• JohannaAnge

I väntan på SU..

Jag och min flickvän står i kö för spermadonation på Sahlgrenska, vi är relativt unga men så förväntansfulla! Dock så kan jag inte sluta oroa mig, har så många frågor, men inga svar då det inte finns någon bekant i samma situation som oss, unga, lesbiska, som dessutom planerar barn! Haha. Nej, men jag undrar, finns det någon där ute i samma situation? Några regnbågsfamiljer som är lite mer erfarna? Hur ser er situation ut?

• Svar på tråden I väntan på SU..
  • Ali 742

Hej! Jg och min fru står också i kö på sahlgrenska vi hr stått i kö sedan maj och det är så jobbigt med väntan, men det lär vara värt det hur länge har ni stått i kö? Hr nog inte så mycket matnyttigt att komma med men det vore roligt om vi kunde följas åt

• Amd

Hej! Har ni koll på hur lång kön är? Har ni gjort alla tester å undersökningar? Jag o min tjej har stått i kö sen april, anmälde oss även att utföra alla tester där men vi har än så länge inte blivit kallade.

• MinMio

Hej! Jag kan bara säga att jag och min fru stod i kö i ett år och en månad. Vi blev registrerade i kö den 6 oktober 2011 och var på första läkarsamtal den 8 november nu i år. Dock fick vi en återbudstid så annars hade det dröjt ytterligare ett par månader. När vi var på SU berättade barnmorskan att det var nedskärningar på Rep-medicin som trädde i kraft i augusti. Därför ökade väntetiden. Innan sommaren var kötiden nere på ett år. Men de insåg att nedskärningarna var för drastiska och de har gått tillbaka till de vanliga antalet tider. Så nu borde kötiden kortas ner igen. Men ni ska nog räkna på minst ett år från det att ni ställdes i kön. Eftersom vi har gjort flera inseminationer i Danmark innan så fick vi gå direkt på IVF. Och även själva IVF:et måste man vänta lite på för det är så fullt. Så först i början av mars får sätta igång med hormonstimuleringen. Ett jävla köande är det iallafall :( nen ring rep-centrum och prata med dom. Dom kan inte säga exakt hur lång tid det kommer ta men på ett ungefär hur de ligger till liksom.

• Amd

Usch vilken väntan... Jag ska hålla tummarna för er å även kämpa med mitt tålamod. Det liksom sprätter i hela kroppen. Funderar på att testa i Danmark.

• MinMio
    Amd skrev 2012-12-16 17:17:01 följande:
    Usch vilken väntan... Jag ska hålla tummarna för er å även kämpa med mitt tålamod. Det liksom sprätter i hela kroppen. Funderar på att testa i Danmark.

Tack! Vi har varit på Gaia i Danmark. Jättefin och underbar klinik med underbara barnmorskor. Där kan man även använda sig utav öppna donatorer, precis som på SU. Den billigaste kliniken är CFC, Copenhagen Fertility Center. De har bara anonyma donatorer och är läkarledda. Vi har varit i kontakt med dom också men inseminerade aldrig där. Det kändes lite...rullande band känsla. Om ni vill ha hormonstimuleringshjälp - Pergotime och ultraljud med äggkoll, äggledarspolning och eventuell ägglossningsspruta så vänd er till gynekolog Anders Barth i Göteborg. Ligger på Södra vägen. De är en klinik av få som hjälper till med sådant för normalkostnad, 200 kr per besök eller vad det nu är.
  • Amd

Tack för bra tips! :)
    Har ni funderat nåt gällande syskon?

Vi vill gärna gå igenom en graviditet å föda båda två. Av allt jag läst verkar det som att man inte kan använda samma donator.... Lite trist tycker jag. Troligtvis blir det (om allt fungerar) ett via Danmark också.
    Men just nu vet vi inget, kan hända att ingen av oss kan bli gravid. Det återstår att se...

• MinMio

Nu vet jag inte riktigt hur det är med syskonförsök när man kör på inseminationer på SU men om vi blir gravida och har embryon i frysen så får vi göra syskonförsök med dom inom 5 år. Då blir det ju samma donator, men man får inte byta bärare. Så om man vill föda varsitt barn med samma donatorspermier så får man göra det någon annanstans än i Sverige. Personligen bryr jag mig väldigt lite om biologiska band. Hade göadeligen adopterat om det inte hade varit så komplicerat som gay i Sverige.

• Syskonförsök

På akademiska får man byta bärare, men inte vid IVF givetvis då det även blir äggdonation. Men de frågade oss inför syskonförsöket om det var samma bärare eller om vi skulle byta.

• MinMio

På SU säger de att "i normfallet byter man inte bärare", vad nu det säger, haha. Jag tror ändå att det finns en möjlighet om man kör med insemination. Men precis som Syskonförsök säger, inte vid IVF eftersom dubbel donationer inte är tillåtna i Sverige.

Svar på tråden I väntan på SU..