• DuTrorAttDuVet

Autismbarn --> Matproblem? Hjälp!

Min son har diagnostiserad ADHD och utreds även inom autiskspektrat, vilket kommer fram mer och mer nu när adhd:n kontrolleras med medicin. Har förstått att matproblemet är typiskt för barn med autism så tänkte kolla om ni har några tips eller förslag :)

Min son ratar allt fler saker och nu är det mest mackor utan kanter (oftast inget på), fil/yoghurt med russin och nån enstaka flinga ibland. Pannkakor och pizza är den enda maten han äter någorlunda av, och nån gång i veckan kan jag få i honom en banan..
    Vad kan jag erbjuda  som jag inte tänkt på? Hur ska jag få i honom tillräckligt med ex vitaminer o sånt varje dag?

Han går inte ner i vikt än sålänge, så det är väl ingen större fara, men jag kan ju inte fortsätta proppa i honom fil o mackor när han inte äter? Eller? 

• Svar på tråden Autismbarn --> Matproblem? Hjälp!
  • Kalle Karls mamma

Hej jag har oxo dotter med samma problematik. Vi har samma problem med mat, hon äter dåligt äter bara vissa saker vissa dagar. En dag kan det vara Makrill i flera dagar nästa dag är det det värsta hon vet
    Äterbara kycling och korv. Man får inte blanda maten och hon åter inte tacos  då det är för rörigt.
    På Bup har dom sagt att vi ska låta henne äta det hon vill och inte ta konfliktern men gud va trött man blir på det.... 

Man ska inte va så jävla rädd för att drunkna så man inte ser land i sikte....
  • DuTrorAttDuVet
    Kalle Karls mamma skrev 2012-10-12 10:25:18 följande:
    Hej jag har oxo dotter med samma problematik. Vi har samma problem med mat, hon äter dåligt äter bara vissa saker vissa dagar. En dag kan det vara Makrill i flera dagar nästa dag är det det värsta hon vet
    Äterbara kycling och korv. Man får inte blanda maten och hon åter inte tacos  då det är för rörigt.
    På Bup har dom sagt att vi ska låta henne äta det hon vill och inte ta konfliktern men gud va trött man blir på det.... 
    Vi har också fått tipset att ge honom det han vill ha, men han vill ju endast ha onyttigheter :P 
    Att blanda maten känner jag igen, allt måste ligga på sin plats och nånting med sås vore total katastrof :)
    Makrill har vi aldrig testat (kan bero på att jag själv inte äter det), men kanske borde ta med honom till affären så han får välja själv... Skulle ju vara bra om han åt tex kyckling eller korv, även om det bara var det...
    Äter hon nån frukt eller grönsak eller har hon problem med saker som måste tuggas?
    Det är tydligen tuggandet som kan vara jobbigt om jag förstått det hela rätt.... 
  • Kalle Karls mamma

Barn med denna problematik har ju en annan perception , syn,lukt,smak, hörsel. Här är ofta problemet att maten inte smakar fast den gör det. Sen gör ju medicinen att hon inte är hungrig. Hon har även svårt att ta fram mat själv, känns lite ibland som om hon inte vet hur man gör..Hon öppnar kylskåpet och tittar sen stänger hon igen. däremot kan man gå och små äta saker i smyg. Detta är verkligen ett komplicerat funktionshinder, ena dagen går en sak bra nästa är samma sak katastrof !

• Kalle Karls mamma

Sen är det ofta så att om barnet behandlas med strattera så blir dom autisktiska starkare och framträder mera. Vi bytte till Ritalin just för att hon belv för innåtvänd och aggresiv 

• Betty Ballbreaker

Precis som redan skrivits här i tråden, kan konsistensen spela en väldigt stor roll: hur det låter i huvudet när man tuggar, hur den känns att bita in och tugga, hur den känns mot tungan. Man kan också vara känslig för vilken temperatur maten har, kall, sval, ljummen, varm etc. Hur maten ser ut och vilken färg den har kan också påverka. De maträtter du har räknat upp som han tycker om, är ju alla ganska färglösa typ vita eller beiga. Kan omelett vara nåt? Har du identifierat vad det är han tycker om ifråga om konsistens, temperatur, utseende och smak och lukt? Då kan man ju utgå ifrån det när man försöker få honom att utöka sin meny. Kanske nån form av schema med bilder på den mat som ska serveras under dagen/veckan kan underlätta? Då blir det förutsägbart för honom, och han kan ställa in sig på vad som kommer att serveras.

• mammigamia

Hej! Vår lille kille åt bra tills han var 2 år, sen plockade han bort maträtt efter maträtt. På förskolan åt han i princip bara smörgås. Han fick diagnosen autism i barndomen när han var cirka 3 år. Efter att ha läst mycket om hur kost kan påverka barn med autism så började hela denna familjen äta mjölkproteinfri och glutenfri mat. Vi uteslöt också i princip allt socker. Nu är han 3,5 år och äter nästan allting! :o) Han äter dock fortfarande inte ihoprörd mat eller soppor. Lite knepigt är det ju att laga specialmat och en aning dyrt, men det är det värt! Vet inte om detta funkar på ditt barn, men kanske värt ett försök. Vi fick snabbt resultat av koständringen, bara efter 1 v så började han äta "ny" mat och var inte rädd för att smaka nya maträtter . Lycka till!

• DuTrorAttDuVet

han är 6 år och gillar inte saker som låter eller är "hårt" att tugga. Färg har jag inte tänkt på.. Ska definitivt testa omelett :)

• Kalle Karls mamma

våran tös har gluten och vi provade även med mjölkfri kost. Ingenting som är vetenskapligt bevisat att det funkar. Däremot mår man inte bra av att äta glutenfri kost om man inte måste. Alltså ingenting man själv ska mixa med.
    Kan bli stora konsekvenser av det. 

• DuTrorAttDuVet

Idag åt han kinamat! :D Friterat fläsk, ris OCH sötsur SÅS :D han vräkte i sig en halv vuxenportion och åt friterad banan med glass till efterätt.. Tårarna rann när han åt kan jag lova :)
    Nu är bara frågan hur jag ska lyckas göra detta hemma så att jag itne blir ruinerad :P 

Svar på tråden Autismbarn --> Matproblem? Hjälp!