• Gladskit

"Tjej-Lego"

Min son blir 7 i februari och älskar Lego. Hans farföräldrar har även varit så duktiga att de sparat hans pappas gamla Lego komplett i lådor MED tillhörande bruksanvisningar så vi kan bygga massor!
    Förr ett tag sedan dök ju Friends-Legot upp och jag förstår tanken. Men ändå tycker jag att det blir så fel när man gör kartongerna lila och så väldigt starkt uttrycker att det här är för flickor.
    Flera gånger när vi varit till leksaksaffären så har min pojke tittat länge på kartongerna, det finns ju tex. ett glasscafé som är jättefint och någon sorts flygplan. Men icke, för kartongen är ju LILA!

Kunde inte alla kartonger fått vara blå, som de alltid varit?
    Kunde inte allt Lego fått passa pojkar och flickor lika bra? Eller vad tycker ni?
    Jag känner ju som vuxen att det vore roligt att ha "flick-gubbar" också. I de lila kartongerna finns husdjur och blommor och andra småsaker som är kul att ha med i leken när man bygger hus osv.

Nu funderar jag på att köpa glasscaféet till honom i jul. Hans ninjago-gubbar kan väl också gå på café

• Svar på tråden "Tjej-Lego"
  • lykantrophona

Alla legokartonger har inte "alltid varit blå", vad är det för missuppfattning?

Problemet var väl när Lego gick från att vara kreativt och neutralt, till att göra färdiga set med teman och bruksanvisningar, med bitar som inte passar till allt... Som gjorde det svårare att bygga ihop olika set och hitta på egna saker. Kommer det med ett färdigt slott, så bygger man ju inte ett själv liksom. Sen fokuserade de på "grabbiga" saker under lång tid: riddare, Star Wars, ninjor, robotar, poliser. Detta skrämde bort flickorna antar jag. Har hört att innan detta så var det mer jämn könsfördelning på barnen som lekte med lego.

Nu när de märkt det, så istället för att göra Lego i sig intressant för alla igen, så väljer de att göra mer specifikt "flick-lego". Detta har hänt förut. När jag gick i mellanstadiet fanns Belville-lego, med pastelltema och flickfigurer.

Ofta lönar sig könsuppdelning ekonomiskt för tillverkarna. Lyckas man lura i konsumenterna att flickor minsann inte kan ärva brorsans grejer för att de är "för grabbiga", så får man ju folk att köpa mer.

• Gladskit

Alla legokartonger kanske inte alltid varit blå, my bad.
    Men i de blå kartongerna har alltid det "vanliga" legot funnits. Dvs inte Star Wars, inte DINO, inte Ninjago osv.
    Utan vanliga bilar, hus osv. Kunde inte den kategorin Lego bara fyllts på?

Jag håller med om utvecklingen dock. I lådorna idag är så mycket specialbitar som det är svårt att vara kreativ med själv. Samtidigt så har vi inte vårt Lego sorterat i byggsatser hemma längre utan bruksanvisningarn finns i en mapp och bitarna har vi sorterat på färg. Så utrymmet att vara kreativ är ändå stort och hittar man inte en bit i rätt färg så får man ta en annan.

Belville kom som Duplo när mina systrar var små men det blev ingen stor hit då. Vet inte om det säljs bra idag?

Och jag tycker absolut att det är bra att locka in tjejerna i Legovärlden igen, jag förstår tanken vilket jag även skriver ovan. Jag tycker bara det är trist att man valde att utforma produkterna så att de skrämmer killarna på samma gång (i alla fall min pojke och hans kompisar). Jag har bestämt att han ska få glasscaféet till jul i alla fall, plus någon Ninjago-låda som han tjatat om i evigheters evighet. Det blir nog bra!

• Uppsalapojkarna

äh, mina barn leker med allt lego, oavsett färg. Minsta sonen har även ett dockhus som han är väldigt stolt över och älskar att leka i med sina dockor.

Tror att minsta ska få en barbie i julklapp. eller kanske 2st då. han kan få en tjej och så ken

• livetlilla

Är lite osäker på vad problemet är - är det att lego har valt att få legofriends att framstå som något för flickor eller är det att du eller din son inte vill ha/köpa lego som kommer i en lila kartong?

• Gladskit
    livetlilla skrev 2012-10-12 12:44:52 följande:
    Är lite osäker på vad problemet är - är det att lego har valt att få legofriends att framstå som något för flickor eller är det att du eller din son inte vill ha/köpa lego som kommer i en lila kartong?

Det är nog både och. Jag tycker att Lego kunde ha förpackat det på ett annat sätt för att det inte ska framstå just som tjejlego. Och sen är det givetvis trist att han redan är så färgad av vad "andra ska tycka" att han inte vill ha sånt hemma. Och jag kan ärligt säga att jag aldrig själv kallat det för tjejlego när vi pratar om det hemma utan när vi gått i affärer och bläddrat i Lego-tidningar så har jag pekat och pratat om de kartongerna precis som alla andra.
  • livetlilla
    Gladskit skrev 2012-10-12 12:52:19 följande:

Det är nog både och. Jag tycker att Lego kunde ha förpackat det på ett annat sätt för att det inte ska framstå just som tjejlego. Och sen är det givetvis trist att han redan är så färgad av vad "andra ska tycka" att han inte vill ha sånt hemma. Och jag kan ärligt säga att jag aldrig själv kallat det för tjejlego när vi pratar om det hemma utan när vi gått i affärer och bläddrat i Lego-tidningar så har jag pekat och pratat om de kartongerna precis som alla andra.
    Okej, då är jag med

Jag kan absolut hålla med om att kartongerna kunde sett annorlunda ut, men framförallt så retar jag mig på att gubbarna i legofriends inte kan sitta och inte kan byta huvud med övriga gubbar - det gör tyvärr att man inte kan använda allt lego tillsammans. Men övriga bitar i legofriends går ju att bygga ihop med "vanligt" lego.

Svårt det där att han tänker på vad andra ska säga - om han inte kan tänka om och tänka att han leker med det han vill och att de andra kompisarna som väljer bort det är de som går miste om något (för legofriends innehåller ju helt klart en del andra roliga bitar, färger, djur och möbler som inte andra kartonger innehåller). Men det är ju såklart lättare sagt än gjort att tänka om.

Här köper vi iallafall båda sorterna till båda barnen (dotter 3 år, son 5 år) och för tillfället så väljs/önskas mest legofriends av dem båda
  • Iida01

Äsch jobba på attityden mot "lila är tjejigt" i stället :) 
    Tycker dock det är bra att de riktat reklamen och så mer mot tjejer då det redan finns så oändligt mycket pojkanpassat lego. 
    Sen kan väl alla leka med det som är inuti vilken färg det än är på kartongen!
    Hemma leker de hej och vilt med alla sorters lego, vare sig det är rosa, blått eller svart och vare sig de är pojkar eller flickor!  

• Gladskit

Men vad dumt det där med gubbarna, det kunde dom väl ha sett till att det gick att byta huvud och kläder osv?!
    Vi har i och för sig köpt några såna där "påsar" med olika gubbar i, där finns ju tjejer.
    Vi har en cheerleader och någon annan tjej. Och dom är lika stora som vanliga "gubbar" så dem kan man mixtra med. Nu har jag beställt glasscaféet och syrrans äldsta har tydligen intresse för djur så hon skulle beställa nån veterinärmottagning till honom

Svar på tråden "Tjej-Lego"