• Anonym (rädd)

Så rädd inför operation! Någon mer?

Jag ska göra en höftoperation nästa vecka och är så sjukt rädd!
    Är hemma denna vecka för att försöka hålla mig frisk och det är egentligen helt värdelös då tankarna drar igång så dant! Går hos en KBT och äter 10 mg citalopram mot ångest.
    Förut var jag mest rädd för att sövas, nu känns det som om jag är rädd för allt och vill bara vakna upp och någon säger att det är färdigt!
    Någon mer som ska opereras snart, eller känner igen sig i min situation? 

• Svar på tråden Så rädd inför operation! Någon mer?
  • Anonym (Van)

Hej!
    Jag har opererat mig (varit sövd) 6 gånger + opererat ögat under lokalbedövning. Två av operationerna var stora och tog flera timmar. Idag är jag helt frisk och jättepigg! Jag bytte bla knäled vilket nog var den största operationen.

Kommer ihåg att jag var rädd som du innan den första, just för att bli sövd, men det är inte läskigt!  Du kommer att vakna igen! 

Det är INTE så farligt som du tror! De gör massor av tester innan och du kommer att tycka att det var en baggis efteråt!: Visst gör det kanske ont ett tag men ta då de smärtstillande du behöver. Om några månader kommer du att vara så glad att allt är över.

De tar väl hand om dig och är vana vid nervösa personer. Läs någon jättespännande bok nu så ska du se att tiden går fort.

Ät mycket grönsaker och proteiner och fett inför operationen och efter. Komplettera gärna med något multivitaminpreparat före och efter typ Mivitotal. Ta zink och c-vitamin efter operationen så läker såret bättre och snabbare. Jag har knappat några ärr alls längre.

Lycka till och jag svarar gärna på fler frågor! 

• Anonym (rädd)

Tack snälla, blev helt rörd när jag läste ditt inlägg. Tack för att du berättade så mycket!!
    Jag känner ibland att jag är så larvig, jag är ju inte döende! Men i nästa stund så bara brister allt...gjorde det nu på eftermiddagen!
    Vet egentligen inte vad jag är rädd för längre, är nog mitt kontrollbehov som kommer in!

Jag är mycket "imponerad" ( förstå mig rätt) över allt du har gjort! Vilken stark människa du är!!

Förhoppningsvis blir man en erfarenhet rikare och kan hjälpa andra framöver ( som du nu hjälper mig  )

Jag är inte rädd för smärtstillande och lugnande så jag lär nog be om massor!

Är väntan nu innan som är värst, går ju tyvärr inte att styra sina tankar! 

• asta66

Du kommer att bli så väl omhändertagen. Säg att du är orolig så blir du extra pysslad med. Ja, visst är det jobbigt efter men inte alls som du tror. Och lyssna inte på skräckhistorier. Är själv opererad och det gick galant. Jag var vrålhungrig på uppvaket och mådde toppen.Jag håller tummarna för dig!

• Placebo

Det kommer gå kanonbra! Låt personalen veta att du är orolig så kommer dom vara extra varsamma med dig.
    Har varit sövd 9 ggr och alla gånger har jag mått väldigt bra när jag vaknat efter narkosen. Mår man illa efter narkos så finns det medicin som dom kan ge dig om du vill.
    Och smärtan kan dom hjälpa dig att reglera för ingen vill att du ska ha ont!

Försök att bara ta det lugnt innan operationen och tänk på det positiva som den kommer att medföra vilket antagligen är mindre krämpor med höften!
    Vi har så pass bra vård i Sverige så du kan känna dig trygg.

Stort lycka till!        

• Stålmamma

Jag opererade mig förra hösten och blev då oxå sövd för första gången. min största fobi är att kräkas så jag var livrädd att vakna upp och må illa hade inte en tanke på att jag kanske oxå kunde ha ont efteråt. Berättade för läkarna om min fobi så dom proppade mig full med medicin mot illamående så jag mådde aldrig illa. däremot fick jag ju en chock över hur ont jag hade det var ju inget jag hade hunnit att tänka på eftersom jag hade fullt upp med att oroa mig för att må illa men det gick bra och mår nu superbra efter dom opererade bort det jag blev skuk av. men det var ju inte så trevöigt att jag skulle göra det frivilligt direkt men skulle nog inte vara lika nervös om jag blir tvungen att göra en till operation. (kan oxå tillägga att kag hade så pnt för att jag vägrade all annan smärtlindring än alvedon)

• Anonym (rädd)

Åh, vad gulliga ni är! Blir så rörd att ni tar er tid att berätta!
    Igår var jag helt slut och la mig vid 20 och gick upp precis nu! Har väl av de timmarna sovit typ 11! Inbillar mig att det bästa jag kan göra är att sova mycket och ta det lugnt!
    Jag känner mig så mycket lugnare av att läsa era upplevelser!
    Kanske ska ta och skriva ut dom och ha med mig dom när jag åker in till operationen!  

