Social kompetens och uppfostran
Jag väntar mitt första barn och känner mig som om jag vuxit upp på stenåldern och att mina värderingar och synen på barnuppfostran är därefter. Som barnlös får man ju alltid höra av föräldrar att man inget vet och kan föreställa sig innan man själv blir förälder, men hur svårt kan det egentligen bli?
Var i går på ett bröllop. Jag är en av de sista som inte har barn så det fanns gott om barn med på bröllopet. Alla mellan 1 och 12 år. På inbjudan stod en tid då vi förväntades komma, en tid för vigelakten (vigsel & fest ägde rum på samma plats) och därefter förväntades buffén serveras. Man kunde lätt räkna ut att det skulle dröja ca 3 timmar mellan ankomst och buffé.
Så första frågan jag har är om barn på vuxnas tillställningar. Min tanke har alltid varit att barn redan från början sätts in i vuxnas regler och i hur man förväntas bete sig när man är vuxen. Och barn apar efter de vuxna och ganska snart ska de på så sätt lära sig vad somär ett acceptabelt uppträdande.
Med på festen fanns ett par med två söner, 2 och 6 år gamla. Buffén hade inte ens dukats fram och ingen mer än cateringpersonalen befann sig i matsalen. Då gick föräldrarna till pojkarna in, tog av maten och dukade fram åt sina barn! När personalen protesterade förklarade bara föräldrarna att barnen var små och inte kunde vänta. Man kunde inte neka ett hungrigt barn att äta. Och till min stora förvåning så var det jag och de gamla tanterna som reagerade och tyckte att det var höjden av fräckhet. Men där satt pojkarna och smaskade i sig av kallskuret och vad de kommit över. Festis som köpts in till de minsta som inte drack kolsyrat konsumerades ohämmat och alla småbarn fick inte sin Festis för att pojkarna druckit både tre och fyra stycken utan att tänka på att det fanns fler som ville ha. Visst skulle kanske föräldrarna var de ansvariga, men jämnåriga barn stod i dörröppningen och bligade och frågade om man verkligen fick lov att ta mat innan alla satt sig och innan värdarna sagt varsågod. Men hos övriga föräldrar verkade detta tilltag inte vare sig förvåna eller förarga. De förklarade för sina barn att vissa var hungrigare och inte kunde vänta.
Hur länge kan man vara barn och få frångå "reglerna"? Den store pojken är 6 år och börjar skolan till hösten.
En annan 6-årig pojke satt vid mitt bord och för honom var det tvärt om. Han var kräsen och hade fullkomlig ångest över att behöva äta när främmande tittade på honom. Att tvingas äta upp främmande mat som han kanske inte tyckte om. För honom var buffén ett lidande och han var både hungrig och rädd, vågade inte ens smaka på en bit bröd. Mamman förklarade att hemma så vågade han, men bland främmande betedde han sig som en bebis och båda föräldrarna skällde på honom vilket inte gjorde saken bättre.
En tredje mamma hade med sig reservmat ifall hennes barn inte skulle tycka om buffén.
Hur bör man göra med barn och ätande på vuxenkalas? Hur gör ni?
Nåt annat jag reagerade på var lekandet. Inte att barn lekte, men fleras inställning att "här bor det barn och allt är tillåtet". Ingen frågade om det var okej att släpa ut leksakerna som tillhörde brudparets barn ut i trädgården eller om det var okej att barnen rusade in och ut, cyklade trehjuling i köket osv. Många av föräldrarna reste sig bara från sina platser om deras barn grät, inte när de hoppade på blommorna i rabatterna eller slängde leksaker omkring sig.
Jag hade INTE tyckt att det var okej att ha 10 barn röjande vilt i mitt hem. Även om jag själv hade barn. Brudparet hade plockat fram ett antal utomhusleksaker och gjort en barnhörna en bit från lokalen där festen hölls.
De två pojkarna som fick mat i förväg var de som röjde värst och föräldrarna ryckte inte in en enda gång. De andra barnen ville inte leka med dem för att "de var konstiga".
Ska man lägga sig i barns lek och förväntar man sig som förälder att det är fritt fram om den man är hos också har barn?
En tredje matfråga... Om det står uppdukat bord med tilltugg och alla får ta - hur gör ni & barnen då? Är det fritt fram för barnet att själv ta och att ta så mycket han eller hon vill eller regleras det? Vissa föräldrar tog en assiett till sitt barn med så mycket föräldern ansåg lämpligt, vissa hämtade åt barnet då det bad om en kaka eller en fruktbit och andra lät barnen fritt plocka åt sig högar av kakor och godsaker.
Detta är helt nytt för mig. När jag var liten skulle jag aldrig våga ta utan ett varsågod och jag skulle förmodligen fråga mamma innan jag vågade att ta om även om det var buffé. Men jag vill ju inte uppfostra mitt kommande barn som en lillgammal stenåldersbaby.