• Anonym (Restaurangbiträd)

    Jag har jobbat på McDonald's. Fråga vad du vill!

    Fråga på. Svarar på det jag kan.

  • Svar på tråden Jag har jobbat på McDonald's. Fråga vad du vill!
  • Fenrisulven
    RocksteadySara skrev 2012-10-09 10:56:28 följande:
    Oh My! Jag har jobbar på tre mcd, aldrig någon som plockat upp bröd från golvet och lagt på burgaren ( eller liknande ) oljan brukade vi byta på måndagskvällens stängning ( när det var minst folk ) frysar och kylar städades kontinuerligt, alla maskiner och köksprylar var flytt och avtagbara och rengjordes minutiöst varje kväll , handskar användes jämt. Vi höll stenhårt på hygien och kvalitet och skulle aldrig drömt om att tjafsa emot en kund. Jag har jobbat på flera restauranger sen den tiden , vissa "fina" restauranger, och det finns inte NÅN som är i närheten av mcd hygien och livsmedelshantering. Och var man ambitiös och jobbade hårt kunde man klättra hur högt som helst :)
  • Anonym (gullefjun)
    EnAnonumius skrev 2012-10-09 00:07:10 följande:
    Jag har aldrig jobbat på donken. Dock så har jag jobbat som kallskänka på restaurang,
    En sak skall du vet att donken har samma höga hygienkrav som vilken restaurang chark som helst.  Det sunda förnuftet borde ju säga detta till dig.

    Har man hand om livsmedel oavsett om det är restaurang Ritz, Donken (andrar hamburgerkedjor), ICAChark (andra affärers chark)  så är det krav på att ha noggrann handhygien. Och JA även innom returangbranchen (hamburgegeställen räknas dit)  chark, café  "fina restauranger" så är dte önskvärt att man stannar hemma ett par dar extrem när man haft smittsam sjukdom.  
    Likaså livsmedelsindustrin över lag, själv arbetar jag som styckare på ett känt kyckling företag.
    Vi måste tvätta  händerna med både tvål vatten och sprit innan våra pass, vi får heller inte använda parfymerade hygien partiklar och vi måste ha olika rockar om vi skall vitsas i eller bara gå igenom en annan zon.  
     
  • Anonym (gullefjun)
    Anonym (gullefjun) skrev 2012-10-09 11:29:38 följande:
    Likaså livsmedelsindustrin över lag, själv arbetar jag som styckare på ett känt kyckling företag.
    Vi måste tvätta  händerna med både tvål vatten och sprit innan våra pass, vi får heller inte använda parfymerade hygien partiklar och vi måste ha olika rockar om vi skall vitsas i eller bara gå igenom en annan zon.  
     
    Givetvis använder vi mössa för håret och handskar och rockar och speciella byxor då vi vitsas inne i produktionen .
  • Anonym

    Jag har också jobbat på McDonald´s och måste säga att nivån beror helt på de som jobbar där framför allt chefen. Mcdonald´s har fruktansvärt mycket regler och standarder kring allt. Följer man dem till punkt och pricka får man riktigt fräsch och god mat. Reglerna kring maten sätter en högre standard än svensk livsmedelslagsstiftning. Reglerna för städ, disk och tvätt är mycket omfattande och det var i alla fall på min tid ett mycket omfattande jobb att göra rent t.ex. kaffemaskiner och mjukglassmaskiner. Givetvis får man inte gå direkt från kassa eller matsal till kök utan att tvätta händerna. (Händer skulle tvättas med korrekt rengöringsmedel upp till armbågarna och särskilt noga mellan fingrar och under naglar om man lämnat köket för att t.ex. hämta ost i kylrummet. Ett evigt tvättande.)

