• Anonym (Visdomständer)

Bli SÖVD när visdomständer skall dras?

Någon här som blivit sövd för att dra ut visdomständer?

Efter ett misslyckat försök till att dra ut dom där jäklarna har jag valt att undvika det i flera år..men nu ska dom ut känner jag, helst alla fyra på en gång, de är utväxta och lika stora som de vanliga kindtänderna. Har hört att man inte ska dra alla fyra samtidigt pga. infektionsrisken...men samtidigt läst att många ändå dragit dom samtidigt...?

Denna fråga är Enbart till de som sövts under tandvård!! Vill gärna höra era åsikter om det hela, hur många tänder ni drog, nackdelar/fördelar osv. Att dra ut 4 tänder som sitter djupt i käkbenet samt sövning är ju inte det billigaste precis så bra att vara lite påläst innan man börjar leta efter ngn klinik. Och tips om kliniker i gbg området är också välkommet :) 

• Svar på tråden Bli SÖVD när visdomständer skall dras?
  • Anonym (Sövning)

Hej
    Jag har opererat ut en visdomstand hos käkkirurg som inte tandläkaren fick ut. (han hade hållit på i 3.5 timmar under lokalbedövning men roten var abnorm)  Det gick bra och var smidigt. Men du ska veta att man inte sover (för man måste kunna öppna munnen etc) utan bara är extra trött liksom. Jag tror att man klarar det lika bra med muskelavslappnande tabletter och lugnande. Det som är jobbigast under ett sådant ingrepp är inte smärtan i tandroten för den är bedövad så jag kände inget. Det jobbiga är att hålla käkarna/munnen öppen så om man kan få muskelavslappnade medicin så hjälper det en del.

Var inte rädd! Du klarar det!

• Emzas

Jag fick lugnande såpass att jag minns INGENTING av när de tog bort två visdomständer. Och för att de skulle kunna ta bort dem la de in gummikuddar mellan tänderna så inte käken kunde fara igen. Tror jag fick Valium eller liknande. Det fixar du!

• LaFontaine

Jag har aldrig opererat ut visdomständer men väl opererat käkarna och ska man sövas ska man sövas ordentligt med ett dygns observation. Lugnande kan du däremot få. Jag har extrem cellskräck och skulle röntgas i magnetröntgenröret med huvudet först. Jag fick en och en halv dos stesolid intravenöst och efter ett par minuter såg jag rosa glittriga siffror med armar, ben och ögon som hoppade och dansade framför mig. Jag var inte ett dugg rädd trots att jag hade dödsångest innan jag skulle in.

• En skrutt

Jag föredrog att dra tänderna med lugnande framför den gången jag var tvungen att sövas för att dra en tand (den tanden var visserligen en riktig en, men den satt riktigt illa) Bedövningen gör att man inte känner något även om visdomständer om de sitter dumt kan ta lite tid. Men ja, min erfarenhet är att det var bättre med bedövning bara. Jag har dock inte tandläkarskräck eller så, så det är säkert annorlunda för andra.

Jag tycker att du ska diskutera saken med tandläkaren och gå på deras råd. Om de tror att sövning är bäst så lär de säga det, och tror de annorlunda så lär de säga det också. De faller väl liksom andra vårdgivare in under någonslags reglering som gör att de måste ge de råden som är mest medicinskt riktiga? Eller så tror jag att det är i alla fall..  

• Anonym

Prova intravenös sedering, det brukar vara väldigt uppskattat.

Sövning eller intravenös sedering underlättar deras jobb om det är svårt och kan ta lång tid, då slipper de tänka å hur du mår och ta hand om dig och koncentrera sig på att göra ett snabbt och bra jobb!

• En skrutt

Intravenös (när man sätter ett dropp antar jag baserat på ordet) sedering? Alltså sövning/bedövning genom att man får ett dropp eller bedövningen in i blodet mao? Typ en lättare form av narkos? De måste väl tänka på hur patienten mår i större utsträckning då antar jag, för det är väl någonslags lugnande som man ger?

• Loth

Favoritar denna för att få pepp till att våga gå till käkkirurgen som jag undvikit i ett år för att dra visdomständer. Vad skönt att så många inte upplever något negativt med bara bedövning och lugnande också!

• Anonym (Tandhygienisten)

Jag funderar på varför du ska dra dom? Har du några besvär av tänderna? Är det hål i dem? Annars finns ingen anledning att dra tänderna "bara för att".

Men sen finns det alternativ. Visst kan man sövas, men steget före är att testa sedering, lugnande medel. Det brukar de flesta klara sig på och det är enklare och smidigare för alla inblandade. Men det händer att man får söva människor med extrem tandvårdsrädsla.

• Flisan79

Jag har dragit ut 2 visdomständer, 1 tuggtand (den bredvid nedre visdomstanden) samt lagat några hål. Allt under en narkos på tandkirurgicentrum i Stockholm. Jag gjorde det pga extrem tandläkarskräck. Hela kalaset gick på 17000 kr. Narkosen kostade 7000. Jag vart sövd på morgonen och åkte hem på eftermiddagen.

Vid detta tillfälle lyckades de infektera en tand som bara hade pyttehål så den dog och behövde rotfyllas. Även detta fick jag gjort under narkos. Denna gång gratis eftersom att tandläkaren erkände att felet var hennes.

En skrutt skrev 2012-10-11 19:40:21 följande:
    Intravenös (när man sätter ett dropp antar jag baserat på ordet) sedering? Alltså sövning/bedövning genom att man får ett dropp eller bedövningen in i blodet mao? Typ en lättare form av narkos? De måste väl tänka på hur patienten mår i större utsträckning då antar jag, för det är väl någonslags lugnande som man ger?

Man brukar nog för det mesta sedera genom en oral lösning. Dva du får en kopp med nåt roligt att dricka. Underskatta det inte, jag har sett folk ligga och snarka i tandläkarstolen medan tandläkaren drar ut tänder
  • Anonym
    Anonym (Tandhygienisten) skrev 2012-10-11 19:52:53 följande:

Man brukar nog för det mesta sedera genom en oral lösning. Dva du får en kopp med nåt roligt att dricka. Underskatta det inte, jag har sett folk ligga och snarka i tandläkarstolen medan tandläkaren drar ut tänder
    Jag blev inte påverkad alls av den "drycken"fy fn vad jobbigt det var (drog ut visdomständerna i underkäken)
    Anonym skrev 2012-10-11 20:15:34 följande:
    Jag blev inte påverkad alls av den "drycken"fy fn vad jobbigt det var (drog ut visdomständerna i underkäken)

Då var nog dosen för låg. Det kan vara lite svårinställt tror jag. Som tandhygienist jobbar jag ju inte själv med det, det gör tandläkaren.
  • En skrutt
    Anonym (Tandhygienisten) skrev 2012-10-11 19:52:53 följande:

Ja, jag tänkte det..det var därför jag undrade över intravenös sedering som någon annan skrev om, jag menar vid lugnande direkt i blodet måste man väl ha koll på patienten sen? Och själv har jag aldrig oroat mig..jag brukar snarka i tandläkarstolen även utan lugnande bara med hjälp av bedövningen :-P
  • LaFontaine
    En skrutt skrev 2012-10-11 20:46:13 följande:

Ja, jag tänkte det..det var därför jag undrade över intravenös sedering som någon annan skrev om, jag menar vid lugnande direkt i blodet måste man väl ha koll på patienten sen? Och själv har jag aldrig oroat mig..jag brukar snarka i tandläkarstolen även utan lugnande bara med hjälp av bedövningen :-P
    Mig har de aldrig haft koll på efter röntgenundersökningar med lugnande i blodet. Vid sövningar har jag däremot fått stanna flera timmar.
  • Anonym

Intravenös sedering är vanligtvis midazolam via en pvk i handen. Inte att förväxlas med att t ex dricka midazolam eller ta någon stesolid innan. Självklart är man inte i stånd att sätta sig i bilen efteråt, men det skulle jag inte rekommendera någon att göra efter att ha tagit "vanliga lugnande" heller. För det mesta är man ganska trött ändå när man tagit bort en tand!

Gör man detta under narkos försöker man göra så mycket man hinner för att inte behöva lägga patienten i narkos fler gånger, man tar alltså bort alla tänder som behövs på en och samma gång. Oftast gäller detta även för intravenös sedering, även om detta både sliter mindre på kroppen, kräver mindre resurser och därmed är billigare.  Min erfarenhet är faktiskt också att de flesta patienter uppskattar intravenös sedering mera än narkos!

När det gäller visdomständer som behöver opereras ut går det bra att "ta alla på en gång", om det behövs. Det blir förstås ett par litet jobbiga veckor efteråt när det läker men det brukar gå bra. Så vidare värst stor risk för infektion är det inte, däremot för något som kallas "dry socket", det kan du googla på.
    Hursomhelst brukar det vara riktigt skönt när tänderna är bort och man slipper problemen!

