Inlägg från: lykantrophona |Visa alla inlägg
  • lykantrophona

"Tjej-Lego"

Alla legokartonger har inte "alltid varit blå", vad är det för missuppfattning?

Problemet var väl när Lego gick från att vara kreativt och neutralt, till att göra färdiga set med teman och bruksanvisningar, med bitar som inte passar till allt... Som gjorde det svårare att bygga ihop olika set och hitta på egna saker. Kommer det med ett färdigt slott, så bygger man ju inte ett själv liksom. Sen fokuserade de på "grabbiga" saker under lång tid: riddare, Star Wars, ninjor, robotar, poliser. Detta skrämde bort flickorna antar jag. Har hört att innan detta så var det mer jämn könsfördelning på barnen som lekte med lego.

Nu när de märkt det, så istället för att göra Lego i sig intressant för alla igen, så väljer de att göra mer specifikt "flick-lego". Detta har hänt förut. När jag gick i mellanstadiet fanns Belville-lego, med pastelltema och flickfigurer.

Ofta lönar sig könsuppdelning ekonomiskt för tillverkarna. Lyckas man lura i konsumenterna att flickor minsann inte kan ärva brorsans grejer för att de är "för grabbiga", så får man ju folk att köpa mer.

• lykantrophona
    la dolce vita skrev 2012-10-12 21:42:31 följande:
    Alltså, på vilket sätt är flygplan, dinosaurier och blå kartonger vänt mot killar? Jag förstår faktiskt inte. Lego City är väl hur bra som helst, och Star Wars kan väl både tjejer och killar tycka om? Min flicka, som är sex år, äälskar Lego och speciellt då City och Dino. Dinosaurier är hennes stora intresse. När hon hade kalas senast undrade några föräldrar om hon önskade sig något speciellt, då sa hon både Lego och dinosaurier. Tror ni inte hon fick två Lego Friends-lådor?! De åkte tillbaka till butiken, och byttes mot, i hennes tycke, roligare Lego. Jag tittade på innehållet i askarna med Friends, och det verkar vara en massa smådelar och inte så mycket att bygga, stämmer detta?
    Det är en bra poäng.

Egentligen borde det handla om att folk vill ha variation, inte tänka hela tiden i termer "manligt och kvinnligt". Tyvärr kör ju Lego själv på en slags "könsreklam", men vore det inte fint om man bara kunde tänka på temat, istället för vilket kön det passar till? Dinosaurier, skolor, Star Wars, husdjur, lastbilar, labyrinter, båtar, älvor... Vem säger en kanin från Lego Friends inte kan passa in på Hogwarts, och kan inte en polis sova i en rosa säng?

När jag gick i mellanstadiet lekte jag och min kompis mycket med lego. Tyvärr räckte inte benen till alla gubbar, så en gubbe fick vara utan ben. Han var handikappad.
Svar på tråden "Tjej-Lego"