• Ninen79

Var inte orolig Hjärta jag har blivit sövd 15 gånger och jag kan lova dig att nere på operation är det säkraste ställe du kan vara på i hela sjukhuset. Men klart att jag var supernervös de två första gångerna men alla på op har varit så supergulliga. Säg till narkossköterskan som kommer och hämtar dig till op att du är rädd och nervös så får du extra hjälp. Jag kanske är knäpp men nu när jag ska sövas tycker jag det är ganska roligt jag ligger och tittar runt och frågar om olika saker o sen har jag tävling med mig själv om hur länge jag kan hålla mig vaken efter jag fått sömnmedlet, jag förlorar alltid jag förstår ej varför ;)

Tänk så här när du ska sövas titta dig runt och se alla människor som är med dig i op salen alla kanske inte är där innan du sövs så fråga hur många det är om du vill :) o vad alla gör  (hos mig har det varit 10 st som mest ) och alla dom kan rädda liv och har specialkompetens så du är alltså på det absolut säkraste stället på sjukhuset. .

Om du vill tävla med mig hur länge du vill hålla dig vaken så hinner jag knappt räkna till 4 innan jag somnar :)

Bra ide printa ut historierna och ta med dom

Kram

• Ninen79

Glömde , en annan sak som jag känner precis innan jag somnar är att det är en ganska härlig känsla att liksom slappna av och bara lämna över allt till andra och lita på dem.

• Anonym (rädd)
    Ninen79 skrev 2012-10-10 12:32:39 följande:
    Var inte orolig Hjärta jag har blivit sövd 15 gånger och jag kan lova dig att nere på operation är det säkraste ställe du kan vara på i hela sjukhuset. Men klart att jag var supernervös de två första gångerna men alla på op har varit så supergulliga. Säg till narkossköterskan som kommer och hämtar dig till op att du är rädd och nervös så får du extra hjälp. Jag kanske är knäpp men nu när jag ska sövas tycker jag det är ganska roligt jag ligger och tittar runt och frågar om olika saker o sen har jag tävling med mig själv om hur länge jag kan hålla mig vaken efter jag fått sömnmedlet, jag förlorar alltid jag förstår ej varför ;)

Tänk så här när du ska sövas titta dig runt och se alla människor som är med dig i op salen alla kanske inte är där innan du sövs så fråga hur många det är om du vill :) o vad alla gör  (hos mig har det varit 10 st som mest ) och alla dom kan rädda liv och har specialkompetens så du är alltså på det absolut säkraste stället på sjukhuset. .

Om du vill tävla med mig hur länge du vill hålla dig vaken så hinner jag knappt räkna till 4 innan jag somnar :)

Bra ide printa ut historierna och ta med dom

Kram
    Ha, ha jag skrattade till och med när jag läste ditt inlägg! Ska komma ihåg att räkna!
    Jag är taggad nu för operationen känner jag, bara livrädd för att bli sjuk så den måste skjutas upp. Det orkar jag inte! Ni som gjort så många operationer har ni fått ställa in pga sjukdom någon gång, och hur länge har ni fått vänta på ny tid isåfall?
    Just nu måste jag äta lugnande för att klara av vardagen och min rädsla, vill ha det gjort nu!!! 
  • Ninen79

Hihi :)
     Jag har både legat inne på sjukhus när jag opererats och varit sk dagpatient och jag har alltid haft feber och varit dålig när jag opererats men kan tänka mig att det är annorlunda när man opererar höften (jag har opererat fistlar, tarmen alltid ganska akut)

Se till att använda smärtmedicin & gladmedicin (kallar lugnande det) när och om du behöver det så blir allt detta lättare .

Kom på något roligt , när jag var nere en vända på op någongång så berättade en narkosläkare att Stesolid kallades det vita guldet hos dom Skrattande får man det så är både patient och narkosläkare/läkare glada ;)

Svar på tråden Så rädd inför operation! Någon mer?