• Anonym (Linda)

Får post tillhörande förra ägaren av huset

Hur gör man med post som levereras till fel adress?
    Förra ägaren av huset, som vi nu har ägt i lite över en månad, har inte adressändrat och vi får hit post som tillhör dem. Nu har det börjat dimpa ner vad som ser ut som räkningar, har inte öppnat breven då jag vet att det är olagligt, och vi har ingen ny adress till dem. De flyttade från huset och skulle bo i sin husbil medan de letade boende, så de har nog ingen adress.
    Men vad gör jag med deras post? 

• Svar på tråden Får post tillhörande förra ägaren av huset
  • Anonym

Skriv "åter avsändaren" och lägg på närmsta låda.

• Anonym

Man skriver Åter till avsändaren, adressaten flyttat, om det finns någon returadress på kuvertet, och lägger den på lådan igen.... Dumt av dem att inte göra adressändring, men det är ju deras problem.

• Anonym (Linda)
    Anonym skrev 2012-10-10 12:50:20 följande:
    Skriv "åter avsändaren" och lägg på närmsta låda.
    Finns det någon källa på att det är så man ska göra?
    Ska man kryssa över adressen? 
  • Anonym (Wildrat)

Eller "adressaten okänd" och lägg i postlådan.

• Anonym (Brevbärare)

Är du hemma när posten kommer kan du lämna breven till brevbäraren och förklara läget. Annars kan du lägga breven på en brevlåda. Sätt gärna på en lapp där du förklarar att personen inte bor kvar på den adressen. Sen skickar posten breven i retur till avsändaren om adressaten inte har någon eftersändning.

• Anonym (Linda)

Tack för alla snabba svar 

• Kjell2

Har ni telefonnummer eller email till förra ägaren kan det vara snällt att kontakta och berätta vad som händer. Så de får möjlighet att eftersända. Då slipper ni även problemet.

• Anonym (Brevbärare)
    Severus skrev 2012-10-10 12:50:37 följande:
    Skriver åter avsändaren och lägger posten på lådan
    Att bara skriva så är inte jättebra eftersom brevet automatiskt kommer tillbaka till postkontoret som delade ut brevet från början. "Åter avsändaren" ger ingen som helst förklaring till varför brevet ska i retur och risken för att fler brev delas ut till TS är stor. "Åter avsändaren. Adressaten avflyttad" är bättre.
  • loka

Släng posten, så gör jag med allt som kommer fel. TS förra ägarens post är inte ditt ansvar!

Svar på tråden Får post tillhörande förra ägaren av huset