• Repan

I väntan på SU..

När man blir kallad tar det sedan flera månader innan försöken sätts igång. Vi väntar på äggledarspolning nu t.ex. Om man har gjort det redan så går det fortare när man kommit fram. Men man får när man är framme i kön vänta på läkarsamtal (det är kallelsen) sen får man vänta på kuratorsamtal (ytterligare flera veckor) och så möjligen äggledarspolningen då beroende på om man lyckats fått gjort den medan man väntar. :)

Just nu väntar vi på att få göra spolningen, vilket vi ställde oss i kö till för en månad sedan (vi har varit framme i kön ett tag), vi hade vårt samtal förra veckan, vilket vi fick relativt snabbt när vi hörde av oss (två veckor eller så). När vi frågade om det var okej om vi ville börja i slutet av april (i den cykeln) så sa dom att det inte är säkert att det hinns med - när vi är klara med allt så har man planeringssamtal och planerar in i vilken cykel man kör. Och de ville inte att vi skulle hoppas på aprilcykeln vilket skulle vara om ca 70 dagar nu då... så...

väntan fortsätter.... 

• Repan
    Amd skrev 2013-02-19 21:08:04 följande:
    Vi kör på Danmark i all väntan och har vi turen på vår sida så kommer det en liten inom ett år. Men då åker vi ur kön också. Någon som vet när man inte anses vara barnlös längre?
    Är det direkt någon av oss blir gravida?
    När barnet föds?
    Eller är det efter en närstående adoption?

Jag mejlade dessa frågor till SU för en månad sedan men har inte fått något svar.
    Det är väl juridiskt efter närståendeadoptionen, men jag har för mig fler har försökt kringgå detta och så småningom lär ju SU bedriva någon form av rättssak i frågan. (Men hörde aldrig av det paret igen här inne, de skrev om detta för nåt år sen)

Frågan är om det är värt att en förälder saknar rätt till sitt barn och barnet rätt till denna förälder för att försöka få gratisförsök via SU under den tiden?

Om det skulle sluta i missfall via danmark är ni lika barnlösa som innan.
    Om ni fått ett barn som dör efter ett år säger vi, eller i plötslig spädbarnsdöd, eller i en bilolycka efter tre år, så skulle SU behandla er igen.  :)
  • Repan
    Repan skrev 2013-02-19 23:26:13 följande:
    Det är väl juridiskt efter närståendeadoptionen, men jag har för mig fler har försökt kringgå detta och så småningom lär ju SU bedriva någon form av rättssak i frågan. (Men hörde aldrig av det paret igen här inne, de skrev om detta för nåt år sen)

Frågan är om det är värt att en förälder saknar rätt till sitt barn och barnet rätt till denna förälder för att försöka få gratisförsök via SU under den tiden?

Om det skulle sluta i missfall via danmark är ni lika barnlösa som innan.
    Om ni fått ett barn som dör efter ett år säger vi, eller i plötslig spädbarnsdöd, eller i en bilolycka efter tre år, så skulle SU behandla er igen.  :)
    Kanske ska tillägga: Jag är relativt säker på att SU skulle bedöma en som mindre lämpad eller liknande alltså, om ni sa som det var: "ja vi har en 7månaders hemma men NN har inte adopterat henom än eftersom vi vill använda våra landstingsfinansierade försök här först." 
    Sen kanske det skulle vara upp till privatpersonen att då överklaga detta istället i en förvaltningsrätt?

Synd att paret som tänkte göra så här inte skrev vad som faktiskt hände... ! Paret gjorde det ju iofs, tror jag, med anledning av att påpeka för systemet att närståendeadoption inte borde behövas när behandling görs i danmark, inte bara för att spara några kronor ;)
  • Repan
    Amd skrev 2013-03-17 00:36:23 följande:
    Resorna till Danmark har gett resultat. :) Nu hoppas vi att den lilla vill stanna kvar i min sambos mage.
    Har inte hört nåt från SU än... men just nu är inte det viktigt. Går det här bra så behöver vi inte deras hjälp. Kön för er andra blir även något kortare... ;)
    Hoppas bara att vi inte måste ställa oss i kö på nytt (via SU) om något skulle gå fel under graviditeten. Då vill vi helst försöka på hemmaplan så att säga (utan att köa ytterligare 1-2år). Att åka fram och tillbaka till Danmark med allt vad det innebär tär rätt rejält.

Var på långprom häromdagen, det enda jag såg var barnvagnar och lyckliga föräldrar...
    GRATTIS!! :)
    Ni behöver knappast ställa er i kö igen om det skulle vara så, om de ringer och undrar så säg att ni vill vänta lite bara (inte att ni är gravida) och hör av er när ni själva vill. Sen kan ni ringa och säga som det är när barnet väl är fött.

• Repan
    Amd skrev 2013-03-17 13:10:52 följande:
    Tack Repan och Varärstorken! :)

Vi var till Stork kliniken, och det gick på andra försöket. :)

Åldersnoja har nog de flesta men vi är i samma ålder som dig och det gick ju bra. Har vänner som är närmare 40 och har lyckats också. Om vi ska ha fler barn så ska vi försöka med mig och det kommer ju först vara om 1-2 år.

Hur långt har ni kommit i processen?
    Vi stod i kö till Sahlgrenska från april 2011 till april 2012, sen gjorde vi läkarsamtal och HSS på min fru och allt (det var tänkt att hon skulle bära) och var klara och godkända, varefter vi väntade till vårt bröllop på hösten. Under den tiden kom vi fram till att ekonomiskt skulle det vara bättre för oss om jag bar först (har med jobb och FP och annat att göra) och var hemma första hälften av föräldraledigheten och sen kom vi också fram till att vi inte orkade ta tag i det före jul.

