• Anonym (hormonskrutt)

Allt kortare menscykel, är det slutspurten inför ett tidigt klimakterie tro?

Jag är 38 år och och har alltid haft EXTREMT regelbunden mens. Nästan så jag kunnat säga i förväg vilket klockslag den kommer nästa gång.
    Men de senaste 5-6 månaderna har den börjat komma tätare och tätare. Cyklen minskar med flera dagar varje månad och jag har också börjat må väldigt dåligt från ägglossning fram till själva mensen kommit igång. Lättstressad, depression/ångest-känslor, svettningar, matthet och hjärtklappning.
    Jag känner att det händer saker i kroppen och av någon anledning har jag fått för mig att kroppen håller på å laddar upp inför klimakteriet.
    Kan det stämma? Det borde ju egentligen vara runt 10 år kvar men det kanske kan variera?
    Eller har någon en annan förklaring? Brukar det kanske bli så här när man börjar bli lite "äldre"?

• Svar på tråden Allt kortare menscykel, är det slutspurten inför ett tidigt klimakterie tro?
  • lövet2

Det där kan förändras väldigt med åldern. Vid 30 hade jag en jätteförändring, och när jag närmade mig 40 kom det en till. Nu är jag 48 och fortfarande är inget klimakterium i sikte ...

• Marie Curie

Ja ju aldre du blir desto kortare blir menscykeln. Det beror pa att aggens kvalitet forsamras (eller snarare de basta aggen borjar ta slut och de kvarvarande utsondrar inte lika mycket gulkroppshormon vilket leder till kortare lutealfas och darmed kortare menscykel. Enkelt uttryckt iaf. Daremot tror jag inte du behover oroa dig for att ga in i klimakteriet imorgon precis, det kan mycket val vara minst tio ar kvar tills dess.

• Anonym

Kanske är det bara någon psykisk grej tillfälligt? Medelåldern för klimakterie i Sverige är 52 tror jag att jag läst. Cykeln blir tyvärr kortare, men tror inte det blir så att det ändras flera dagar/månad. Jag är 40 och har fått två dagar mindre sen jag var 20, men några ggr har det hänt saker i livet som gjort att det trasslat lite en period.

lövet2 skrev 2012-10-12 21:34:28 följande:
    Det där kan förändras väldigt med åldern. Vid 30 hade jag en jätteförändring, och när jag närmade mig 40 kom det en till. Nu är jag 48 och fortfarande är inget klimakterium i sikte ...

Du som är lite äldre, hur kort cykel har du? Har det varit stabilt sen 40? Lite oroar man ju sig att det ska gå ut för snabbt.
  • lövet2
    Anonym skrev 2012-10-13 02:53:07 följande:
    Kanske är det bara någon psykisk grej tillfälligt? Medelåldern för klimakterie i Sverige är 52 tror jag att jag läst. Cykeln blir tyvärr kortare, men tror inte det blir så att det ändras flera dagar/månad. Jag är 40 och har fått två dagar mindre sen jag var 20, men några ggr har det hänt saker i livet som gjort att det trasslat lite en period.

Du som är lite äldre, hur kort cykel har du? Har det varit stabilt sen 40? Lite oroar man ju sig att det ska gå ut för snabbt.
    Den har legat på runt 21 dagar från det jag var 30 år. Från 38 år har den börjat ändra sig år för år. Just nu är den på 25-26 dagar. Regelbunden däremot, det får jag nog säga ...
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-10-13 02:53:07 följande:

Min mens var som en klocka tills för något år sedan. Eftersom jag åt p-piller tills jag var 40 ungefär så har jag faktiskt ingen aning om hur min cykel såg ut då.
    Jag han inte ens få mens när jag bytte p-piller, det blev ett barn istället Flört   
  • Anonym
    lövet2 skrev 2012-10-13 07:52:16 följande:
    Den har legat på runt 21 dagar från det jag var 30 år. Från 38 år har den börjat ändra sig år för år. Just nu är den på 25-26 dagar. Regelbunden däremot, det får jag nog säga ...
    Då har ju din blivit längre och inte kortare? Lät ju bra!
    sextiotalist skrev 2012-10-13 08:02:37 följande:
    Min mens var som en klocka tills för något år sedan. Eftersom jag åt p-piller tills jag var 40 ungefär så har jag faktiskt ingen aning om hur min cykel såg ut då.
    Jag han inte ens få mens när jag bytte p-piller, det blev ett barn istället Flört   
    Hmm, ja dom säger ju att man är jätteinfertil av ren ålderdom vid 40 ;) Så det kan gå..:)

• sextiotalist
    Anonym skrev 2012-10-13 22:53:43 följande:
    Då har ju din blivit längre och inte kortare? Lät ju bra!

