Inlägg från: Anonym (36) |Visa alla inlägg
  • Anonym (36)

jobbar lärare längre veckor?

Jag jobbar som gymnasielärare i en av Sveriges studentstäder och har jobbat i åtta år. För mig ligger snittet på omkring 37-38 timmar i veckan under normala veckor. När det närmar sig betygsättning, omdömen eller prov kan jag lätt komma upp i 45 timmar. När jag var i början av min lärarkarriär jobbade jag mycket mer eftersom det då krävdes mycket mer inläsning och lektionsförberedelser. Nu går det mer på rutin, då jag kan mina ämnen betydligt bättre.

• Anonym (36)
    LunaLunatic skrev 2012-10-14 13:21:28 följande:
    Vad ÄR usk?
    Usk är förkortning för undervisningsskyldighet och användes innan kommunaliseringen av skolan i början av 1990-talet. En gymnasielärare i allmänna ämnen undervisade 504 timmar per år, en lärare i mer teoretiska yrkesämnen ca 570 timmar (kommer inte ihåg exakt), medan en lärare i mer praktiska yrkesämnen (som inte kräver så mycket förberedelser och efterarbete) förväntades undervisa drygt 600 timmar per år.

Efter kommunaliseringen har många kommuner, föga förvånande, valt att höja undervisningsmängden, ibland med så mycket som 50 procent. Att öka mängden undervisning är ju ett smidigt sätt att inte behöva anställa fler lärare och därmed minska kostnaderna för skolan. Kommunerna har också parallellt med ökande undervisningsskyldighet, lagt till andra arbetsuppgifter, tex administration. Administrationen har också ökat bland lärarna, i ungefär samma takt som lärarnas reallöner har minskat i samhället. Varför anställa administratörer när det är lika billigt eller billigare att använda lärarna?
Svar på tråden jobbar lärare längre veckor?