Jag och mitt mammaliv skrev 2012-10-27 07:52:35 följande:
Jag har kämpat med amningen och avskytt den emellanåt men vid 3 månader började jag delamma, min son fick flaska sista målet på kvällen... Det gjorde att jag orkade med amningen lite till.. Nu är han 5 månader och ammas allt förutom en portion gröt och två mål ersättning.. Jag är mycket nöjd att jag klarade så här länge, men har funderat ibland varför?? För en ersättningsmamma är minst lika bra om inte bättre...min förste son amma jag bara 5 veckor...sen funkade det inte! Visst var jag ledsen över amningen men när fått in rutiner med flaskan så var vårt liv tillsammans underbart... Livet med lillebror är mer stressande och påfrestande på grund av amningen... Jag blir arg på honom när han inte blir mätt etc...hur som, vid 6 månader tänker jag sluta och ge mig själv en klapp på axeln och sen njuta ännu mer av mina barn!
Det här är mina helt egna funderingar: Jag är ledsen att du upplevt din amning som jobbig. När amningen fungerar som den skall så är det väldigt mysigt och avslappnande. Det som jag inte fattade var hur mycket tid amning faktiskt kräver. Ta tex min fyramånaders bebis. Från 07:00 till 08:40 har han ammat fyra gånger ca tio minuter varje gång. Hade det varit med mitt första barn så hade jag trott att något var fel dvs att mjölken inte räckte till. Men så är det inte eftersom amning är så mycket mer än mat. Han var helt enkelt trött och ville sova mer men kunde inte riktigt komma till ro (inte helt lätt med en 2 åring och en 4 åring som far runt :)). Sen den andra stora boven är att det är svårt att få korrekt hjälp på ett enkelt och snabbt sätt. Jag hade min mamma som kunde hjälpa mig när som helst och hur ofta som helst. Men hur många har det? Jag vill helst amma mina barn för att jag tror att det är det bästa för barnet. Naturen har haft årtusende på sig att skapa den ultimata maten för en bebis. Dessutom betyder amning så mycket mer än bara mat. Men det betyder inte att man förstör sin bebis på något sätt närande ger ersättning. Sen tror jag också att det är en biologisk funktion att vilja amma. Helt enkelt en instinkt att amma. Naturen brukar ju vara vara väldigt finurlig på att säkra en arts överlevnad. Och just för att viljan att amma är så djup inom oss mår vi dåligt när vi inte kan göra det. Sen gör ju inte amningsmaffian här på FL saken bättre heller.