Hmm, ja dom säger ju att man är jätteinfertil av ren ålderdom vid 40 ;) Så det kan gå..:)

De säger så mycket

/Hon med en släkt där man föder barn tills man är över 45 
  • Anonym

Om du vill ha ett svar kan du gå till gyn, men min erfarenhet är att de sällan har så mycket att säga. Det kan vara förklimakteriet eller också är det inte det: Jag fick oregelbunden mens i din ålder och fick just sådana vaga svar. Nej det är inget fel på dig. Det kan vara så i bland etc. Sedan gick jag till en duktig akunktör. Efter tre behandlingar så blev mensen som en klocka igen och var så i många år. Nu är jag 48 och det har börjat bli lite oregelbundet igen och tog "klimakterietestet" hos gyn, men jag var fortfarande inte där. Då visade det sig att jag hade fått problem med sköldkörten, hypotyreos, som också kan påverka menscykeln. Nu har jag fått Levaxin så vi får väl se om det är det. Kanske hade jag det redan för 10 år sedan? Det är ju en inflammatorisk sjukdom som kan gå upp och ned. Värt att kolla för dig! Räcker med ett enkelt blodprov. 

• Anonym (hormonskrutt)

Tack för alla svar!
    Oj, måste verkligen kolla upp det där med Hypertyreos tror jag. VÄLDIGT mycket som stämde läskigt bra. Utom en sak som är absolut tvärtemot, viktnedgång har inte skett. Tvärtom, har ökat LAVINARTAT i vikt, gått upp 15 kilo på drygt ett år och tappat orken i samma takt. 
    Var och tog en del prover för en månad sedan pga att jag är oroad över min snabba viktuppgång, tröttheten och att jag länge tappat stora mängder hår. Borde inte det testet ha varit med där? Om nu läkaren gjorde en allmän koll på de troligaste "sjukdomarna" Eller är detta något ganska ovanligt som man måste be om specifikt att bli kollad på?..
    Hur som helst så visade proverna inget onormalt och alla problem förklarades med stress..  
    Ang menscykeln är den nu 20-21 dagar ist för de tidigare som alltid, alltid varit exakt 28 dagar. 

• Anonym
    Anonym (hormonskrutt) skrev 2012-10-14 21:11:18 följande:
    Tack för alla svar!
    Oj, måste verkligen kolla upp det där med Hypertyreos tror jag. VÄLDIGT mycket som stämde läskigt bra. Utom en sak som är absolut tvärtemot, viktnedgång har inte skett. Tvärtom, har ökat LAVINARTAT i vikt, gått upp 15 kilo på drygt ett år och tappat orken i samma takt. 
    Var och tog en del prover för en månad sedan pga att jag är oroad över min snabba viktuppgång, tröttheten och att jag länge tappat stora mängder hår. Borde inte det testet ha varit med där? Om nu läkaren gjorde en allmän koll på de troligaste "sjukdomarna" Eller är detta något ganska ovanligt som man måste be om specifikt att bli kollad på?..
    Hur som helst så visade proverna inget onormalt och alla problem förklarades med stress..  
    Ang menscykeln är den nu 20-21 dagar ist för de tidigare som alltid, alltid varit exakt 28 dagar. 
    Låter ju precis som hypotyreos alltså underfunktion. Om man går upp i vikt utan att ha ändrat kost eller motion etc så är det det! Gå till en annan läkare! Många läkare är dåligt pålästa när det gäller den här sjukdomen. Det tar bara ett prov trots att man ska ta tre olika + att gränsvärdet för TSH har sjunkit. Var bra påläst innan du söker läkare och se till att de tar TSH, T3, T4 och antikroppar! 

http://www.hypo2.info/hem/hypotyreos Här är hur läkare ska hantera detta, skriv ut och ta med!. http://www.viss.nu/Handlaggning/Vardprogram/Endokrina-organ/Hypotyreos/ 
Svar på tråden Allt kortare menscykel, är det slutspurten inför ett tidigt klimakterie tro?