• niky40

Lovschema i TR

Naturligtvis kan man ställa upp ett sånt även om man har vv.

Ex:

År 1:

Nyår pappan

Sportlov mamman

Påsklov pappan

Sommar vecka 1-5 mamman, vecka 6-10 pappan.

Höstlov mamman

Julhelg pappan

År 2:

Nyår mamman osv...

• niky40

Antingen kommer ni överens hos FR eller så får du stämma i TR men en stämning kan ju dra igång en massa så det kanske inte alltid är lämpligt

• niky40
    Anonym (Semester) skrev 2012-10-12 12:51:46 följande:
    Det är så jag har försökt få igenom. Men det går inte, för har jag sportlovet tex så blir det tre veckor hos mig och då måste den veckans bortfall kompenseras ner till samma antal dagar, blir det en dag för mycket under julen så måste det kompenseras. Har jag v 27-28, 31-32 på sommaren så går inte det för den andre föräldern kan inte ta ledigt v 29 eller 32... Så det sommarschemat funkar inte. etc etc etc.  

Och framförallt där ligger nog problemet. Måste man följa ett schema så kan man inte längre disponera alla lov och semestrar som man själv vill, utan riskerar att inte kunna vara ledig alla de veckor man har barnet på sommaren. Och så faller hela diskussionen:(

Ja men då är det bra om du på något sätt kan få till en dom eller bindande avtal på växelvis även på loven så att barnen vet vad som gäller från år till år. Det är bra för dem med den stabiliteten. Jag tycker du ska tala med en familjerättsjurist om hur du ska gå till väga.
  • niky40
    Anonym (Semester) skrev 2012-10-12 14:06:25 följande:
    Tack. Jag hoppas jag slipper stämma. Fick gå den vägen för att få igenom vv, och det är ju inte direkt billigt när försäkringen inte tar det. Men det var värt det då, annars hade jag tvingats till vh-förälder så det är väl kanske värt det den här gången också....

Men det hade varit en lättnad att kunna komma överens på FR. Ger det några försök till.... 

Kolla din hemförsäkrings villkor eller byt. Har ni varit separerade tillräckligt länge kan det finnas förs. som tar det.
  • niky40

De flesta försäkringsbolag har en karenstid på ett år och eftersom det verkar som att ni varit separerade mer än så kan du vara berättigad till rättsskydd!

Svar på tråden Lovschema i TR