    Men, på vissa restauranger tycktes det vara en sport att ge medarbetarna så lite utbildning som möjligt kring de regler och standarder som fanns. Utbildning kostar, även om jag tyckte det var väl investerad tid höll inte alla med. Och verkligheten har krav på att hålla lönekostnader nere och då kommer genvägarna. Att säga att det inte förekommer att rengöringen av milkshakemaskinen någongång missats eller att det inte förekommer att det kapas så många timmar vid öppning och stängning att medarbetarna måste välja mellan att jobba gratis eller slarva med rengöring av rostar, grillar och dressbord är naivt.

    Jag har jobbat på 2 olika restauranger och hoppat in kortare perioder på ytterligare fyra och haft fyra olika chefer som varit ansvariga för mig så länge att jag på riktigt kunnat bilda mig en uppfattning. Vissa har varit makalösa människor som gjort ett superbt jobb, andra har bara varit intresserade av att restaurangen på kort sikt ska spara så mycket pengar som möjligt. Självklart har deras inställning starkt färgats av vad deras chefer i sin tur krävt och resultatet blev därefter. Det största misstaget som görs är att inte tydligt klargöra prioriteringsordningen utan istället kräva allt. När allt är för mycket börjar folk fuska, det går helt enkelt inte att göra allt.

    Jag har bara haft en chef som tagit sådana genvägar att jag upplevde att det påverkade matsäkerheten, och då endast vid ett par tillfällen. Just i det fallet var det en franchisetagare som hade mer att vinna på att tjäna pengar själv än att upprätthålla företagets rykte och han blev heller inte långvarig. Min bild är att det är extremt ovanligt, men igen, det finns folk som fuskar i alla branscher. Hade det inträffat när jag hade jobbat mer än några månader och börjat få koll på vad som gällde hade jag aldrig accepterat det. Kanske därför vissa försökte hålla nere utbildning och info till sina medarbetare?

    Om en restaurang sköts ens i närheten av Mcdonald´s standard skulle inte jag vara orolig för att äta där, jag besöker regelbundet restauranger och kebabhak som inte är i närheten av den standard vi höll.
    Däremot hade McDonald´s en bit kvar till att bli en ansvarsfull arbetsgivare när jag jobbade där, alla med någon sorts ansvar arbetade osannolikt mycket övertid, normalt med begränsad ersättning. Och de som jobbade med mig var ofta i en utsatt sits. Särskilt de yngre, många tonåringar jobbade för att de var tvungna, deras föräldrar stod helt enkelt inte för den del av deras försörjning de borde ha gjort och det fanns inte så många andra ställen de kunde söka jobb på, de var med andra ord ganska utlämnade åt sin chef. Med en bra chef är det förstås inget problem, men det finns dåliga också, även på Mcdonald´s. 

  • Elin 885
    emelielj skrev 2012-10-09 10:52:55 följande:
    Det är ju absolut inte okej att du inte fått hjälp med din srbetsskada!
    Sen är allt relativt, det finns saker som jag INTE är nöjd med, men det kan jag inte ta under mitt nick :)
    nej precis! Jag brände mig ordentligt på en fritöskorg när jag skulle ta den till min plats. brände på armen som faaaan. min mamma är dock väldigt rolig ibland haha.
    när jag kom hem (jag var bara 16 då) så tog hon mig  och gick till apoteket och köpte säkert halva apoteket :P. hon tog kvitto, ringde och skällde ut chefen så jag tror säkert att han fick tinitus. hon följde med mig dagen efter och lämnade kvittot till en mycket försträckt arbetsledare (samma som dagen innan) och halvskrek att detta givetvis kommer att anmälas eller hur?????.
  • orianthi

    På dom restauranger jag jobbade på kompromissade vi ALDRIG med rengöringen av vare sig glassmaskin rost eller något annat. Var heller ingen som behövde kapa tider för öppning eller stängning eller jobba gratis.

  • Koppkaka

    Ja för det är ju superfräscht när donken diskar toalettsitsarna i samma diskmaskin som används till matlagningsredskapen t ex. Mums!

