Inlägg från: Anonym (rädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rädd)

Så rädd inför operation! Någon mer?

Jag ska göra en höftoperation nästa vecka och är så sjukt rädd!
    Är hemma denna vecka för att försöka hålla mig frisk och det är egentligen helt värdelös då tankarna drar igång så dant! Går hos en KBT och äter 10 mg citalopram mot ångest.
    Förut var jag mest rädd för att sövas, nu känns det som om jag är rädd för allt och vill bara vakna upp och någon säger att det är färdigt!
    Någon mer som ska opereras snart, eller känner igen sig i min situation? 

• Svar på tråden Så rädd inför operation! Någon mer?
  • Anonym (rädd)

Tack snälla, blev helt rörd när jag läste ditt inlägg. Tack för att du berättade så mycket!!
    Jag känner ibland att jag är så larvig, jag är ju inte döende! Men i nästa stund så bara brister allt...gjorde det nu på eftermiddagen!
    Vet egentligen inte vad jag är rädd för längre, är nog mitt kontrollbehov som kommer in!

Jag är mycket "imponerad" ( förstå mig rätt) över allt du har gjort! Vilken stark människa du är!!

Förhoppningsvis blir man en erfarenhet rikare och kan hjälpa andra framöver ( som du nu hjälper mig  )

Jag är inte rädd för smärtstillande och lugnande så jag lär nog be om massor!

Är väntan nu innan som är värst, går ju tyvärr inte att styra sina tankar! 

• Anonym (rädd)

Åh, vad gulliga ni är! Blir så rörd att ni tar er tid att berätta!
    Igår var jag helt slut och la mig vid 20 och gick upp precis nu! Har väl av de timmarna sovit typ 11! Inbillar mig att det bästa jag kan göra är att sova mycket och ta det lugnt!
    Jag känner mig så mycket lugnare av att läsa era upplevelser!
    Kanske ska ta och skriva ut dom och ha med mig dom när jag åker in till operationen!  

• Anonym (rädd)
    Ninen79 skrev 2012-10-10 12:32:39 följande:
    Var inte orolig Hjärta jag har blivit sövd 15 gånger och jag kan lova dig att nere på operation är det säkraste ställe du kan vara på i hela sjukhuset. Men klart att jag var supernervös de två första gångerna men alla på op har varit så supergulliga. Säg till narkossköterskan som kommer och hämtar dig till op att du är rädd och nervös så får du extra hjälp. Jag kanske är knäpp men nu när jag ska sövas tycker jag det är ganska roligt jag ligger och tittar runt och frågar om olika saker o sen har jag tävling med mig själv om hur länge jag kan hålla mig vaken efter jag fått sömnmedlet, jag förlorar alltid jag förstår ej varför ;)

Tänk så här när du ska sövas titta dig runt och se alla människor som är med dig i op salen alla kanske inte är där innan du sövs så fråga hur många det är om du vill :) o vad alla gör  (hos mig har det varit 10 st som mest ) och alla dom kan rädda liv och har specialkompetens så du är alltså på det absolut säkraste stället på sjukhuset. .

Om du vill tävla med mig hur länge du vill hålla dig vaken så hinner jag knappt räkna till 4 innan jag somnar :)

Bra ide printa ut historierna och ta med dom

Kram
    Ha, ha jag skrattade till och med när jag läste ditt inlägg! Ska komma ihåg att räkna!
    Jag är taggad nu för operationen känner jag, bara livrädd för att bli sjuk så den måste skjutas upp. Det orkar jag inte! Ni som gjort så många operationer har ni fått ställa in pga sjukdom någon gång, och hur länge har ni fått vänta på ny tid isåfall?
    Just nu måste jag äta lugnande för att klara av vardagen och min rädsla, vill ha det gjort nu!!! 
  • Anonym (rädd)

Ni är helt underbara!!  <3
    Massor av skräck har bara försvunnit!!! 
    Jag ska printa ut allt här och ha med mig, antar att det kommer bli mycket känslor i bilen när vi ska åka.
    Just nu är jag bara så rädd att jag ska bli sjuk!
    Någon här som fått operation inställd pga sjukdom? Hur pass sjuka var ni då?
    Fick ni vänta länge på ny tid då?
    Så dåligt som jag mått denna vecka vill jag inte behöva uppleva igen ! 

