Grundläggande matematiska begrepp hjälp sökes!!
Dottern går i tvåan. jag skulel gärna vilja kunna vara bättre behjälplig vid läxstunderna med matten. men jag är redan rätt tappad. jag vet inte vad de får lära sig och läxorna är sällan beskrivna hur de ska göra. Tex "rita en räknehändelse" "skriv tal där entalen räcker" osv. Jag förstår att det är vitkigt att dottern verkligen förstår dessa matematiska begrepp och vill själv förstå dem som ett första steg *skratt*
Kan någon berätta? och har ni tips på länkar eller annat där jag komemr kunna lära mig själv hela grundskolan så jag hänger med i vad doittern ska lära sig?
jag har talat med skolan om att jag önskar lite mer kunskap kring hur man räknar idag osv men det är så högt tempo och lärarna hinner inte med att skriva lathundar till oss föräldrar menar de. de tycker at tbarnen ska kunna förklara för oss vuxna när de komemr hem, om de bara lyssnar på lektionen. min åttaåring gör verkligen sitt bästa, lyssnar och anstränger sig men hon är åtta och tappar nog fokus då och då. ibland kan hon förklara, ibland har hon inte en aning om jag inte kan ge henne en liten knuff "jo men vi tittar på första talet, så här ska man tänka" då komemr hon ihåg och kan!
hur gör ni?