• Anonym

Lovschema i TR

det finns väl inget specialschema för lov om man har vv? det är ju bara om man har vh som man bestämmer loven... vv betyder ju just att ni har halva tiden var dvs varannan vecka.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-12 12:41:15 följande:
    det finns väl inget specialschema för lov om man har vv? det är ju bara om man har vh som man bestämmer loven... vv betyder ju just att ni har halva tiden var dvs varannan vecka.
    Vv betyder växelvis.... Sen har vi en dom på växelvis men givetvis har vi även reglerat loven så att vi har varannat sportlov, varannan jul, nyår och vi har 2 veckorsschema på sommaren...
  • Anonym
    Anonym (Semester) skrev 2012-10-12 12:51:46 följande:
    Det är så jag har försökt få igenom. Men det går inte, för har jag sportlovet tex så blir det tre veckor hos mig och då måste den veckans bortfall kompenseras ner till samma antal dagar, blir det en dag för mycket under julen så måste det kompenseras. Har jag v 27-28, 31-32 på sommaren så går inte det för den andre föräldern kan inte ta ledigt v 29 eller 32... Så det sommarschemat funkar inte. etc etc etc.  

Och framförallt där ligger nog problemet. Måste man följa ett schema så kan man inte längre disponera alla lov och semestrar som man själv vill, utan riskerar att inte kunna vara ledig alla de veckor man har barnet på sommaren. Och så faller hela diskussionen:(
    Har ni båda samma möjligheter att ta semester på sommaren? Har båda arbete?

Varför skulle det bli 3 veckor hos dig för att du har sportlovet?
  • Anonym
    Anonym (Semester) skrev 2012-10-12 12:58:32 följande:
    Vi har samma förutsättningar till semester som de flesta andra. 25 dgr att fördela, samt arbetsgivare som har lite synpunkter på när:)

Därför att vi har varannan vecka, och sportlovet infaller på v 8 (mina veckor "runtomkring". Lika med om sportlovet infaller på min vecka - tre veckor hos den andre.
    Förutsättningarna kan vara helt olika beroende på arbetsgivare, typ av jobb osv. Har själv 35 dagars semester, men kan aldrig ha sammanhängande ledighet mer än 3 veckor till exempel.

Det löser ni ju smidigast genom att du "ger bort" en av dina veckor före eller efter så att båda två får två veckor var med barnen.
  • Anonym
    Anonym (Semester) skrev 2012-10-12 13:09:37 följande:
    Visst är de olika för alla, men just därför så är det väl enklast att veta i förväg vad som gäller? Så kan man vara snabb att ansöka om semester, byta med kolleger etc?
    Jag gör det så gärna, men det räcker inte för det måste vara dagar som kan vara lediga dagar... Men jag ska föreslå det igen - det ÄR ju ett smidigt sätt. 
    Självklart men om en har det knepigare än den andra att få ledigt kan jag tycka att man ska visa denne hänsyn.

Så besvärligt... men det är ledig tid för barnen oavsett!
  • Anonym
    Anonym (Semester) skrev 2012-10-12 14:02:12 följande:
    Absolut. Och visst är det knepigare för mig att få ledigt, men jag tycker ett schema vore enklare ändå. Jag kräver inte den hänsynen ens.... Det är såklart trist att inte kunna vara ledig hela tiden med barnen, men de har det bra på fritis också och jag kan nästan alltid ha två veckors sammanhängande. Det är väl enklare för alla inblandade om det finns ett schema att följa - även för barnen kan jag tycka. Framförallt med lov och sånt.
    Jag håller med dig och tycker att du har bra argument. Vägrar exet så stäm!! ;)
  • Anonym
    Anonym (Semester) skrev 2012-10-12 15:11:04 följande:
    Det är två år sedan, och jag ville ta upp det här med lovschema redan då, men min advokat sa att sånt beslutar inte TR om, så jag tog inte med det i min stämning. Sen var vi hos FR redan då efteråt för att få ihop ett schema utan framgång. Jag ångrar jag inte stod på mig gentemot advokaten....

Jag har lämnat ett förslag där allt är reglerat (till och med med datum) fram till 2023 (18 årsdagen) där det är så rättvist som det kan bli. Jag får något färre dagar per år, men herregud det är ok för mig. En dag hit eller dit har jag inga problem med.  Det går inte att säga lite löst och generellt med denna männsika - det måste vara med klockslag annars börjar det ändras och tolkas:(
    När ska barnet själv ha något att säga till om?Obestämd Eller har barnet fått vara med och säga sitt om hur barnet vill ha det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-13 12:12:52 följande:
    När ska barnet själv ha något att säga till om?Obestämd Eller har barnet fått vara med och säga sitt om hur barnet vill ha det?

va ska barnen också få säga nåt? Nej fram med avtal över världens alla barn. tur jag och exet är normalt funtade och låter barnen välja själva sitt umgänge. det är ju ändå dom som ska åka fram och tillbaka. julen, påsken och alla lov får barnen själva välja vad dom vill göra.

hoppas barnen själva ringer och kräver att få skriva avtal över föräldrarna vart dom ska vara!   
  • Anonym

Om ni kör samma jämna och ojämna veckor år efter år så är ett förslag att ni byter jämna och ojämna veckor varje år så att loven faller olika varannat år för er båda.

Svar på tråden Lovschema i TR