• Paige80

Tips i Edinburgh

Om en vecka åker vi till Edinburgh och stannar i fyra dagar. Vore toppen med tips på utflykter, restauranger...ja, det mesta. Gärna sånt som passar när man reser med en 2,5-åring

• Svar på tråden Tips i Edinburgh
  • Mrs Firren

Vi var där för ett år sedan med vår 2,5-åring och det funkade kanon! Ett problem som uppstod med tanke på restuaranger var att barnet inte var välkommet var som helst, t.ex. på pubar eftersom det var 18-årsgräns (har jag för mig det var). Så vi brukade scouta restaurang på dagen för att veta var vi skulle gå och äta middag senare, vi frågade helt enkelt om det var ok att ta med ett barn. Ett par leksaker i ev. skötväska var också bra att ta till på resturang. 

Ang utflykter så hyrde vi bil ett par dagar och for till olika destillerier. Över lag var det alltså ingen semester med barnfokus, tvärtom ett väldigt vuxet tema. Däremot såg vi hela tiden till att anpassa oss till barnets tempo, vi passade på att åka bil när han skulle sova ex. Vi besökte olika parker när han behövde leka av sig. Men sen är vi ganska tillåtande och om han behövde röra på sig och aktivera sig så letade vi upp första bästa grej att sysselsätta sig med - gå upp och nedför en lång trappa, titta på alla fordon på gatorna, springa/jaga.

Sen bodde vi på SAS Radisson som ligger extremt centralt vilket var kanon på flera sätt. Vi blev också uppgraderade till ett familjerum som var gigantiskt vilket var guld eftersom barnet kunde busa i rummet utan problem.

Över lag tyckte jag det gick kanon att ha barnet med när vi turistade i en storstad på det viset.

Så, tyvärr inga konkreta besöksmål eller resturanger, utan bara lite tips som kan underlätta besöket.    

Hoppas ni får en bra resa! En fantastisk stad som vi alltid återkommer till när vi funderar på vart vi ska åka.     

• Natulcien

Jag var i Edinburgh med en kompis för några år sen. Alltså, en helt barnfri resa...
    ...men det var en helt underbar stad. Och trots att jag har rest en hel del, så finns det nog ingen stad som jag längtar tillbaka till så som till Edinburgh...

Ett av de bästa minnena var när vi tog tåget och reste några mil utanför Edinburgh till en kustby som hette North Berwick, och det var en fantastiskt vacker plats och de hade något slags akvarium där också, och man kunde ta båt ut och titta på div. vattendjur.

• Brianna

Edinburgh Zoo är ett måste! Där kan man se Pandor men man måste boka tid för att få träffa dessa och det gör du enklast på deras hemsida och då garanterar ni att ni har en plats när ni kommer dit för att besöka dem.
    Dom har oxå en bil med släp som man kan sitta i för att ta en tur runt zoot så man slipper gå så mycket.

Vi var oxå där för en tid sedan men utan barn...men där fanns nog mycket för barnfamiljer oxå.

Scottland national museum kan var intressant oxå och när vi var där såg vi reklam för en nöjespark ni kan googla om.   

Bussar är billiga men man ska ha jämna pengar för dom flesta bussar ger inte växel.

Och kom ihåg att titta rätt innan ni går över en gata! Det hade jag mest problem med :)         

• Brianna

Restauranger finns över allt i centrum, bara att välja vad ni vill äta. Längs LothianRD  finns allt och där runt om.

Var ska ni bo? Om jag vet det så kan jag tipsa på bra ställen där i närheten kanske???

• Paige80

Åh tack för alla tips! Vi ska bo på Knight Residence som ligger på Lauriston Street. Är ett lägenhethotell så finns gott om plats hoppas jag.

• Brianna

Den gatan är nära till allt där i centrum I Grassmarket finns många restauranger och affärer och dit har ni nära.

Den botanisla trädgården var vacker och där hade dom aktiviteter för barn oxå. Vi besökte växthuset och det var väldigt intressant och många vackra växter ochh träd.

Va är ni intresserade av? Vad brukar ni göra när ni reser?

Jag har så mycket kvar där att se som vi inte hann med senast så vi ska absolut igen.

Lite avudsjuk på er som har er resa framför er.          

• Paige80
    Brianna skrev 2012-10-10 21:05:49 följande:

Den gatan är nära till allt där i centrum I Grassmarket finns många restauranger och affärer och dit har ni nära.

Den botanisla trädgården var vacker och där hade dom aktiviteter för barn oxå. Vi besökte växthuset och det var väldigt intressant och många vackra växter ochh träd.

Va är ni intresserade av? Vad brukar ni göra när ni reser?

Jag har så mycket kvar där att se som vi inte hann med senast så vi ska absolut igen.

Lite avudsjuk på er som har er resa framför er.          

Då låter det ju som att vi bor i en trevlig del av stan
    När vi rest utan barn förut så gillar vi att upptäcka mycket, promenera, ta en buss ut någonstans och se sig om, äta gott och lokalt, allt som gör att man får en känsla för platsen man är på. Nu när vi har med oss vår 2,5-åring så blir det ju mer anpassat, det viktigaste är väl att inte stressa sig fram genom massa aktiviteter utan ta det som det blir Samtidigt vill man ju hitta på roliga saker.
    Botaniska låter fint!

Ja, och det där med vänstertrafiken... Jag var på Malta för en tid sedan och tittade åt fel hål hela tiden
  • Brianna

Scottland National museum har gratis inträde, det glömde jag säga. Och dom har en avdelning med uppstoppade djur som ert barn säkert kommer att tycka om.

Buss prierna är 1,40 pund per resa och person eller så kan man köpa på bussen en heldagsbiljett för 3,50 pund per person och då kan ni hoppa på och av var ni vill.

Kom även ihåg att på dom flesta restauranger ska man ge dricks...det var nytt för oss som rest i Norden mest :)

Men alla i Edinburgh är väldigt trevliga och hjälpsamma!       

Svar på tråden Tips i Edinburgh