• Fiona M

jobbar lärare längre veckor?

jag är gymnasielärare, och ja, det är längre veckor.
    jag har efter att varit sjukskriven en tid insett att jag måste sätta ner foten och inte jobba ihjäl mig utan begränsa mig till de 45,5h det gäller och vara stenhård med att resten inte hinns med.

ni som känner lärare som inte jobbar långa veckor -nej, jag tror faktiskt inte de är bra lärare, utan jag tror de resignerat och kör samma sak om och om igen. tyvärr.

• Fiona M

jag har jobbat som lärare i 10 år, och visst har man "stommar" för olika moment, men man gör ju om lektionerna, inte bara för sin egen del, utan också för att man är skyldig att anpassa materialet efter elevgruppen.
    dessutom skulle jag säga att eleverna idag, jämfört med när jag började, har en hel del annan problematik som man som lärare måste ta in i ekvationen, och det tar också tid.

• Fiona M
    Anonym (är det sant) skrev 2012-10-14 10:58:43 följande:
    Fast så låg lön har inte de flesta lärare om de inte är väldigt nyutbildade. Eller så råkar jag väl känna alla undantagen då... Men en lärare som jobbat några år ligger väl över 30 i alla fall...

Som sagt, jag ifrågasätter inte. Jag tycker det är lustigt att lärare KÄNNER SIG ifrågasatta. Jag tror de gör ett jättebra arbete även om de jobbar 37 timmar i veckan. Men nog måste det finnas variation. En lärare för en gymnasieklass och en lärare för en 3:a kanske inte har samma förberedelsetid och kanske tar det olika lång tid att läsa igenom en uppsats beroende på om den är skriven av en 8-åring eller en 16-åring? Alla lärare är heller inte teoretiker, jag känner tex idrottslärare och även om de har vissa teoretiska delar med prov på så är ju mycket av undervisningen sån att man inte har massa timmars kvällsarbete...
    idrott är ju så mycket mer än fotboll/friidrott/orientering numera eftersom även allmän hälsa ingår.
  • Fiona M
    mmeline skrev 2012-10-14 11:58:57 följande: