• DuTrorAttDuVet

Autismbarn --> Matproblem? Hjälp!

Min son har diagnostiserad ADHD och utreds även inom autiskspektrat, vilket kommer fram mer och mer nu när adhd:n kontrolleras med medicin. Har förstått att matproblemet är typiskt för barn med autism så tänkte kolla om ni har några tips eller förslag :)

Min son ratar allt fler saker och nu är det mest mackor utan kanter (oftast inget på), fil/yoghurt med russin och nån enstaka flinga ibland. Pannkakor och pizza är den enda maten han äter någorlunda av, och nån gång i veckan kan jag få i honom en banan..
    Vad kan jag erbjuda  som jag inte tänkt på? Hur ska jag få i honom tillräckligt med ex vitaminer o sånt varje dag?

Han går inte ner i vikt än sålänge, så det är väl ingen större fara, men jag kan ju inte fortsätta proppa i honom fil o mackor när han inte äter? Eller? 

• Svar på tråden Autismbarn --> Matproblem? Hjälp!
  • DuTrorAttDuVet
    Kalle Karls mamma skrev 2012-10-13 16:28:11 följande:
    våran tös har gluten och vi provade även med mjölkfri kost. Ingenting som är vetenskapligt bevisat att det funkar. Däremot mår man inte bra av att äta glutenfri kost om man inte måste. Alltså ingenting man själv ska mixa med.
    Kan bli stora konsekvenser av det. 
    Kan vara jättebra att veta faktiskt! Har aldrig hört det förut...
  • Lilia

Är han tillräckligt hungrig så äter han. Han kommer inte att svälta!

• Österlenska

Du kan blanda i näringsdryck i yoghurten så det blir som en smoothie fast utan bitar och färg. Blanda vaniljyoghurt och proteinpulver så får han i alla fall i sig lite energi.

Vet att barn med adhd som medicineras får problem med maten och aptiten. Dom känner ingen hungerkänsla eller att maten är god.
    Hoppas det löser sig.

• DuTrorAttDuVet
    Lilia skrev 2012-10-13 18:41:57 följande:
    ehm... det var väl ett lite väl generellt uttryck? 
  • DuTrorAttDuVet
    Österlenska skrev 2012-10-13 18:48:23 följande:
    Du kan blanda i näringsdryck i yoghurten så det blir som en smoothie fast utan bitar och färg. Blanda vaniljyoghurt och proteinpulver så får han i alla fall i sig lite energi.

Vet att barn med adhd som medicineras får problem med maten och aptiten. Dom känner ingen hungerkänsla eller att maten är god.
    Hoppas det löser sig.
    Näringsdryck typ nutrilette eller? Finns det något särskilt man kan köpa?
  • Österlenska

Jag vet inte vad den heter. Men den används på vissa ålderdomshem för att få de äldre lite energi. Annars finns det säkert i en hälsokostbutik.
    Apoteket har näringsdryck för barn och dom borde du få utskrivet.

• Kalle Karls mamma
    Lilia skrev 2012-10-13 18:41:57 följande:
    Du har inte själv ett barn med detta bekymmer va??
    Man ska inte va så jävla rädd för att drunkna så man inte ser land i sikte....
  • Kalle Karls mamma
    Tååtan skrev 2012-10-13 23:03:26 följande:
    Gluten och laktosfritt hjälper ofta barn med Autism. Testa det!
    Finns inga som helst bevis på att det skulle fungera.
    Man ska inte va så jävla rädd för att drunkna så man inte ser land i sikte....
Svar på tråden Autismbarn --> Matproblem? Hjälp!