• Anonym (är det sant)

jobbar lärare längre veckor?

Hej

Detta är en spinoff från en annan tråd där viss diskussion uppstått kring denna känsliga fråga.

Lärare blir ju (ursäkta uttrycket) galna när man tar upp frågan om deras långa semester på somrar och lov, eftersom de jobbar in denna tid under resten av året.

Jag missunnar verkligen inte lärare att vara lediga på jul och sommar, men är det verkligen så att alla lärare jobbar 45 timmar varje annan arbetsvecka?

Min mamma är lärare, och hon har aldrig jobbat så många timmar. Flera av mina vänner är lärare och jag upplever inte att de jobbar så länge. De hämtar ofta sina barn tidigare än vad jag gör på dagis och även om de sitter en timme på kvällen och jobbar så kommer de inte upp i mer arbetstid än vad jag gör.

Som sagt, jag är helt okej med lärares arbetstider, men jag tycker att det är lite konstigt att lärare blir så arga när deras arbetstid diskuteras, och alltid måste kontra med att de minsann har så långa arbetsveckor i övrigt... Jag tror snarare detta är en känslig fråga pga att många är avundsjuka och kanske kommenterar på ett fräckt sätt angående detta, vilket gör att lärare känner att de måste försvara sig.

Lärare - handen på hjärtat. Jobbar ni verkligen 45 timmar VARJE vecka? Vilka tider är ni på arbetsplatsen och hur mycket jobbar ni hemma? När hämtar och lämnar ni på dagis?

All kred till er som tar hand om våra barn och en bra lärare kan gärna få vara värd 30 timmars arbetsvecka OCH betald semester, tycker jag. Jag förstår att det kan vara ett ganska otacksamt jobb, så hoppas inte alltför många av er tar illa vid sig av denna tråd... (men några påhopp räknar jag med, vilket är anledningen till att jag valde att vara anonym...)

• Svar på tråden jobbar lärare längre veckor?
  • Ordis

Min mamma är lärare och säger sig jobba 45 timmar i veckan.

• zeppelinmamma

Jag utbildar mig till lärare och är beredd på att det kommer vara mer arbete att utföra efter och innan mina schemalagda timmar. Vill man bjuda på en rolig och dynamisk lektion (och det vill både elever och föräldrar ha) så krävs det planering och insamling av material samt förberedelse innan skoldagen börjar.

• Anonym (är det sant)
    zeppelinmamma skrev 2012-10-14 10:29:28 följande:
    Jag utbildar mig till lärare och är beredd på att det kommer vara mer arbete att utföra efter och innan mina schemalagda timmar. Vill man bjuda på en rolig och dynamisk lektion (och det vill både elever och föräldrar ha) så krävs det planering och insamling av material samt förberedelse innan skoldagen börjar.
    Jovisst, men tror du inte att efter ett par år som lärare så kommer planeringen inte kräva lika mycket tid längre. När man är ny krävs nog mycket, och visst måste man uppdatera sig ibland, men 20e gången du håller samma lektion kommer du knappast behöva förbereda dig lika länge som den 1a gången....
  • zeppelinmamma

Om man håller samma lektion 20 gånger är man ingen rolig lärare. När det går på rutin är det dags att byta lektionsupplägg. Det är vad vi får lära oss på utbildningen. Men visst, man blir väl "varm i kläderna" tillslut och det hela går smidigare. Men sen finns inte schemalagd tid för planering på alla skolor/förskolor. Lärare förväntas göra en hel del utöver den betalda arbetstiden tyvärr.

• Anonym (hm)

men lärare har ju inte 3mån semester som folks tycks tro???

de slutar långt senare efter att elverna har gått på sommarlov och börjar lång tidigare än när eleverna kommer tillbaka till höstterminen..

tror de får max 6v semester, inte mer.... 

sedan hur långa arbetsveckor de har beror kanske på hur effektiva de är på vardagarna,dagtid.
    och i vilka årskurser man arbetar i..

men jag kan inte heller tänka mig att de arbetar mer än 40h/v...i normala fall.. 

