• Pjåsk

Hur stor buffert?

Hej! Vi är två vuxna och ett barn (inga planer på Fler) vi bor i hyreslägenhet och vill INTE ha hus.. Har två fasta löner, inga jättelöner men vi brukar kunna spara 6000 per månad ungefär. Hur stor buffert tycker ni vi bör ha? Enda lånen vi har är varsitt studielån.. Jag är ekonomiskt lagd så vill veta vad som "måste" finnas på sparkontot och hur stora utsvävningar vi kan göra? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hur stor buffert?
  • mrsStatham

Minst en årslön för varje vuxen tycker jag att man ska ha som buffert för oförutsedda utgifter.

Bara två saker är oändliga
  • Pjåsk

Oj! Det var mycket! Kan du berätta varför du anser att det behöver vara så mycket?

• Sebbe

Nu har jag inga barn eller så men var nyss på bansken för att planera ekonomi m.m inför familjeliv med barn villa  och hela paketet. 

Hon sade att om man kan så är tre månadslöner bra att ha som buffert. och ca 10 000 bara för rena felberäkningar.

Så runt tre månadslöner kan man ju kanske prioritera att spara ihop till en buffert men sedan gör det ju inte om det växer? 

• Pjåsk

Är det 3 månadslöner per vuxen då? Annars är ju skillnaden enorm mellan era förslag?

• Pissenisse

Jag skulle också säga att man behöver ha tre månadslöner, tillsammans ifall man har fast jobb och betalar akassa.
    Men jag hade sett till att fortsätta spara även om jag bodde i hyresrätt, det är skönt att kunna slappna av och känna sig trygg.

• mrsStatham
    Zaturday skrev 2012-10-12 15:50:36 följande:
    Oj! Det var mycket! Kan du berätta varför du anser att det behöver vara så mycket?
    För min egen del skulle jag inte känna mig trygg annars.
    Jag vill ha en bra grund att stå på ifall hela livet skulle rasa.
    Om jag skulle bli allvarligt sjuk vill jag fortfarande kunna leva någorlunda som vanligt, om jag skulle separera vill jag inte behöva fråga anhöriga efter saker som de kan avvara så att jag kan bygga upp ett hushåll.
    Om något skulle hända så jag behövde punga upp 150.000kr och fick två veckor på mig så behöver jag inte drabbas av panik och dödsångest och sälja allt jag äger och har och till ock med kläderna jag har på mig.  
    Bara två saker är oändliga
  • Dina08

Jag har en månadslön sparad och känner mig trygg, men tre låter rimligt.

• Lilla Morran

Vi sparar pengar, men inte för sparandets skyll, utan med olika mål. På ett konto sätter vi över pengar som ska kunna hjälpa oss om bolåneräntorna går upp, vi har rörliga... På ett konto finns lite pengar som jag ärvt av släktingar, de ska gå till en vedeldad köksspis så småningom. På ett konto finns sparande till månadsutgifterna, där skulle jag önska att det fanns mer... Sammanlagt har vi runt 100 000 på våra konton, men allt är som sagt märkt för speciella ändamål...

• dfuoih

Först bör du fundera på vad du vill att din buffert skall täcka. Är det bara någon enstaka "spenderarmånad" eller ett ovanligt dyrt verkstadsbesök som skall täckas eller tänker du dig att bufferten skall räcka i flera månader vid tex arbetslöshet eller sjukdom?

Personligen ser jag ingen anledning att min buffert skall täcka arbetslöshet, sjukdom, inkomstbortfall orsakade av olyckor och liknande då jag/vi har bra försäkringar som täcker upp detta. (Det kan dock vara lämpligt att kunna klara sig några månader utan ersättning innan man får ersättningen från dessa försäkringar.)

Så jag tycker att en månadslön är fullt tillräcklig som "buffert". Det har aldrig hänt att vi ovetande har behövt spendera mer än det och skulle det bli allvarligare så får man låna eller ta av det långsiktiga sparandet.

Svar på tråden Hur stor buffert?