• Anonym (rädd)
    Stålmamma skrev 2012-10-10 19:08:23 följande:

Jag märkte inte ens att jag höll på somna efter jag fått narkosen eller vad det heter så sa läkaren att det skulle ta visst länge efter några sekunder började jag fundera över om jag inte borde känna något nu sedan sov jag som en stock utan förvarning på tal om det lugnande man får tycker jah det faktiskt var lite otrevligt fick väldiga hjärtklappningar en stund (fullt normalt och läkaren hade förvarnat mig)
    Låter ju jättebra!! Då jag ätit medecin under graviditet som ger enorm hjärtklappning är jag tack och lov inte rädd för det!
  • Anonym (rädd)

Förlåt, men nu fick du mig att skratta!   ( Fast det var ju bra förstås!  )
    Har så svårt att se mig sitta med en dator när jag väl kommit till sjukhuset...jag skulle inte veta vart enter satt ens en gång! Den datorn skulle farit i golvet många gånger av darrer innan jag är färdig...
    Men jag tar gärna emot alla tips!

• Anonym (rädd)

Ha, ha min bärbara lyckades jag ha sönder och det ska vi inte berätta om här, så klantigt!

Jag får faktiskt åka hem samma dag, ska ligga på uppvaket ett tag och sen bevakas några timmar. Hade nog kanske velat vara kvar en natt, men jag inbillar mig att man nog kanske mår bättre av att få komma hem!

Går här och traskar runt och nu börjar det bli lite segt, känner mig så onyttig! Är van att träna massor och fara runt! Men, det blir det ändring på sen när jag är opererad, kommer väl vilja ha besök jämt !  

• Anonym (rädd)

Jag klararde det!!! Var jättelugn när vi åkte in och fick inte ens lugnande!
    Tyvärr svimmade jag några gånger efteråt och fick ångest dagen efter.
    Men nu 2 dagar efteråt mår jag helt ok och är glad att jag vågade! Hade de värsta brosket i höften han sett så nu måste jag göra en till operation för att rätta till allt! Tänk om jag inte vågat, hade ju blivit jättedålig!!

Så tusen tack alla härliga fina människor som peppade mig!!!!!!!!!!!!!!!  <3 

• Anonym (rädd)

Jag har faktiskt inte så ont! Mest frusterande att inte kunna gå utan kryckor när man är van att träna massor!
    Nästa operation sker om ca 6 v, sen hoppas jag denna höft ska vara klar. Jag är såklart jättenervös igen, men jag hoppas att jag ska vara lite lugnare innan denna gången då jag ändå klarat det en gång nu!
    Så roligt att ni är så många som jag inte känner som peppat mig sådant! Tänkte på er när jag var där!
    TACK!!!!! 

• Anonym (rädd)
    Ninen79 skrev 2012-10-20 17:27:08 följande:
    Måste ju bara fråga hur gick det med räkningen hur långt han du innan du somnade ? Skrattande

Så roligt att du känner att vi hjälpt det blir jag jätteglad för Hjärta

Att opereras andra gången var ganska jobbigt för mig men ändå lite lättare än första men efter tredje gången försvann allt det jobbiga helt. Jag tror att det är superbra att du ska in igen snart  så att det inte går så långt mellan gångerna.

Skönt att du inte har så ont men fy för kryckor låter inte kul.

Inte kul att du mådde dåligt efter , det är ju kanske en liten chock att "överlämna" sitt liv i andras händer. Hur mådde du av narkosen? alltså när du vaknade upp? Jag är som gjord för att sövas säger läkarna (jag mår alltid så bra) skönt att man har någon talang Skrattande
    Just ja...jag hann inte räkna alls!  Först kände jag ingenting och när de väl började kännas lite frågade jag hur lång tid det skulle ta tills jag somnade. Jag fick svaret 1-2 minuter, sen minns jag inget mer!

Jag tror som dig att det var mycket chock som gjorde att jag mådde så dåligt efteråt. Jag minns att jag skakade/hoppade i sängen och sen kändes det som jag skulle kunna må illa och de gjorde ont i höften. Fick något mot illamåendet och något mer smärtstillande. Funderar på så här i efteråt om det blev för mycket. Nästa gång kommer jag nog vara mest rädd för hur man ska må efteråt, är så läskigt att svimma!  
  • Anonym (rädd)

Åh, nu fick jag till mig att det kanske inte blir op om 5 v utan i mars istället. Nu blev det jobbigt! Är så inställd på att få detta gjort! Vet inte vad som är bäst!!

• Anonym (rädd)
    Ninen79 skrev 2012-10-24 14:57:10 följande:
    Såg nu att du svarat tidigare. Hihi visst går det fort när man somnar Skrattande man måste liksom börja räkna i tid Flört

Förstår att det blir jobbigt nu när du får reda på att du får vänta tills i mars den är ju jättelångt dit Förvånad

Jag brukar vilja få allt överstökat på en gång.
    Jag mailade en massa igår och ringde runt idag och "voila" ...ser ut som jag får operera mig om några veckor!
Svar på tråden Så rädd inför operation! Någon mer?