  • Anonym

    Har jobbat på Mcdonald´s, tyckte det var bra där jag var då men bor nu i en annan del av landet. Har "vänner" här som har poster motsvarande restaurangchef eller assistent på McDonald´s och en annan stor hamburgerkedja och som chefar på ställen som tillhör några av de största cafékedjorna. Inte bara framkom det under ett samtal att det förekommer att medarbetare omplaceras för att en annan chef ska få dem att säga upp sig eller till ställen de har svårt att ta sig till de pratade också med nöje om hur duktiga de var på att få folk att förstå att de var på fel ställe och borde sluta. Tycker det är jättetrist, pratade med en tjej för ett tag sedan som fått just ett sådant samtal men som hängt kvar på sin restaurang till chefen blivit flyttad till en bättre restaurang och som året efter blev utnämnd till årets medarbetare. Ibland får fel människor makt, så många som inte kan se bortom att deras aversion mot en person är personlig och inte alls grundad på faktisk prestation och som njuter av att trycka ner andra. Dessa föredetta vänner är nu snarast ytliga bekanta, vi springer ju på varandra ibland men det är verkligen inga jag har lust att umgås aktivt med. Så trist att få bekräftat att det är så utbrett! Jag har ju själv varit arbetsledare inom restaurang och aldrig varit med om att någon medarbetare som blivit schysst behandlad flippat totalt. Om det händer bör man nog som arbetsledare och arbetsgivare börja med att ta sig en funderare över sin egen roll.

  • Anonym
    RocksteadySara skrev 2012-10-09 12:08:56 följande:
    På dom restauranger jag jobbade på kompromissade vi ALDRIG med rengöringen av vare sig glassmaskin rost eller något annat. Var heller ingen som behövde kapa tider för öppning eller stängning eller jobba gratis.
    Beror ju på vad man menar med kompromissa. Standarden är som sagt högre än vad vissa skulle tycka är nödvändigt. Men jo, jag vet att många fuskade med disken av alla delar till kaffemaskin t.ex. Enligt tillverkaren skulle de diskas för hand med ett antal små specialanpassade borstar. All handdiskning skulle enligt dåvarande McD-standard ske i fem separata baljor enligt mönster skölj-diska-skölj-desinficera-skölj varefter delarna skulle placeras att luffttorka där de inte kunde komma i kontakt med smutsig disk, rengöringsmedel eller liknande. Därtill skulle förstås maskinens egna rengöringsprogram köras. Det hände att alla dess baljor inte användes eller att delar inte monterades isär ordentligt utan att vissa fick sitta ihop genom disken. Kanske inte farligt men definitivt inte enligt McD-standard. Problemet med avvikelser från standarden är ju att motivera för sina medarbetare varför vissa avvikelser är ok men andra inte och vilka som hör till den förra kategorin och vilka som hör till den senare. Själv tyckte jag att standarden för rengöring av maskiner skulle följas. Däremot var jag inte stenhård på att det skúlle gå exakt rätt antal trasor per tvättmaskin eller att rena trasor var vikta på exakt rätt sätt där de låg i sitt rengöringsmedel. (Skulle aldrig ha drömt om att fuska med att fylla på rengöringsmedel, men att vika trasor som sedan ändå behövde vikas om innan användning?) Och ja, jag har fått skit för att jag haft ovikta rena trasor i en hink under skift jag var ansvarig för mer än en gång. Räddningen där var för min del kunskapen om att det faktiskt fanns en officiell prioriteringsordning som i det mesta följde sunt förnuft. Om jag inte inför mig själv hade kunnat motivera mina beslut med att jag hade följt mitt inre och denna officiella lista hade jag nog blivit knäckt av all kritik man fick.

    Så visst fuskas det. På McDonald´s fanns i alla fall på min tid standarder för allt. Däremot var inte alla standarder kommunicerade till den genomsnittliga medarbetaren.
  • Anonym

    Min dotter jobbade extra på donken,hon berättade vilket snusk det förekom,tappade man nåt i golvet så togs det upp och putsades lite.alltså mat.

Svar på tråden Jag har jobbat på McDonald's. Fråga vad du vill!