Inlägg från: Elin 885 |Visa alla inlägg
  • Elin 885

Min 16 åringa dotter har skaffat POJKVÄN!!

Men herregud människa slappna av! jag hade min första pojkvän som 14-åring och blev av med oskulden när jag var 15, nästan 16 år. min mamma reagerade så att eftersom jag nu hade pojkvän så borde jag kanske skaffa p-piller...
    det var sjukt pinsamt! hon hade gått in i mitt rum för att lägga in tvätt och hade hittat en använd kondom i min papperskorg...hon hade inte rotat alltså utan den låg tyvärr överst, så följande morgon utspelade sig detta:
    jag kommer in i köket och ska äta frukost, min mamma sitter med tidningen hon säger:
    " Det som jag ska säga nu förstår jag att du tycker är pinsamt, och jag tycker också att det är lite pinsamt."
    "eh jaha??" sa jag.
    " Jo igår när jag skulle lägga in tvätten så hittade jag en använd kondom i din papperskorg....jag vill inte lägga mig i det är ditt privatliv...men jag vill bara säga att du kanske borde skaffa p-piller...och att jag finns här om du vill prata det vet du va...".
    "hmm ok tack...ska ringa på måndag..." mumlade jag.

• Elin 885
    1464 skrev 2012-10-14 13:25:01 följande:
    Shit om du hade varit min mamma.

Förlorade själv oskulden när jag var femton, vi jag pratar om kondomer osv ganska tidigt. Nä jag väl skaffade pojkvän fick jag p-piller. Om hon hade gjort som dig hade jag BARA varit hos pojkvännen och varit helt galen.

Hon ä 16 och får ha sex. Låt henne och inse att hon har växt upp. Prata om preventivmedel istället.
    exakt så gjorde min mamma med!! dock under vissa protester från mig, jag menar föräldrar fattar ju ingenting ;).
    min mamma var med på ungdomsmottagningen men satt i väntrummet, dock när barnmorskan frågade mig om blodproppar och så så fick mamma komma in och svara för jag hade ingen aning om familjens historia. barnmorskan lyste upp i ett stort leende när hon såg mig och mamma komma in och likaså när hon pratade med min mamma som hade en mycket sund inställning. och har än idag, men idag är jag vuxen sen många år och nu talas det mest om att hon vill ha barnbarn ;).

det som min mamma tryckte extra på var att det ska kännas rätt, det ska vara med någon som bryr sig om mig och som tycker om mig (coh vice versa såklart). hon sa också att så länge man frågar sig själv om man är redo så är man nog inte det. barnmorskan visade mig olika sorters kondomer men då gick mamma ut ur rummet HAHA. hon tyckte nog att det var lite pinsamt då ;).
  • Elin 885
    LindaEfraim skrev 2012-10-15 01:15:18 följande:
    Bättre att vi som vuxna ser till att det finns än att de unga glömmer köpa!
    finns inte kondomer gratis på ungdomsmottagningen? inte en pekpinne, utan en fråga =).Där jag bor i sthlm så finns det gratis på alla ungdomsmottagningar, bara att gå och hämta. vi har även suventionerade p-piller. 30kr för 3 månader och 90kr för ett helt år för de p-piller som ingår i högkostnadsskyddet.
  • Elin 885
    LindaEfraim skrev 2012-10-15 15:11:53 följande:
    Elin885

Finns det säkert men jag springer inte på ungdomsmottagningen och som en ansvarsfull förälder så köper jag dom än att slöa tonåringar glömmer åka och hämta.
    Det är 2,5 mil till närmsta ungdomsmottagning.
    Min dotter får inte äta p-piller pga att jag har haft proppar och mini-piller är inte subventionerat så de kostar nån hundralapp mer än du betalar men betalar för det ändå!
    aha jag förstår! Ja med 2,5 mil enkel resa så är det ju inget man gör på en eftermiddag efter skolan förstås.

Eloge till dig dock som köper ut...haha köper ut (man brukar ju syfta på sprit då :P) kondomer, det visar på en sund inställning. jag hade 10 min att gå till ungdomottagningen så mamma tyckte att jag kunde masa mig dit :P. p-piller fick jag utskrivet men har bytt en väldig massa gånger och har nu minipiller istället. funkar jättebra för mig och bäst av allt jag slipper mensen. huura :P.
  • Elin 885
    LillaVanilla skrev 2012-10-15 22:21:17 följande:
    Jag förstår Ts. Denna diskussionen kan appliceras på alla dispyter med tonåringar. Ja, kanske förbjudet är mer lockande. Men som förälder gillar man inte allt, sprit, festande, knark och ogenomtänkt sex. Jag tänker inte uppmuntra mina barn att dricka hemma eller ha sex så fort de får chansen. Jag vill att de ska veta min ståndpunkt. Om de sen dricker och har sex så får det stå för dem. Jag har gjort vad jag kunde. Sen att förbjuda pussar och kyssar är lite väl häftigt... De får lära dig bra värderingar hela livet. Vilka barn mår bra av att man inte har några förväntningar på dem utan "antar" att de är försupna kåtbockar som varken kan ta ansvar för sina handlingar eller sina åsikter?
    min mamma drog av på månadspengen de få ggr jag druckit eller tjuvrökt, så det sved i kassan haha. jag har dock aldrig gillat alkohol egentligen, tycker det smakar äckligt och så. fylla är enligt mig för dem som inte kan kontrollera sig.
  • Elin 885
    EmeNo11 skrev 2012-10-17 06:46:32 följande:
    Ja du är alldeles för hård. Som många andra skrivit så kommer hon ha sex om hon vill ändå. Prata istället om preventivmedel och ta med henne till en ungdomsmottagning :) Jag skaffade min första riktiga pojkvän som 15 åring och ganska snart frågade både mamma och pappa om jag kände att jag behövde skaffa P-piller eller något annat. Mamma följde då med till ungdomsmottagningen för att jag ville det, hon var med hela tiden förutom när barnmorskan sa att det skulle bli fler privatare frågor och att min mamma kanske vilja vänta utanför men hon hörde nås väldigt många privatare svar och det gör mig inget alls.
    samma med min mamma =).
    dock så var det hon som propsade på p-piller eftersom hon hittat en använd kondom i min papperskorg...jag hade pojkvän då...
    hon var inte arg alls, utan nog lite stolt att jag faktiskt hade användt kondom. hon sa det snabbt och började med att säga att hon tyckte att det var lite pinsamt och så...att hon hittade kondomen alltså...men att hon gärna följde med til ungdomsmottagningen om jag ville osv.
  • Elin 885
    EmeNo11 skrev 2012-10-17 16:45:21 följande:
    Elin885: vi hade aldrig haft sex än men det var påväg så tyckte det var jätte bra att mamma frågade för jag hade nog inte vågat fråga henne om hon kunde hjälpa mig. Vi har inte riktigt det förhållandet tyvärr men glad vart jag när hon följde med :D
    Härligt med mammor som inte bryr sig märkvärt, det är ju en del av livet liksom :)
    ja precis. Mamma hoppade väl inte högt av glädje när hon såg det, man är ju alltid barn i ens mammas ögon men hon insåg att det var dags =). jag tyckte det var dö-pinsamt då, men är såhär i efterhand glad att hon tog det så bra. vi hade dock snacket om mens och varför man får det redan när jag var 10 (började få hår och tuttar redan då) och sen snacket om sex när jag var 12 tror jag och så en gång till när jag var 14, när jag frågade min mamma hur man vet att man är redo för sex.
Svar på tråden Min 16 åringa dotter har skaffat POJKVÄN!!