• Pluttan

Vi som kämpar med amningen trots mycket krångel.

Hej. Startar en tråd där vi som verkligen vill amma men som har svårigheter av olika anledningar. Det är ju mycket ledsamt att inte kunna amma i den mån man önskat. Jag har rn dotter på snart 4 månader. Ett tag tillbaka har hon inte velat ta vänster bröst. Nu ca 2 veckor sen tar hon knappt höger heller Svårt att amma bland folk. Och mycket pinsamt eftersom amning är så känsligt. Kämpar genom att pumpa för att underhålla mjölkproduktion. Vill absolut intr ge upp amningen. Någon som känner ungefär så här? Välkomna att skriva av er. Här kan vi stötta varandra. Tillsammans Äfven vi starka.

• Svar på tråden Vi som kämpar med amningen trots mycket krångel.
  • Julibebisen12

jag är ensamstående med nowalii 3mån och två hundar :)

väckte henne i början för att ge henne mat (vid 21) för jg ville se om hon sov bättre och det gjorde hon :) har dock inte gjort det på 1,5 mån nu

dagarna är oftast inga problem men kvällen är :/

jo mjölken sägs vara fetare på kvällen :/ men det är de stt hon inte suger utan sug spott sug spott typ hela tiden, det är det som gör mej stressad

åt med mackor men sen jag gick upp så slutade jag att köpa hem bröd för stt minska på kalorierna.. tar en knäcckemacka ibland

• JessicaDeluxe79

Jag vill bara hoppa in och ge alla er som kämpar med er amning en eloge. Själv valde jag bort amning totalt på båda mina killar, och har fått höra det ett antal gånger, men en tröst är att båda är friska, starka, sunda och sjukdomsfria, och har haft mycket bra immunförsvar trots att jag inte ammade. Så jag tycker inte det är ett nederlag att ge upp. Det är förståeligt att man inte vill ge upp, men känn inte press från omgivningen, det är i grund och botten era egna känslor och något som NI måste bestämma. Man är INTE misslyckad som förälder bara för att man väljer att ge upp, särskilt inte om man har problem. Det är inget som någon annan ska bry sig om. Varje förälder gör så gott den kan. Mer kan man inte begära. <3

jessicae.blogg.se -Du måste inte gilla mig men det underlättar
  • Marina80

Visst är det så. Men jag vet hur det är. Jag grät floder när min amning inte ville fungera med första sonen. Jag ville ju sååååå gärna amma. Till slut så gick det. Det var mycket BVCs vikthets som höll på att sabba det för mig. Sen är det svårt att få riktigt bra råd när det gäller amning. Mycket är gamla myter som inte stämmer. Men som jag så många gånger påpekat det blir folk av dom som får ersättning också. Men som sagt jag vet hur det känns när man så gärna vill amma men det vill inte riktigt fungera.

• Marina80
    Julibebisen12 skrev 2012-11-07 14:25:00 följande:
    jag är ensamstående med nowalii 3mån och två hundar :) väckte henne i början för att ge henne mat (vid 21) för jg ville se om hon sov bättre och det gjorde hon :) har dock inte gjort det på 1,5 mån nu dagarna är oftast inga problem men kvällen är :/ jo mjölken sägs vara fetare på kvällen :/ men det är de stt hon inte suger utan sug spott sug spott typ hela tiden, det är det som gör mej stressad åt med mackor men sen jag gick upp så slutade jag att köpa hem bröd för stt minska på kalorierna.. tar en knäcckemacka ibland

När hon sug och spottar så låt bli att amma henne i 20-30 min. Hon kanske inte är så hungrig då. Du hinder dessutom fylla på mjölkföråddet ganska så ordentligt i fall hon skulle vara hungrig. Var inte rädd för att prova dig fram. Den jag ammar nu skriker som mest när han är som tröttast. Hade det varit mitt första barn så hade jag trott att mjölken inte räcker till.
  • Idaped

Hallå på er!

Hoppas amningen går för er. Här kärvar det igen :( A. är så svårammad med folk omkring så jag vet inte vad jag ska ta mig till.

En fråga till er andra här inne, syns era barns fontaneller mycket, som vid exempelvis när dem lekt mycket, suttit upp eller legat på mage?

• Pluttan

Här går amningen rätt så bra just nu. Men det går lite upp och ner. I förgår kväll var det så kämpigt för I bara skrek och ville inte ta bröstet. Då kunde jag inte hålla tillbaka tårarna.

• Pluttan

Upplever att om hon är ledsen lite längre så är det svårare att få henne att ta bröstet. Även om man tröstar och vyssja.

• Marina80
    Idaped skrev 2012-11-08 22:55:47 följande:
    Hallå på er!
    Hoppas amningen går för er. Här kärvar det igen :( A. är så svårammad med folk omkring så jag vet inte vad jag ska ta mig till.

En fråga till er andra här inne, syns era barns fontaneller mycket, som vid exempelvis när dem lekt mycket, suttit upp eller legat på mage?
    Försöka att amma där det inte är så mycket folk runt omkring. Tyvärr är det väldigt vanligt och brukar bli värre ju äldre barnet är och mer intresserad av sin omgivning. En filt "över huvudet" på barnet som tar bort lite av synintrycken kan hjälpa.

Mina har så mycket hår så det syns inte på dom så jag vet inte. 
  • marla333
    Idaped skrev 2012-11-08 22:55:47 följande:
    Hallå på er! Hoppas amningen går för er. Här kärvar det igen :( A. är så svårammad med folk omkring så jag vet inte vad jag ska ta mig till. En fråga till er andra här inne, syns era barns fontaneller mycket, som vid exempelvis när dem lekt mycket, suttit upp eller legat på mage?

Jag orkar inte amma om det är folk omkring. Familjen är ok, men är det någon jag typ halvkänner eller vid större träffar, går jag alltid undan. Kan inte jonglera med amningsnapp, bebis, kuddar, filtar och så vara diskret. Blir stressad ändå. Att amma ute har jag aldrig gjort. Ska vi nånstans ser jag till att pumpa ur och ha med i flaska. Blir inga länga turer utanför dörren här. Tycker du är modig Som kan amma med folk omkring dig! Det hör med fontanellen, är det en myt att man kan känna på den och se om bebisen är uttorkad eller får i sig tillräckligt? Att om man drar över huvet ochmkänner en grop, då har bebisen fått i sig för lite. Och när man inte känner den så har bebisen ätit tillräckligt? Nån som vet? För den lilla gropen ändrar sig från dag till dag på min tje.j.
Svar på tråden Vi som kämpar med amningen trots mycket krångel.