• Anonym (Ledsen mamma)

Min dotter blir utfryst i skolan, behöver råd????

Behöver råd som jag kan ge till min dotter på 15 år!

Min dotter hade en kompis i klassen, men bara en då vi flyttat hit och hon började sjuan. Vi kallar henne Anna. Dom umgicks och hade det bra. Men min dotter började känna att hon inte bara kunde ha en vän så hon började även kolla efter andra vänner och hittade då en här på gatan, Det tyckte inte Anna om och hon började att försöka förstöra mellan dom men misslyckades.

Det kom en ny tjej till klassen och min dotter började även då prata med henne, kallar henne Sara dom försökte vara 3, men helt plötsligt så ignorerade Sara  min dotter och gick enbart och prata med Anna. Väldigt snabbt gick det.

Så min dotter tog kontakt med en i en annan klass och började umgås, kallar henne Ida, och märkte då ganska snabbt att Anna försökte "ta över" denna Ida med och lyckades på en vecka, så Ida totalt struntade i min dotter, blev avig och dryg. Då började vi misstänka att Anna förmodligen snackade något om min dotter då det är 2 som vänt henne ryggen.

Nu kom ytterligare en ny tjej till klassen som ville umgås med min dotter, kallar henne Hanna, Hanna och min dotter umgås och finner varandra direkt, dom hittar på saker och har kul, Anna försöker än en gång "ta över henne genom att göra sig till i skolan, men det biter inte på henne för hon gillar inte riktigt den där Anna har hon sagt. Nu var min dotter sjuk två dagar och så kom helgen, när hon kommer tillbaka till skolan så totalt ignorerar även Hanna henne och springer och fnittrar med Anna!!!!

Så nu är min dotter ensam, än en gång har Anna lyckats.

faktum är att det fanns en till tjej som hon gjorde exakt samma sak med så sammanlagt så har hon tagit 3 kompisar på detta sätt och vänt dom emot min dotter.

Det finns massor till den här historien, andra småsaker och jag är övertygad om att denna tjej gör detta medvetet, när min dotter och Anna umgicks och allt var sk bra så redan då fick jag känslan av att något var fel, för min dotter fick inte ens prata med någon annan för denna Anna som verkade tro att hon äger min dotter.

Ge mig råd, hur kan hon hantera detta, hur ska hon bemötta dom?

Fy fan vad ledsen jag är för min dotter skull...Gråter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-24 07:11
    Tänkte uppdatera lite!
    Min dotter skickade ett sms till den ena tjejen Anna och frågade varför hon inte länge pratar med henne och fick svar, ett långt sms som talade om för min dotter vilken värdelös människa hon är, att hon kan spy på henne och att hon bara hört massa skit om henne, att hon är rutten och att hon kan dra åt helvete plus massa annat, jag läste sms själv så jag vet att det stämmer. Nu denna vecka så kommer det ena efter det andra fram, nu har tjejorna spridit massa rykten om min dotter och jag står rådlös, att hon skulle varit otrogen mot sin pojkvän flera gånger om, att hon stjäl och har stulit massa kläder, bla hennes nya vinterjacka, vilket inte alls stämmer för den och dom andra kläderna har jag köpt. Blir så ledsen på det hela...

• Svar på tråden Min dotter blir utfryst i skolan, behöver råd????
  • Anonym (usch)

Hujja, va ja inte tycker om när man gör så mot nån. Men det låter lite som att Anna har kanske sagt att din dotter har snackat skit om dom, å dom tror på henne. 
    Det finns inte så mkt man kan göra, annat än be din dotter ringa till dom och fråga vad som hänt, varför dom vänt henne ryggen helt plötsligt. 

Hade en kompis som vände mig ryggen i den åldern, barndomsvän. Å vi började umgås igen några år senare å då fick ja veta vad som hade hänt. En gemensam vän till oss hade berättat för henne att ja hade sagt en massa, som inte var sant å hon valde att aldrig fråga mig om det utan istället sluta umgås med mig.
    Å hon ångrade det nu, för vi gick miste om en massa år som vänner bara för att hon trodde på va vår "vän" hade sagt.
    Men numera är vi iaf hur bra vänner som helst.  

• Anonym (eee)

Prata med Annas föräldrar?

• Anonym

Usch, hoppas att det löser sig. Jag har tyvärr inga råd. har inga barn i den åldern.

• Anonym
    Anonym (eee) skrev 2012-10-15 13:04:11 följande:
    hmm...kom att tänka på att jag va i en liknande situation i femman. Jag själv talade om för fröken som samlade oss och tog ett snack med alla. Kanske börja i den änden?
  • Anonym (oj)

Jag tycker det låter som att det är din dotter som har svårt att ha mer än 1 kompis. Anna, som har tagit alla kompisar  har ju uppenbarligen inte svårt att  umgås med fler.

Givetvis ska inte tjejer få bete sig hur som helst, att frysa ut någon är fel i alla lägen, men jag tycker att din dotter ska försöka komma in i gruppen istället för att koncentrera sig på att bli kompis med bara 1 person.  

• Anonym

Jag som förälder skulle ta kontakt med skolan ,lärare och kurator och samarbete med dem så skulle jag kräva att dem andra föräldrarna samt respektive barn skulle träffas och föra diskution eller i hela klassen.

Mobbning ska var noll tolerans!!!! 

• Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (eee) skrev 2012-10-15 13:04:11 följande:
    Tror inte att jag får medhåll, är rädd för att det hela kan bli värre om jag gör det.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (oj) skrev 2012-10-15 13:13:12 följande:
    Jag tycker det låter som att det är din dotter som har svårt att ha mer än 1 kompis. Anna, som har tagit alla kompisar  har ju uppenbarligen inte svårt att  umgås med fler.

Givetvis ska inte tjejer få bete sig hur som helst, att frysa ut någon är fel i alla lägen, men jag tycker att din dotter ska försöka komma in i gruppen istället för att koncentrera sig på att bli kompis med bara 1 person.  
    Min dotter försöker ju hela tiden att leta kompisar, men den andre Anna tar ju en efter en, och vänder dom emot henne,  blir ju lite svårt för henne att umgås med flera då dom inte finns kvar! Hur skulle du själv ha gjort i en sån situation?
  • Anonym (usch)

Ja skulle första be henne prata med dom, just för att då får dom ju alla lära sig lite konflikt hantering. Även fast det ä jobbigt. Drar man direkt in alla lärare å föräldrar så kan de bli bakslag å bli värre. tyckre man ska ge alla dom en chans å förbättra sig, löser det inte sig så . Ska man självklart ta kontakt med skolan och föräldrarna. För hon ska inte behöva vara ensam.

• caelum

Be din dotter att fråga de andra flickorna vad Anna sagt? Det känns väll som den enklaste lösningen, eller svarar dom inte på sms/samtal?

Svar på tråden Min dotter blir utfryst i skolan, behöver råd????