Anonym skrev 2012-12-12 13:17:02 följande:
Man kan inte säga att överstimulering oftast slutar med graviditet, då skulle ju läkarna inte vara så rädda för överstimulering utan bara övervaka den. Att det verkar så positivt är ju att många svarar här. Får man symptomen någon vecka efter insättningen så brukar det ju däremot vara ett bra tecken.
Jag blev överstimulerad och blev inte gravid. Skitjobbigt var det och gjorde jävulskt ont och fick åka till akuten.
Fick ut 29 ägg, 16 blev befruktade, det blev en insättning och en blasto till frysen som senare blev ett missfall i v 9.
Nu ha jag precis gjort äp och fick ut 11 ägg denna gång. De sa alla att det var mycket bättre än 29 så jag hoppas det. Kan tänka mig att det blir bättre ägg om det inte är fullt så många kanske.
Liknar min erfarenhet, med undantaget att det syntes redan på insättningsdagen att jag var överstimulerad, därför ville inte läkarna sätta in något.
Kraftig överstimulering är ett livshotande tillstånd. Blir man gravid så fortsätter kroppen pumpa ut mer och mer av hormonet som gör att man får vätska i buken samtidigt som man blir uttorkad i resten av kroppen, organen tar stryk mm. Om man inte får läkarvård (dropp + att man tappar ut vätska ur buken) så kvävs man inifrån (lungorna får inte plats).
Nu menar jag inte att överstimulering med graviditet alltid är så farligt, men det är ett antal fall per år som blir så pass illa att man behöver läggas in på sjukhus. Jag har tänkt mycket på om det hade varit värt det att ta den risken, kanske hade jag varit gravid idag om jag tjatade till mig en insättning trots tydliga symptom på att jag var överstimulerad? Men i det läget, som jag mådde då, ville jag inte ta risken.
Det stämmer som du säger att äggen får sämre kvalitet när de växer för fort. Vi fick också 16 befruktade varav inget blev något (gjorde ett FET då de fem i frysen gick åt, fick sätta in två med låg kvalitet).