• Anonym

Jag är lärare. Har varit det länge. Eleverna är inte samma "sort" som när jag började. En utmaning. Det krävs fortfarande planering för att fånga upp deras intresse. Kan inte köra samma saker som förr. Dessutom krävs mycket mycket mer pappersarbete, samtal, möten osv  än för tio femton år sedan. Jag jobbar 45 timmar i veckan. Vissa veckor kan det bli lite mindre, medan andra veckor, t ex kring omdömen och utvecklingssamtal blir det mycket mer. 

• Husis

Jag har arbetsplatsförlagd tid till 35,5 timmar/vecka, men är alltid på jobbet minst en timme extra varje dag, oftast på morgonen. det gör i snitt 41 timmar i veckan på jobbet. Sedan jobbar jag hemma 2-3 timmar varje vecka, med att förbereda och rätta prov, etc. Den här veckan har jag jobbat ca 47 timmar på jobbet och idag blir det nog uppåt 10 timmar hemma, med omdömen inför utvecklingssamtal.

Andra veckor är det extra möten, konferenser och utbildningar efter arbetstid.

Jag har inte räknat efter, men jag tror inte att jag kommer under 45 timmar så många veckor. Snarare att de veckorna med extra mycket att göra, ger en mycket längre arbetstid.

När jag hade mindre barn, hämtade jag ofta så tidigt som möjligt från förskolan och satt hemma med arbete efter läggning.

• Anonym (Ja)

Jag jobbar 45 timmar i veckan och är lärare. Det är tider på kvällar och helger som går åt till jobb.

• Anonym (Läraren som bytt)

De flesta i min bekantskapskrets är lärare och ja, de arbetar alla 45 eller för det mesta fler timmar i veckan. Min man sitter nästan varje kväll och läser inlämningar. Som samhällskunskapslärare själv är varje nyhetssändning "jobb". Jag måste hela tiden uppdatera mig och vara aktuell i min undervisning, vilket innebär att läsa en mängd olika tidningar och se olika nyhetssändningar. Nu har jag bytt jobb och har då längre dag på jobbet, men när jag kommer hem kan jag koppla bort. Nu händer det att jag fortfarande jobbar hemma, men det handlar om min ambitionsnivå.

Jag tror många tänker att all tid som inte är undervisning är ledig. Läraryrket är mer komplext än vad de flesta verkar tro. Sen står det ju alla fritt att utbilda sig till lärare om man nu tycker att det verkar vara så trevligt med all (ingen) ledighet man har. Stolarna står tyvärr tomma på de flest utbildningarna så det är bara att hoppa på.

Jag tvekar dock inte på att du säkert känner lärare som INTE jobbar de 45 timmar de ska (jag har träffat flera), men latmaskar finns det i alla yrken och jag skulle aldrig dömma en hel yrkeskår efter några få rötägg. Jag känner många i en mängd olika yrken som ofta går hem lite tidigare, kommer lite senare och aldrig tar igen den tiden, latmaskar helt enkelt.

• zeppelinmamma

Tycker det är trist egentligen att lärare hela tiden skall ifrågasättas angående arbetstiden. Detta är människor som varje dag ger av sig själva och tar hand om våra barn. De har ensamt ansvar för 25 individer flera timmar varje dag, de ska vara glada trevliga och engagerade både mot elever och föräldrar. Förskollärare ska jobba efter läroplanen, planera aktiviteter, skriva iup och hålla utvecklingssamtal, byta blöjor och duka för mat, städa undan leksaker och hålla koll på allas vantar, strumpor och kläder. Att ha en dålig dag är inte ett alternativ, en lärare förväntas alltid vara på topp. Allt för en lön på 25000 kr i månaden.

Svar på tråden jobbar lärare längre veckor?