• Fiona M

jobbar lärare längre veckor?

jag är gymnasielärare, och ja, det är längre veckor.
    jag har efter att varit sjukskriven en tid insett att jag måste sätta ner foten och inte jobba ihjäl mig utan begränsa mig till de 45,5h det gäller och vara stenhård med att resten inte hinns med.

ni som känner lärare som inte jobbar långa veckor -nej, jag tror faktiskt inte de är bra lärare, utan jag tror de resignerat och kör samma sak om och om igen. tyvärr.

• Fiona M

jag har jobbat som lärare i 10 år, och visst har man "stommar" för olika moment, men man gör ju om lektionerna, inte bara för sin egen del, utan också för att man är skyldig att anpassa materialet efter elevgruppen.
    dessutom skulle jag säga att eleverna idag, jämfört med när jag började, har en hel del annan problematik som man som lärare måste ta in i ekvationen, och det tar också tid.

• Fiona M
    Anonym (är det sant) skrev 2012-10-14 10:58:43 följande:
    Fast så låg lön har inte de flesta lärare om de inte är väldigt nyutbildade. Eller så råkar jag väl känna alla undantagen då... Men en lärare som jobbat några år ligger väl över 30 i alla fall...

Som sagt, jag ifrågasätter inte. Jag tycker det är lustigt att lärare KÄNNER SIG ifrågasatta. Jag tror de gör ett jättebra arbete även om de jobbar 37 timmar i veckan. Men nog måste det finnas variation. En lärare för en gymnasieklass och en lärare för en 3:a kanske inte har samma förberedelsetid och kanske tar det olika lång tid att läsa igenom en uppsats beroende på om den är skriven av en 8-åring eller en 16-åring? Alla lärare är heller inte teoretiker, jag känner tex idrottslärare och även om de har vissa teoretiska delar med prov på så är ju mycket av undervisningen sån att man inte har massa timmars kvällsarbete...
    idrott är ju så mycket mer än fotboll/friidrott/orientering numera eftersom även allmän hälsa ingår.
  • Fiona M
    mmeline skrev 2012-10-14 11:58:57 följande:
    Jag känner lärare som har månadslön på 27-29K innan skatt, och jobbar bra mycket mindre än en 40-timmarsvecka, med mindre än 10 års erfarenhet. Det verkar ha mycket att göra med om man jobbar på statlig eller kommunal skola samt förhandlingsförmåga och förmåga att prioritera.
    och då tror jag inte man sköter jobbet bra. slackers finns ju inom alla yrkesgrupper.
  • Fiona M

på de skolor där man har semestertjänst (främst friskolor) har jag fått intrycket att man behöver jobba övertid och att den i första hand kvittas mot tid, och då just när eleverna har lov...

• Fiona M
    LunaLunatic skrev 2012-10-14 12:18:58 följande:
    Statlig? Vilka är det? Är det där man får bra lön?
  • Fiona M
    LunaLunatic skrev 2012-10-14 12:22:02 följande:
    Jag är väldigt nyfiken på hur semestertjänst funkar. Jag menar, jag vill ha möjlighet ansöka om ledigt när det passar mig, inte bara på loven. Ska jag vara så låst har jag hellre ferietjänst och hinner med mitt arbete under terminerna, inte under sommarlovet.
    de vänner jag har som jobbar på friskola har dock ganska dåliga möjligheter att ta ledigt under terminerna då chefen kan ge avslag på ledighetsansökan om det stör verksamheten.
  • Fiona M
    ica skrev 2012-10-14 12:29:24 följande:
    Men är det verkligen bara lärare som har detta problem att de vill mer än de har tid för?
    nej, självklart inte, men det skriver hen inte heller.
  • Fiona M
    Improbabilis skrev 2012-10-14 12:48:59 följande:

i så fall bryter man mot avtalet. om man är med i facket kan facket hävda avtalsbrott och få dom att sluta med det.
    tid mot tid får inte förskjutas mer än några veckor, om det görs på arbetsgivarens initiativ. och bara för små tidsmängder annars heller.
    om detta inte fungerar ska man återgå till ferietjänst.

om man inte är med i facket kan fackets jurister ändå ge allmänna råd om vem som kan hjälpa till i en konflikt.

semestertjänst innebär inte att man har oavvislig rätt till ledighet annat än under normal semestertid. normalt under perioden 10 juni till 15 augusti.
    så semestertjänst har inga stora fördelar för den anställde

PS
    de hälsomässiga vinsterna med ferietjänst är enorma, om det kombineras med sk usk enligt gammal modell.
    syftet med arbetsvillkor är dock normalt inte att den anställde ska ha ett bra liv.
    de friskolor de jobbar på har inte de bästa rykten dock.
    har en vän som berättade att det lades lappar i jackfickor för att kalla till fackmöten, för att ledningen inte skulle veta om det.
    (nej, han jobbar inte kvar)
  • Fiona M
    Anonym (Maja) skrev 2012-10-14 12:44:05 följande:
    Oj vad konstigt det blev- skulle svara inlägg 38. Jag skriver ju att det inte bara gäller lärare utan många yrkesgrupper. Jag tror däremot att det är vanligare bland lärare att man jobbar mer än vad man har "rätt"till utan att ta uppbryta med chefen och sedan upplever detta som ett problem. Det tror jag kan bero på en kultur inom lärarkåren där man inte fixar att lämna ifrån sig ett jobb som manikyr är fullt nöjd med och därför jobbar gratis istället. Om många på en arbetsplats gör så skapar man en spiral där det till slut blir omöjligt att jobba normaltid utan att det verkar som man jobbar för lite. Chefer kommer då tro att man hinner göra mer på arbetstiden än man faktiskt hinner - och lägger kanske på ändå mer jobb - så jobbar lärarna ännu mer gratis osv.
    jag tror det är vanligt i alla yrken där man jobbar med människor och resurserna är begränsade.
Svar på tråden jobbar lärare längre veckor?