Så efter jul kontaktade vi sahlgrenska och informerade om byte av bärare, fick göra läkarsamtalet igen och så HSS på mig istället. Från januari till planerad insemination, med HSS och allt har det nu alltså gått ca 2 månader.

Så vi inseminerar första gången vid påsk nu :)

När man väl är framme i kön och HSS: en är gjord går det alltså fort. Läkarsamtal + kuratorsamtal är korta väntetider på, ett par veckor högst. Sen är det oftast bara att köra i nästa cykel :)

• Repan
    Repan skrev 2013-03-17 13:57:38 följande:
    Vi stod i kö till Sahlgrenska från april 2011 till april 2012, sen gjorde vi läkarsamtal och HSS på min fru och allt (det var tänkt att hon skulle bära) och var klara och godkända, varefter vi väntade till vårt bröllop på hösten. Under den tiden kom vi fram till att ekonomiskt skulle det vara bättre för oss om jag bar först (har med jobb och FP och annat att göra) och var hemma första hälften av föräldraledigheten och sen kom vi också fram till att vi inte orkade ta tag i det före jul.

Så efter jul kontaktade vi sahlgrenska och informerade om byte av bärare, fick göra läkarsamtalet igen och så HSS på mig istället. Från januari till planerad insemination, med HSS och allt har det nu alltså gått ca 2 månader.

Så vi inseminerar första gången vid påsk nu :)

När man väl är framme i kön och HSS: en är gjord går det alltså fort. Läkarsamtal + kuratorsamtal är korta väntetider på, ett par veckor högst. Sen är det oftast bara att köra i nästa cykel :)

Vid läkarsamtalet ingår också blodprover.
  • Repan
    Varärstorken skrev 2013-03-17 14:04:36 följande:
    Å så skönt att höra att det går fort när man väl är framme.
    Hur lång tid tog det att bli "godkänd" efter kuratorsamtalet?

Lycka till med inseminationen!  
    En vecka ungefär, de har möten på torsdagar så oftast blir man godkänd inom 1-2 torsdagar beroende på hur många par de hinner gå igenom på mötet. :)

Tack! 
  • Repan
    Varärstorken skrev 2013-04-02 17:55:29 följande:

Hej!
    Hur går det? Har ni fått inseminera än? Jättenyfiken :)
    Jag får ju leva genom andra medans jag väntar!

Hej!
    Vi inseminerade i lördags på påskafton :) 7,2 miljoner spermier och två mogna äggblåsor. Så vi hoppas nu att det ska ta sig! Låååång väntan på BIM som är den 13 april.
  • Repan
    Varärstorken skrev 2013-04-02 18:04:03 följande:
    Å så underbart! Då får ni hoppas på ett bra påskägg. (eller kanske 2?!)
    Av ren nyfikenhet, kollar de alltid hur äggblåsorna ser ut innan de inseminerar?
    På Sahlgrenska?
    Ja på Cykeldag 10 gör man vaginalt ultraljud för att se hur äggblåsorna ser ut, vi såg redan då att två st. var 16 mm stora. Sen gjorde läkaren som inseminerade ett VUL precis innan inseminationen, egentligen gör dom inte det, men hon ville kolla storleken på äggen eftersom de var två och hon pratade också med oss och gjorde klart att om vi inte kan tänka oss tvillingar så bör vi inte inseminera.

Men vi tänker att det blir vad det blir, och oftast blir det nog bara en ändå :) Förutsättningen finns ju förstås, men då är det så. :) Både roligt och skitläskigt med tanken på två!

De inseminerar ju inte om inga ägg har mognat, så varje cykel kollar dom upp med VUL hur äggen mognat efter hormonstimulering. Hade tre ägg mognat hade vi förmodligen inte fått inseminera t.ex. 
  • Repan
    Varärstorken skrev 2013-04-04 15:40:50 följande:

En till fråga! (har hur många som helst ) :)
    Vet man hur länge de donerade spermierna lever efter inseminationen?
    Säger de nåt om det på Sahlgrenska?
    Färska spermier lever ju flera dygn. Men frysta? Tänker att man måste inseminera mer exakt i anslutning till ägglossningen...

Ja, de lever i 1 - 1,5 dygn ungefär, alltså kortare tid än färska. 
    På Sahlgrenska hormonstimuleras man ju, och sen får man en ägglossningsspruta och insemineras ca 36 timmar efter den tas (eller före om man får utslag på ÄL-sticka före sprutan tagits) - så man prickar ägglossningen så perfekt som det går att pricka den helt enkelt :) 

• Repan
    Varärstorken skrev 2013-04-04 16:43:40 följande:
    Aha! Tack för svaret. Det kommer säkert komma fler frågor :)
    Fråga på du! :)
  • Repan
    Varärstorken skrev 2013-04-13 13:41:28 följande:

Ja det är den lilla förhoppningen jag har :D
    Försöker vara tillgänglig i telefon, men ibland går det inte när jag jobbar.
    Vi får väl se när samtalet kommer, spännande!!
    Hur har det gått då, någon kallelse än? :)
  • Repan
    Hoppfullt skrev 2013-11-19 19:32:10 följande:

Är det någon som vet om det är möjligt att byta person som skall göra insemination /ivf när vi kommer fram i kön? Det är ju flera års kö så det är svårt att redan nu veta vem som skall göra behandlingen av oss. Man vet ju inte heller vem som är mest fertil. Vet ni om SU kollar upp det?

Vi gjorde på SU, skrev min fru som bärare men bytte sen innan vi började. Hade till o med hunnit spola hennes äggledare.

Vi fick bara förklara varför vi bytte o sen car det inga problem alls.
Svar på tråden I väntan på SU..