Mammor i Frankrike?
Hej Carambar.
Nu har jag inte flyttat tillbaka till Sverige fran Frankrike, men jag bor har i Frankrike med fransk man och tva barn under 4. Det later som du har haft det ganska jobbigt med smabarnstiden! Jag jobbade heltid tills min forsta foddes, sen gick jag tillbaka (men kunde jobba mycket hemifran) nar han var tre manader. Han gick deltid pa ett jattebra lokalt dagis. Efter bebis nummer tva sa har jag varit hemma pa heltid i ca ett ar nu. Man har ju ratt att ta en congé parentale i tre ar utan att forlora sitt jobb (om man har en CDI). Det ar visserligen obetalt, men man kan ga tillbaka. Det kanns ju i ekonomin att det bara ar min man som jobbar men pa det stora hela tror vi att det ar battre for familjen just nu. Det finns ju som sagt ingen VAB och barnomsorg ar ju sa dyrt ocksa (om man inte har turen att fa kommunalt och det racker tidsmassigt) att det nastan gick pa ett ut med min inkomst. Skattesystemet i Frankrike rattar sig ju ocksa efter hela familjens inkomst, inte individuellt som i Sverige. Min man har tre 'dépendents' sa hans inkomstskatt reflekterar det, aven alla andra avgifter man har (skola, dagis etc dock inte privat) ar ju ocksa inkomstbaserat.
Det har varit en omstallning for mig att vara hemma med barnen, efter att ha jobbat heltid i storre delen av mitt vuxna liv, men samtidigt vardesatter jag att ha fatt chansen att spendera sa mycket tid med mina barn. Valet ligger ju lite mellan pengar och tid med barn i den har aldern.
Som svensk var jag ocksa lite orolig over den tidiga skolstarten for en tre-aring, men nu har jag faktist andrat mig. Det har gatt jattebra, over forvantan. Det var inte en sa stor omstallning eftersom han var van fran dagis att spendera tid i en barngrupp utan foraldrar. I maternelle ar det mest lek och pyssel snarare an 'skola'. De sitter inte i rader i skolbankar direkt. Det ar ju kanske mer disciplin an pa dagis eftersom det bara ar en larare plus assistent pa ca 30 barn, men for oss tycker jag att det varit positivt. Det beror kanske lite pa hur barnen ar ocksa, kan vara en chock om de varit hemma med bara mamma i tre ar, men det ar ju inte fallet for er heller. Jag vet inte var du bor, men har i Paris-regionen kanner jag manga mammor/foraldrar som bara jobbar fyra dagar i veckan och ar lediga pa onsdagar med barnen nar de ar i maternelle-aldern. De flesta lamnar sjalva barnen i skolan vid 8.30h och har oftast en nounou som hamtar dem 16.30 och ger gouter, sen kommer foraldrarna vid 19h. For mig kanns det lite att de fyra langa dagarna jamnas ut med att de har onsdagen med en foralder.
Vi har funderat lite pa att flytta till Sverige ocksa, Den langa foraldraledigheten och VAB ar ju en lyx vi bara kan dromma om. Men jag tror vi idealiserar lite ocksa. Det ar jobbigt och stressigt att ha smabarn overallt. Pa det stora hela tror inte jag att min familj skulle trivas battre i Sverige, Jag forsoker vara oppen for att kulturskillnaderna kan vara bade positiva och negativa. Barnen ar ju trots allt bade franska och svenska. Frankrike har ju lyckats uppfostra 65 miljoner hyfsade invanare, och vi svenskar ar ju verkligen inte hogre moraliskt staende for att vi hade mammor som VABbade.
Hoppas att ni hittar en balans i er familj som passar er. Forsok strunta i vad folk omkring er anser, ni AR annorlunda for ni kommer fran tva olika kulturer. Manga fransman beundrar ju ocksa det 'svenska' sattet. Jag tyckte det var mycket jobbigare att fa forsta barnet i en 'frammande' kultur nar man kanner sig osaker som ny mamma och samtidigt ska bolla alla lokala asikter om hur allt ska ga till. Det blev lattare med andra barnet. Nu gor vi som vi tycker, aven om vi far kommentarer om att ska jag inte borja jobba igen etc. Jo, det ska jag, nar lillan borjar skolan!
Lycka till