• Anonym (Semester)

Lovschema i TR

Är det ngn här inne som vet om man kan stämma på lov- och semesterschema?

När samtal på FR inte hjälper, och invändningarna, diskussionerna, motsrävigheten gör att man inte kommer någonstans? Det finns redan dom på varannan veckas boende, men det vore så skönt att även få lov och semestrar/storhelger reglerat.

Jag orkar inte hålla på och bråka om varenda sommar, varenda jullov. Allt ska vara millimeterrättvist och anpassar jag mig inte helt och hållet så är jag inte samarbetsvillig. Och tar jag inte bråken så får jag aldrig julen till exempel för den infaller på den andre förälderns vecka.

Och trots att FR försöker få motparten att inse att alla de förslag jag lämnar är bra och genomtänkta och rättvisa (varannan jul, varannan tidig sommarsemester etc etc) så vägras det. För det är ju mitt förslag. Men jag får ju inga konkreta motförslag!

Jag vill bara kunna planera min tid med mina barn utan att hela tiden dra alla dagar/timmar i långbänk med den andra föräldern.

Hur har ni andra? Framförallt ni som inte har så bra kommunikation med den andra föräldern? Hur löser ni jul/nyår/sportlov etc? Och om tex sportlov infaller på den andres vecka så att det blir tre veckor i stöten hos en förälder - hur "kompenserar" ni varandra? Jag blir galen på att försöka få ihop det här....

• Svar på tråden Lovschema i TR
  • Anonym

det finns väl inget specialschema för lov om man har vv? det är ju bara om man har vh som man bestämmer loven... vv betyder ju just att ni har halva tiden var dvs varannan vecka.

• niky40

Naturligtvis kan man ställa upp ett sånt även om man har vv.

Ex:

År 1:

Nyår pappan

Sportlov mamman

Påsklov pappan

Sommar vecka 1-5 mamman, vecka 6-10 pappan.

Höstlov mamman

Julhelg pappan

År 2:

Nyår mamman osv...

• niky40

Antingen kommer ni överens hos FR eller så får du stämma i TR men en stämning kan ju dra igång en massa så det kanske inte alltid är lämpligt

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-12 12:41:15 följande:
    det finns väl inget specialschema för lov om man har vv? det är ju bara om man har vh som man bestämmer loven... vv betyder ju just att ni har halva tiden var dvs varannan vecka.
    Vv betyder växelvis.... Sen har vi en dom på växelvis men givetvis har vi även reglerat loven så att vi har varannat sportlov, varannan jul, nyår och vi har 2 veckorsschema på sommaren...
  • Anonym (Semester)
    niky40 skrev 2012-10-12 12:46:55 följande:
    Naturligtvis kan man ställa upp ett sånt även om man har vv.

Ex:

År 1:

Nyår pappan

Sportlov mamman

Påsklov pappan

Sommar vecka 1-5 mamman, vecka 6-10 pappan.

Höstlov mamman

Julhelg pappan

År 2:

Nyår mamman osv...
    Det är så jag har försökt få igenom. Men det går inte, för har jag sportlovet tex så blir det tre veckor hos mig och då måste den veckans bortfall kompenseras ner till samma antal dagar, blir det en dag för mycket under julen så måste det kompenseras. Har jag v 27-28, 31-32 på sommaren så går inte det för den andre föräldern kan inte ta ledigt v 29 eller 32... Så det sommarschemat funkar inte. etc etc etc.  

Och framförallt där ligger nog problemet. Måste man följa ett schema så kan man inte längre disponera alla lov och semestrar som man själv vill, utan riskerar att inte kunna vara ledig alla de veckor man har barnet på sommaren. Och så faller hela diskussionen:(
  • Anonym
    Anonym (Semester) skrev 2012-10-12 12:51:46 följande:
    Det är så jag har försökt få igenom. Men det går inte, för har jag sportlovet tex så blir det tre veckor hos mig och då måste den veckans bortfall kompenseras ner till samma antal dagar, blir det en dag för mycket under julen så måste det kompenseras. Har jag v 27-28, 31-32 på sommaren så går inte det för den andre föräldern kan inte ta ledigt v 29 eller 32... Så det sommarschemat funkar inte. etc etc etc.  

Och framförallt där ligger nog problemet. Måste man följa ett schema så kan man inte längre disponera alla lov och semestrar som man själv vill, utan riskerar att inte kunna vara ledig alla de veckor man har barnet på sommaren. Och så faller hela diskussionen:(
    Har ni båda samma möjligheter att ta semester på sommaren? Har båda arbete?

Varför skulle det bli 3 veckor hos dig för att du har sportlovet?
  • Kjell2

Det går att stämma till TR om ändrat schema, t ex för att jul, lov odyl skall detaljregleras. TR kommer nog i första steget piska föräldrarna rätt hårt för att hitta en överrenskommelse. Går inte det blir det ett beslut som kan bli lite hur som helst. Mycket beror på hur parterna argumerntaer och framför sin sak.

En fördel med att srämma kan vara att motparten plötsligt blir mer villig att hitta en fungerande kompromiss och lösning då utfallet i TR kan bli tväret emot vad man vill.

• niky40
    Anonym (Semester) skrev 2012-10-12 12:51:46 följande:

Ja men då är det bra om du på något sätt kan få till en dom eller bindande avtal på växelvis även på loven så att barnen vet vad som gäller från år till år. Det är bra för dem med den stabiliteten. Jag tycker du ska tala med en familjerättsjurist om hur du ska gå till väga.
  • Anonym (Semester)
    Anonym skrev 2012-10-12 12:54:51 följande:
    Har ni båda samma möjligheter att ta semester på sommaren? Har båda arbete?

Varför skulle det bli 3 veckor hos dig för att du har sportlovet?
    Vi har samma förutsättningar till semester som de flesta andra. 25 dgr att fördela, samt arbetsgivare som har lite synpunkter på när:)

Därför att vi har varannan vecka, och sportlovet infaller på v 8 (mina veckor "runtomkring". Lika med om sportlovet infaller på min vecka - tre veckor hos den andre.
  • Anonym
    Anonym (Semester) skrev 2012-10-12 12:58:32 följande:
    Vi har samma förutsättningar till semester som de flesta andra. 25 dgr att fördela, samt arbetsgivare som har lite synpunkter på när:)

Därför att vi har varannan vecka, och sportlovet infaller på v 8 (mina veckor "runtomkring". Lika med om sportlovet infaller på min vecka - tre veckor hos den andre.
    Förutsättningarna kan vara helt olika beroende på arbetsgivare, typ av jobb osv. Har själv 35 dagars semester, men kan aldrig ha sammanhängande ledighet mer än 3 veckor till exempel.

Det löser ni ju smidigast genom att du "ger bort" en av dina veckor före eller efter så att båda två får två veckor var med barnen.
Svar på tråden Lovschema i TR