• elinaehn

Grundläggande matematiska begrepp hjälp sökes!!

Dottern går i tvåan. jag skulel gärna vilja kunna vara bättre behjälplig vid läxstunderna med matten. men jag är redan rätt tappad. jag vet inte vad de får lära sig och läxorna är sällan beskrivna hur de ska göra. Tex "rita en räknehändelse" "skriv tal där entalen räcker" osv. Jag förstår att det är vitkigt att dottern verkligen förstår dessa matematiska begrepp och vill själv förstå dem som ett första steg *skratt*
    Kan någon berätta? och har ni tips på länkar eller annat där jag komemr kunna lära mig själv hela grundskolan så jag hänger med i vad doittern ska lära sig?

jag har talat med skolan om att jag önskar lite mer kunskap kring hur man räknar idag osv men det är så högt tempo och lärarna hinner inte med att skriva lathundar till oss föräldrar menar de. de tycker at tbarnen ska kunna förklara för oss vuxna när de komemr hem, om de bara lyssnar på lektionen. min åttaåring gör verkligen sitt bästa, lyssnar och anstränger sig men hon är åtta och tappar nog fokus då och då. ibland kan hon förklara, ibland har hon inte en aning om jag inte kan ge henne en liten knuff "jo men vi tittar på första talet, så här ska man tänka" då komemr hon ihåg och kan!

hur gör ni?

• Svar på tråden Grundläggande matematiska begrepp hjälp sökes!!
  • lövet2

Nej, jag lär ut den matte jag själv kan. Visst krockar det i bland med den senaste trenden i skolans matteundervisning, men huvudsaken är att ungarna lär sig, anser jag. Kan inte skolan tala om för föräldrarna vad i hela fridens namn 10-kompisar och räknemattor är, så får de finna sig i att vi föräldrar räknar med barnen på det sätt vi kan.

• Ponzi

Är det de mest grundläggade begreppen som  addition, subtraktion, division och multiplication?

ta då exemel med päron och äpplen hur man fördelar dem( med division) mellan t.ex vänner

Om det var sådana exempel du menade?

• Ponzi

Sitter själv med matematikkunskaper t.om civilingenjörsnivå. ett förslag är väl annars att skaffa sig ett matematikprogram till datorn. vilket jag hade tillgång till när jag gick i grundskolan, och det var väldigt länge sedan.( pc datorerna hade börjat äntligen då leta sig ut till privatpersoner och främst skolan då)

• elinaehn
    Ponzi skrev 2012-10-14 11:10:20 följande:
    Sitter själv med matematikkunskaper t.om civilingenjörsnivå. ett förslag är väl annars att skaffa sig ett matematikprogram till datorn. vilket jag hade tillgång till när jag gick i grundskolan, och det var väldigt länge sedan.( pc datorerna hade börjat äntligen då leta sig ut till privatpersoner och främst skolan då)
    nej men alltså jag klarade ju själv matten och har ju inte glömt det grundläggande (blir värre på gymnasiet kan jag tro) men begrepp som dottern ska klara av som tex "rita en räknehändelse" jag vet inte ens vad det är? vet ni? ur hanterar ni? nån som har en bra länk tex?
  • Ponzi
    elinaehn skrev 2012-10-14 11:27:55 följande:
    nej men alltså jag klarade ju själv matten och har ju inte glömt det grundläggande (blir värre på gymnasiet kan jag tro) men begrepp som dottern ska klara av som tex "rita en räknehändelse" jag vet inte ens vad det är? vet ni? ur hanterar ni? nån som har en bra länk tex?
    En räknehändelse, enligt min defination är att skriva

"2 äpplen faller ner från ett träd, det ligger redan 3 äpplen på på marken. hur många äpplen har du då?"

Svar: 5 äpplen
  • Ponzi
    Ponzi skrev 2012-10-14 11:34:55 följande:
    En räknehändelse, enligt min defination är att skriva

"2 äpplen faller ner från ett träd, det ligger redan 3 äpplen på på marken. hur många äpplen har du då?"

Svar: 5 äpplen

annars definierades det så här som enligt länken
  • annelie1979

en räknehändelse är precis som beskrivits här ovan. Ett annat ord för samma sak är mattesaga....

har du fler exempel på kluriga begrepp så "bring them on"

"att entalen räcker" skulle jag tänka mig är om du räknar med subtraktion (minus)  och du ska skriva en räknehändelse så kan det se ut så här:

Kalle har 16kr och tappar 3 hur många har han kvar?

Då räcker det egentligen att du kan 6-3 för du behöver inte växla 10:an.  Senare kommer det att du ska kunna räkna med tiotalsövergång och då kommer inte entalen att räcka längre. . ...

• Ponzi

Gillar matte så hör bara av dig om det är mera du undrar över :)

• Pudel

Jag är mattelärare år 0-6. 

Om du inte förstår vad dottern ska göra, kolla i hennes mattebok. Där finns det alltid exempel på uppgifterna.

Räknehändelse kan också kallas räknesaga:

Exempelvis om dottern får i uppdrag att göra en räknesaga om tre kompisar som ska dela på 16 bananer, hur kan de dela?

Läraren ser då på vilken nivå dottern befinner sig på, en mer avancerad lösning är ju att dela bananerna i delar...en mindre avancerad lösning är att Adam får 1 banan, Berit 1 banan och Cecilia 14 bananer. 

• elinaehn

Tack! Tyvärr finns sällan klargöranden om begrepp i läxboken men med internethjälp så! Känns ju viktigt att hon får stanna upp och förstå begreppen!

• Fröets mamma

Finns också nån bok som kommit i år, som är till för föräldrar o barn som ska göra matteläxor tillsammans. Kommer inte ihåg namnet, hör efter i bokhandeln!

• elinaehn

Det är inte den med hela grundskolans matte? Har skaffat men jag tyckte den är för övergripande, inget med begreppen de använder nu i tvåan. Eller tänker du på en annan bok?

Svar på tråden Grundläggande matematiska begrepp hjälp sökes!!