• Liten elak och intelligent

Barnet äter fiskpinnar morgon, middag, kväll....... Hur ska jag göra nyttig panerad fisk?

Men vad är det här för kost, tänker nog du som läser rubriken. Men så här är det: Min sexåring har autism. Som en del i sin funktionsnedsättning så är han väldigt selektiv med maten. Han äter ett fåtal saker. Det blir inte lättare av att han ofta mår illa av sina epilepsimediciner. Han har svårt att hålla vikten. En sak han äter, mycket och gärna, är fiskpinnar. Han äter ofta det t o m till frukost. Alternativet är att han inte äter alls. Nu är ju inte den maten det allra sämsta man kan äta men ingen höjdare heller. Jag vill jättegärna ha recept och tips på panerad fisk som är så likt fiskpinnar i smak och konsistens som möjligt, men som är nyttiga! Får gärna gå att frysa färdigpanerade så det går lätt att plocka fram. Hoppas på många bra tips! :)

• Svar på tråden Barnet äter fiskpinnar morgon, middag, kväll....... Hur ska jag göra nyttig panerad fisk?
  • phillipha

Alltså jag brukar sällan gilla eller ekomendera färdigmat MEN der finns en fiskpinne från Findus som heter Torskpinnar. Dom innehåller mycket fisk, närmare 80% och dom är riktigt goda. Lite dyrare än vanliga men det kanske inte gör så mycket.

Annars kan du köpa fisk som är lite fastare i köttet typ torskrygg el kummel. Skär den i fiskpinnebitar och doppa förat i mjöl sen i uppvisoat ägg och sist i ströbröd. Stek i smör. Tyvärr tror jag inte det går att frysa färdigpanerade.

• mimmi14

Äter han fiskbiffar så kan du göra själv och panera med ströbröd.

Ge kärlek och du får massor tillbaka.
  • Mammatilltretroll

Panera egen fisk i något annat än vetemjöl och ströbröd? Mixade havregryn? Dinkelmjöl? Krossat rågknäckebröd?
    Testa att panera lax?

• Strumpemamma

Jag brukar krossa cornflakes och använda som penering på torsk-aktig fisk. Blir kanongott

• tro  hopp  kärlek

Skär fast fisk i bitar, 
    ta mjöl gärna skrädmjöl eller rågmjöl blanda i salt och vitpeppar
    rulla pinnarna i detta,
    sen i uppvispat ägg
    sen i skorpmjöl eller cornflakes eller skorpmjöl blandat med lite ost.

Lägg i frys med fördel. blir mkt bättre då.

Du kan göra det samma med kyckling, blanda gärna lite starkare kryddor då i mjölet. 

• Gyllan

Jag vänder fisk (brukar ta torsk) i ströbröd blandat med vitpeppar och salt. Det äter mig vaken tjej massor av

• Pudel

Om du vill att sonen ska få i sig lite vitaminer också så finns det jättejättedyra veganfiskpinnar att köpa. Jag är allergisk mot fisk så jag äter sådana när det är fisk här hemma. Enligt sambon smakar de precis som vanliga fiskpinnar (fast typ 1000 gånger dyrare)

Kolla på veganbutiker så finns det ganska mycket roliga alternativ till fisk, och sonen får i sig lite grönsaker utan att han vet om det :) 

Svar på tråden Barnet äter fiskpinnar morgon, middag, kväll....... Hur ska jag göra nyttig panerad fisk?