att både plugga och jobba heltid.

• Anonym (450hp)

Heltidsstudier ska motsvara 40h/v. Om du hinner med det + heltidsarbete är ju upp till dig. Har du möjlighet att studera under arbetstid?

CSN lär du inte vara berättigad till; du kommer att gå över fribeloppet (såvida du inte tjänar väääldigt dåligt).

Jag har som mest studier 175% samtidigt som jag arbetade 50% natt inom vården. Det gick eftersom jag är jävel på att organisera och planera samt att jag hade möjlighet att studera under arbetstid.

• Ms H

Vad är det för område på studierna? Det är nämligen väldigt olika hur mycket tids som krävs för olika typer av kurser.

• Anonym

Jag har väldigt många terminer läst 50% på distans och jobbat heltid(ett jobb som krävde väldigt mycket övertid) och haft man och ett barn. De tre senaste terminerna läste jag en ganska svår kurs, som verkligen krävde 20h studier i veckan. När vi hade inlämningar och seminarier, brukade jag ta en semesterdag för att jobba ikapp.

Den här terminen läser jag en kurs på heltid och jobbar heltid. Men den här kursen kräver nog bara 20h i veckan, trots att det är heltid. Nu har jag pluggat väldigt mycket i mina dar och är bra på att planera. Har alltid med mig en skolbok i väskan - och tar alla tillfällten att läsa en sida då och då - på tåget, på lunchen etc.

Så går gör det säkert - men man hinner nog inte göra så mycket annat.     

• svarta

Det beror nog på hur studievan du är, hur mycket tid du behöver ägna åt studierna och hur mycket tid som framöver kan förväntas bli obligatorisk. Jag har under två år pluggat heltid på distans samtidigt som jag har jobbat heltid, men då har jag haft en flexibel arbetsgivare och relativt få obligatoriska moment som måste göras på plats. Dessutom har jag betraktat studierna som min hobby, eftersom de tagit så gott som all fritid. Men visst är det möjligt

• Anonym (Jobb)

Jag pluggar till jurist och jobbar 40%. Då pluggar jag i genomsnitt 40 h per vecka och det är verkligen inga problem. Jurist är ju rätt tungt med mycket att läsa, beroende på vad du ska plugga kan du jobba rätt mycket (kanske inte heltid?).

• primeprime

Jag har pluggat 100 % samtidigt som jag jobbat heltid. Tyckte det funkade ett halvår, sen gick jag ned till 65% på jobbet. Man kan inte räkna med att ha mkt fritid direkt, men det var nice att få ut bra löner :) betygen från när jag jobbade mkt var inte heller så bra, så klart..

• Jennie med ie

Jag jobbar nu ca 80% och pluggar 100%. Och det funkar... men mycket tack vare att utbildningens dels är mest på distans (ca 2 dagar på skolan i månaden) och dels handlar om det jag redan jobbar med, och jobbat med i över 15 år... Hade det inte hängt ihop på det sättet hade jag själv nog inte fått det att funka.

• Anonym

Jag pluggar heltid och för mig innebär det ungefär 15 timmar i veckan och minst 20 timmar i veckan med hårt plugg. Jag jobbar varannan helg och hade inte fixat att jobba mer än så. Hade då gått in i vägen redan första terminen..

• Anna Paulita

Det beror på kursens art skulle jag påstå.

• sextiotalist

Det beror helt på vad det är för utbildning/kurs. Vissa utbildningar kräver hög närvaro (även om det inte är obligatoriskt) och andra utbildningar har många obligatoriska moment.

• Babyimafake

Det är är språk det gäller, och det var ca 6-12 timmar/veckan undervisningstid. Dock ingen obligatorisk närvaro.

• Anonym

Hmm, språk är ju verkligen bra att gå på undervisningstillfällen eftersom det är då man lär sig uttal. Om det är ett främmande språk. Svårare att läsa in på egen hand, kan jag tänka mig... Jag tror att det går att köra dubbelt ett tag, men det tar nog oerhört på krafterna. Bästa vore i så fall om du hittar ett jobb där du kan studera under tiden. T.ex. vaktjobb, personlig assistent med vaknätter eller liknande... Det finns en maxgräns på vad man får tjäna för att vara berättigad till studiemedel, www.csn.se/lattlast/studiestod/studiemedel/inkomst

• Anonym (450hp)
    Babyimafake skrev 2012-10-09 14:37:37 följande:
    Det är är språk det gäller, och det var ca 6-12 timmar/veckan undervisningstid. Dock ingen obligatorisk närvaro.

Jag har läst en del språkkurser och de var bland de svåraste jag läst! Gramatiken hade jag väldigt svårt för - men vi är ju alla olika. Du kanske har väldigt lätt för det?
  • Babyimafake

Kan fem språk och var utomlands detta året för att lära mig ett nytt språk. Fick ju dock inget betyg i det då det var i urlandet, så då jag vill ha betyg måste jag gå kursen i Sverige och få det som högskoleutbildning. Har alltid haft lätt i språk, har högsta betyg i alla 4 språken, och inget alls som sagt i det jag vill gå på högskolan.

• Stålmamma

I augusti började jag läsa upp gymnasiet på heltid och min tanke var oxå att jobba heltid men dessa planer fick jag lägga ner rätt fort och fokusera på studierna då det skulle bli allt för stressigt så nu öluggar jag heltid och vickar i barnomsorgen då och det och det är fullt tillräckligt

Svar på tråden Plugga heltid + jobba heltid?