• Anonym (Fobikern)

Jag har dragit ut fyra tänder och lagat fem under narkos pga tandläckarskräck. Jag fick dricka nåt lugnande innan, sen i operationssalen la dom nåt i en nål på handen och sa att de skulle börja söva mig, sen minns jag inge mer. 4 timmar senare vaknade jag. Frös och mådde pyton och hade ont i mun och näsa. Skulle ha legat på uppvaket i flera timmar men efter drygt 2 timmar smet jag därifrån. Vinglade värre än ett fyllo och min kille fick leda mig till bilen. :) Läkningsprocessen var ganska jobbig första veckan, hade krångel med stygn, blödde osv.

• Anonym (Visdomständer)

Ojj här har det hänt en del sedan jag var inne sist :)

Anledningen till varför jag jag vill dra ut dom är för jag har besvär av dom, alla har kommit ut och är lika stora som vanliga käktänder. Ena där uppe sticker ut från sidan mot kinden då den ej får plats antar jag. Jag har hål i dom då det alltid fastnat matrester och vid varje förkylning svullnar tandköttet runtom. Nu har jag antagligen ett gigantiskt hål som når till ngn nerv då det iler till i hela käken.. Så dom måste dras ut.

Jag kommer ej testa mig på lugnande tablett/medicin ännu en gång då det vid första försöket ej gick så bra. Så varför ska jag testa det igen?

Ang. cedering sa dom att det kan hjälpa mot kräkreflexen som jag fick första gång då de var och pilla så långt ner i halsen på mig. Så det är den största anledning till att det faktiskt ej går, jag klarar inte att de är och grejer så långt bak och resultatet blir att jag stänger igen gapet varannan minut.

Om man nu ej kan vara helt sövd för att man måste kunna gapa, hur gör de då vid andra operationer? De har väl föremål som håller gapet öppet??

Och vilken klinik kan man gå till för att bli sövd i gbg? Verkar finnas många i stockholm men färre i gbg...            

• Anonym (karin)

Jag jobbar ibland på en dagkirurgisk enhet där vi ibland söver patienter för tandingrepp. Det kan handla om relativt små ingrepp, men att pat behöver sova pga tandvårdsrädsla. 

Patienter som sövs får oftast propofol intravenöst, och så blir de intuberade (alltså slang till luftstrupen som kopplas till en enkel respirator). Patienten behöver inte kunna gapa, vi har instrument som håller munnen öppen om det behövs. Efter en sövning får man vila på uppvaket några timmar. Man får gå hem när man mår bra, under förutsättning att man har någon som hämtar och inte är ensam hemma. 

Vid större käkkirurgiska ingrepp går man inte hem samma dag. 

Sedering på vår enhet är med propofol och med full övervaknig. 

Fråga på om det är något mer du vill veta. 

• Anonym (Skräck Deluxe)

Detta är kanske svårt för många att förstå. 
    Jag har under hela min barndom haft problem med karies mm. Så min tandläkarskräck präglas sedan barnsben.
    Jag har haft problem genom alla år och dom sista 10 åren har nu 6 tänder rasat och jag tappade nyss en del av en tand som syns om man ler... Gråter Så jag bokade nyss en tid via mina vårdkontakter. 
    Så på onsdag ska jag gå och det blir till min sons tandläkare som är förstående då man varit med barnen. Jag har verkligen kämpat för att barnen inte ska bli skrämda av tandläkaren och för deras skull har jag tvingat mig dit. Men oftast har det varit maken som tagit den biten.
    Jag har alltså inte varit hos tandläkaren på 16 år. Jag äter mycket medicin med som gör att man är muntorr mm. Så tänderna har fått ta stryk som sagt dom sista 10 ¨åren pga min värkmedicin.

Jag känner att jag måste bli sövd om dom ska fixa mina tänder...För nu måste jag fixa dom om jag ska kunna äta... Just nu så kan jag inte tugga och har inte kunnat sedan i sommras.

Många som om igen inte förstår hur man kan gå så... Jag önskar verkligen att jag kunde berätta varför.
    Bara tanken på det nu får mig att gråta. Då är man en vuxen kvinna på 37 år.

Man ser rötterna på två tänder i underkäken som och där dom är blottade är dom svarta.. Skäms verkligen och jag saknar att kyssa min man. För kyssas vill jag inte för att man själv känner att man har "karies andedräkt".

Ska till min läkare för att be om "grönt kort" som man tydligen kunde få. Jag kan nada om detta. Jag föder hellre barn dagligen än att gå till tandis!

HJÄLP!  

Svar på tråden Bli SÖVD när visdomständer skall dras?