Igår somnade min cavalier tik in för gott - gjorde jag rätt? Mår såå dåligt.
Har skrivit trådar här tidigare om min Cavaliertik Enya, 4 år, som haft sjukdomen Syringomyelia, en sjukdom som sitter i hjärnan. Min Enya hade en kraftig form av sjukdomen och hade inte bara ett ökat tryck och vätska i hjärnan utan även i ryggmärg och i ländryggen. Henne symtom (kliande, ömhet vid nacken, hoppande på 3 ben) började när hon var ca 1 år. Vid 3 års ålder fick hon diagnosen Syringomyelia efter en magnetröntgen om gjordes i januari 2012. Sen dess har hon fått fler symtom, skriker när man lyfter henne, vill inte bli klappad på huvudet, kliar så fort hon blir glad/uppspelt, kliar när man klappade henne, stannade massvis av gånger för att klia under varje promenad, körde nosen i golvet, skrek när i tog av henne selen. Det första hon gjorde när hon vaknade på morgonen var att hoppa ner från sängen och började klia sig, hela tiden på vänster sida.
Hon skulle ha fyllt fyra år nu i november. Sjukdomen är kronisk och det enda som kan hjälpa är kortison och nån mer medecin. Kortison provade vi men det hjälpte inte, hon bara kissade massvis. Den andra medecinen provade vi aldrig. Igår lät vi henne somna in då vi var så rädda att hon hade ont (som hon troligtvis haft länge) och att hon led...vi ville inte att hon skulle behöva lida så vi beslöt oss för att nu sätter vi stopp, hon ska inte behöva bli ännu sämre innan hon får somna och slippa sjukdomen. Men nu mår jag så dåligt, gjorde jag verkligen rätt? Tänk om hon inte led? Tänk om hon hade kunnat leva så här några år till...om hon inte hade blivit så mcket värre. Tänk om det hade fungerat med den andra medecinen. Tänk om vi tog bort henne i onödan?
Jag mår så fruktansvärt dåligt av att inte känna till 100% att det var rätt beslut. Saknar henne enormt och det känns så tomt. Jag vet inte hur jag ska orka fortsätta utan henne, Vad har jag gjort???!!!!!!!!!!!!