Anonym (Har tider) skrev 2012-10-14 16:08:50 följande:
Tack för ditt tips, jag har delvis gjort detta men jag tog upp min situation med närmsta chef, arbetslagsledaren som är lönesättande. Han säger att jag ska hitta ställen att skära ner i tid, exempelvis lektionsplaneringar och omdömen. Men här kommer min yrkesheder in, jag kan inte prestera hur dåligt som helst och fortfarande tycka om mitt yrke. Jag ser framför mig att de som kan dra ner ambitionerna till lägsta nivå är de som kommer klara av att arbeta kvar och då lär vi få en usel skola på riktigt! Gissa om mobbingen kommer öka när ingen orkar ingripa för varje ingripande kräver pappersarbete (kränkningrapporter) i ca 2 h. (inkl föräldrakontakterna) Vad ska vi göra när kommande generationer inte har några som helst kunskaper? Jag bävar faktiskt för den utvecklingen.
Jag förstår att det är svårt, men så länge ni jobbar gratis lär ju heller ingen förändring ske. Arbetsgivaren vet ju att ni får jobbet gjort ändå. Dessutom är det hu så i många jobb att man inte hinner göra alla delar av jobbet så bra som man skulle önska utan får prioritera bort vissa delar. Så det är ju inte säkert man blir av med det för att man byter yrke. Problemet som jag förstått det är väl att lärare får göra fler och fler saker, ta fritidsgrupper, sköta administration mm. Och får ni sådana extra uppgifter måste ni ju dra ned någonannanstans. Då blir det väl på det som rör eleverna. Men det är ju ett val som arbetsgivaren tar i så fall, inte den enskilde läraren.