• XcsM

    Hög träningsmängd + mjölksyreintervaller under graviditeten?

    Hejsan!
    Jag tränade på ganska hög nivå innan graviditeten (12-30 timmar/veckan) och undrar lite hur mycket jag borde minska träningen nu? Har förstått att träning under graviditet är bra, men antar att man då menar på motionsnivå. Hur är det med elitnivå? Kan ex en vecka med 25+ träningstimmar vara skadligt på något sätt?

    Min träning innan graviditeten var längdskidor, rullskidor, löpning, orientering, styrketräning, landsvägscykel, mountainbike, simning, mm.
    Några av dessa aktiviteter som jag borde undvika eller minska på nu ?

    Och hur är det med mjölksyreintervaller?
    Jag har haft mailkonversation med andra elitidrottare som har fått höra att man skall passa sig för att få för mycket mjölksyra då detta kan överföras till barnet, stämmer det?

    (Är nu i v16.)

    Vore jättetacksam för svar
  • Svar på tråden Hög träningsmängd + mjölksyreintervaller under graviditeten?
  • XcsM

    Blev visst något fel här över... Försöker igen.

    Jag tränade på ganska  hög nivå innan graviditeten (12-30 timmar/veckan) och undrar lite hur mycket/om jag borde minska träningen? Har förstått att träning under graviditet är bra, men antar att det syftar till motionärsnivå? Hur är det med elitnivå? Kan en vecka med ex 25+ träningstimmar på något sätt vara skadligt för barnet?

    Min träning innan graviditeten var längdskidor, rullskidor, löpning, orientering, styrketräning, ladsvägscykel, mountainbike, simning, mm.

    Bör jag minska eller undvika några av dessa aktiviteter?

    Och hur är det med mjölksyreintervaller?
    Jag har haft mailkonversationer med andra elitidrottare som har fått hör att man skall passa sig för att få för mycket mjölksyra då det finns risk att detta överförs till barnet, stämmer det?

    (Är nu gravid i v16)

    Våre som sagt tacksam för svar  

  • Träningsexpert Elmina

    Känns det bra när du tränar så är det oftast bra.

    Runt vecka 20 brukar jag avråda från aktiviteter som har stor påverkan på bäckenbotten, hormonerna gör att det är svårare att hålla tätt och även om det känns bra så kvarstår det faktum att bäckenbottenmuskulaturen blir mer töjbar och det kan ge besvär längre fram. Därför är cykling/simning ett bättre alternativ än löpning

    Dessutom bör du tänka på att din balans försämras så det bör du ha i åtanke vid t ex mountainbike.

    Det är svårt att säga hur fostret påverkas av mjölksyra (man har ju inte gjort så många undersökningar på gravida kvinnor) så jag kan inte ge dig ett bättre svar än så.


Svar på tråden Hög träningsmängd + mjölksyreintervaller under graviditeten?