• Anonym (USK)

    Jag arbetar som USK på ett äldreboende. Fråga precis vad du vill!

    Jag svarar på vad som helst!

  • Svar på tråden Jag arbetar som USK på ett äldreboende. Fråga precis vad du vill!
  • Anonym (USK)
    Anonym skrev 2012-10-08 22:49:47 följande:

    Givetvis. Det säger jag inget om. Men att alltid ha handskar tycker jag är ovärdigt. Och att inte kunna ta att de boende nuddar ens skinn... Jag blir bara mörkrädd.
    Tror folk att gamla människor har pesten eller? Klappar ni aldrig någons kind utan handskar? Håller någon i handen utan handskar? För att man som personal "hatar om de nuddar mitt skinn". Det låter sjukt, för mig. 

    Tror folk att gamla människor har pesten eller? Nej.

    Klappar ni aldrig någons kind utan handskar? Jo.

    Håller någon i handen utan handskar? Helst inte.   
  • Guld Nougat

    Visst ska man ha handskar vid patientvård där man kan komma i kontakt med kroppsvätskor. Men annars, nej då behövs det inte. Det är fortfarane människor du jobbar med ts inte djur. Att inte vilja nudda någons skinn utan handskar då har man absolut inte inom vården att göra!

  • Anonym
    Anonym (USK) skrev 2012-10-08 22:55:19 följande:

    Tror folk att gamla människor har pesten eller? Nej.

    Klappar ni aldrig någons kind utan handskar? Jo.

    Håller någon i handen utan handskar? Helst inte.   

    Varför svarar du som du gör på dessa frågor? Varför är det okej att klappa någons kind utan handskar, men helst inte hålla någons hand? Jag hoppas att du själv inser att du inte borde jobba i vården alls. Ingen borde behöva påpeka detta för dig. Kan du inte be din chef om någon omplacering, till ett städjobb eller vad som helst i din kommun?
  • Anonym (USK)
    Anonym skrev 2012-10-08 22:57:30 följande:

    Varför svarar du som du gör på dessa frågor? Varför är det okej att klappa någons kind utan handskar, men helst inte hålla någons hand? Jag hoppas att du själv inser att du inte borde jobba i vården alls. Ingen borde behöva påpeka detta för dig. Kan du inte be din chef om någon omplacering, till ett städjobb eller vad som helst i din kommun?
    Jag svarar så saningsenligt jag kan.

    För att de petar sig i näsan, i underlivet, tvättar inte händerna efter toalettbesök mm mm.

    Nej det kan jag inte. Jag arbetar inte komunalt.   
  • Baby D

    Självklart ska man kunna röra patienterna. Men i patientnära vård ska man ha handskar, och förkläde. Sen beror det ju på om jag vill att patienter rör mig på kinden och så. Jag vill inte att de gör det om de precis grävt i inkontinensskyddet. Då får man tvätta av händerna först.

  • Guld Nougat
    För att de petar sig i näsan, i underlivet, tvättar inte händerna efter toalettbesök mm mm. Och det gör inte andra människor eller ? Dina uttalanden skrämmer mig rejält. Du ska öht inte vara inom vården.
  • Anonym
    Anonym (USK) skrev 2012-10-08 23:00:02 följande:
    Jag svarar så saningsenligt jag kan.

    För att de petar sig i näsan, i underlivet, tvättar inte händerna efter toalettbesök mm mm.

    Nej det kan jag inte. Jag arbetar inte komunalt.   

    Hjälper ni inte dem med att tvätta sig, påminna dem om det osv. Om någon petat sig i näsan och du sen håller honom i handen, och spritar dig efteråt (jag spritar mig alltid efter kontakt med de gamla om jag inte vet att de har rena händer), är det inte okej?
    De kan ju ha kliat sig i underlivet och sen kliat sig på kinden som du sen klappar, varför är det okej?
    Jag tycker att det är så ovärdigt att ta i en människa med handskar, precis som om de vore smittohärdar och inte mänskliga längre. Tänk dig själv att inte få känna mänsklig värme mot din hand/kind eller en kram, utan istället känna plast mot dig, hela tiden. Ingen mänsklighet och jag är bara oerhört tacksam för följande:
    1. Du är inte min kollega-tack och lov!
    2. Du vårdar ingen i min närhet-tack och lov!

    Sen skulle jag ju gärna veta vem du är, var du jobbar osv så jag kunde försöka påverka detta mer. För att skriva till dig (dessutom anonymt) på ett formun på FL hjälper föga. Du lär ju inte tänka till av det här, snarare blir det taggarna utåt och försvar. Så är det när man inte kan rannsaka sig själv.

    Synd att du inte kan be om omplacering. För du verkar faktiskt passa bättre som städare, du verkar ju digga att smälla flugor och hålla rent och snyggt omkring dig. Och då skulle du knappast behöva vara rädd för att nudda någons skinn.        
  • Anonym (USK)
    Guld Nougat skrev 2012-10-08 23:05:21 följande:
    För att de petar sig i näsan, i underlivet, tvättar inte händerna efter toalettbesök mm mm. Och det gör inte andra människor eller ? Dina uttalanden skrämmer mig rejält. Du ska öht inte vara inom vården.

    "Och det gör inte andra människor eller?" Vad menar du?
  • Anonym
    Anonym (USK) skrev 2012-10-08 22:52:25 följande:

    Ja, det gör jag kanske.... Fast jag vet att nattpersonalen smäller massor.
    Men vem vill sitta eller försöka sova med massor med kliande flugor på sig?
    Nej usch det vill man ju inte. Men finns det ingen bland dina kollegor som är sån djurvän att hon inte vill slå ihjäl dem?
  • Anonym (USK)
    Anonym skrev 2012-10-08 23:07:44 följande:

    Hjälper ni inte dem med att tvätta sig, påminna dem om det osv. Om någon petat sig i näsan och du sen håller honom i handen, och spritar dig efteråt (jag spritar mig alltid efter kontakt med de gamla om jag inte vet att de har rena händer), är det inte okej?
    De kan ju ha kliat sig i underlivet och sen kliat sig på kinden som du sen klappar, varför är det okej?
    Jag tycker att det är så ovärdigt att ta i en människa med handskar, precis som om de vore smittohärdar och inte mänskliga längre. Tänk dig själv att inte få känna mänsklig värme mot din hand/kind eller en kram, utan istället känna plast mot dig, hela tiden. Ingen mänsklighet och jag är bara oerhört tacksam för följande:
    1. Du är inte min kollega-tack och lov!
    2. Du vårdar ingen i min närhet-tack och lov!

    Sen skulle jag ju gärna veta vem du är, var du jobbar osv så jag kunde försöka påverka detta mer. För att skriva till dig (dessutom anonymt) på ett formun på FL hjälper föga. Du lär ju inte tänka till av det här, snarare blir det taggarna utåt och försvar. Så är det när man inte kan rannsaka sig själv.

    Synd att du inte kan be om omplacering. För du verkar faktiskt passa bättre som städare, du verkar ju digga att smälla flugor och hålla rent och snyggt omkring dig. Och då skulle du knappast behöva vara rädd för att nudda någons skinn.        
    Den här tråden är till för att ställa frågor. Jag har inga taggar utåt.
Svar på tråden Jag arbetar som USK på ett äldreboende. Fråga precis vad du vill!