• Anonym (Ledsen mamma)

Min dotter blir utfryst i skolan, behöver råd????

Behöver råd som jag kan ge till min dotter på 15 år!

Min dotter hade en kompis i klassen, men bara en då vi flyttat hit och hon började sjuan. Vi kallar henne Anna. Dom umgicks och hade det bra. Men min dotter började känna att hon inte bara kunde ha en vän så hon började även kolla efter andra vänner och hittade då en här på gatan, Det tyckte inte Anna om och hon började att försöka förstöra mellan dom men misslyckades.

Det kom en ny tjej till klassen och min dotter började även då prata med henne, kallar henne Sara dom försökte vara 3, men helt plötsligt så ignorerade Sara  min dotter och gick enbart och prata med Anna. Väldigt snabbt gick det.

Så min dotter tog kontakt med en i en annan klass och började umgås, kallar henne Ida, och märkte då ganska snabbt att Anna försökte "ta över" denna Ida med och lyckades på en vecka, så Ida totalt struntade i min dotter, blev avig och dryg. Då började vi misstänka att Anna förmodligen snackade något om min dotter då det är 2 som vänt henne ryggen.

Nu kom ytterligare en ny tjej till klassen som ville umgås med min dotter, kallar henne Hanna, Hanna och min dotter umgås och finner varandra direkt, dom hittar på saker och har kul, Anna försöker än en gång "ta över henne genom att göra sig till i skolan, men det biter inte på henne för hon gillar inte riktigt den där Anna har hon sagt. Nu var min dotter sjuk två dagar och så kom helgen, när hon kommer tillbaka till skolan så totalt ignorerar även Hanna henne och springer och fnittrar med Anna!!!!

Så nu är min dotter ensam, än en gång har Anna lyckats.

faktum är att det fanns en till tjej som hon gjorde exakt samma sak med så sammanlagt så har hon tagit 3 kompisar på detta sätt och vänt dom emot min dotter.

Det finns massor till den här historien, andra småsaker och jag är övertygad om att denna tjej gör detta medvetet, när min dotter och Anna umgicks och allt var sk bra så redan då fick jag känslan av att något var fel, för min dotter fick inte ens prata med någon annan för denna Anna som verkade tro att hon äger min dotter.

Ge mig råd, hur kan hon hantera detta, hur ska hon bemötta dom?

Fy fan vad ledsen jag är för min dotter skull...Gråter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-24 07:11
    Tänkte uppdatera lite!
    Min dotter skickade ett sms till den ena tjejen Anna och frågade varför hon inte länge pratar med henne och fick svar, ett långt sms som talade om för min dotter vilken värdelös människa hon är, att hon kan spy på henne och att hon bara hört massa skit om henne, att hon är rutten och att hon kan dra åt helvete plus massa annat, jag läste sms själv så jag vet att det stämmer. Nu denna vecka så kommer det ena efter det andra fram, nu har tjejorna spridit massa rykten om min dotter och jag står rådlös, att hon skulle varit otrogen mot sin pojkvän flera gånger om, att hon stjäl och har stulit massa kläder, bla hennes nya vinterjacka, vilket inte alls stämmer för den och dom andra kläderna har jag köpt. Blir så ledsen på det hela...

• Svar på tråden Min dotter blir utfryst i skolan, behöver råd????
  • Lillafrökenfräken
    Nynave skrev 2012-10-15 13:26:57 följande:
    Sa din dotter ar helt perfekt och den har Anna ar en helt ond unge som lyckats ta alla dina dotters vanner? Tror nog att du maste ha en mer nyanserad bild om du vill losa det har. Det gar ju inte bara att fa tre stycken tjejer att sluta umgas med din tjej under loppet av nagra dagar om de fran borjan tyckte om och umgicks fint med din dotter? Jag sager inte att din dotter gor fel eller att det ar hennes fel att hon inte lyckas behalla vanner men det kanske vore bra att inse att hon mojligen inte gor allting ratt heller

Det behöver inte handla om "ond" och "perfekt" för fem öre. Har man itne varit i sitsen att man blivit utfryst av de man trodde var vänner och klasskamrater så är det svårt att sätta sig in i hur fort det kan gå utan att nån gjort nåt fel egentligen.

Det enda felet jag gjorde för att bli utfryst var att vara mig själv och inte vilja testa en cigg. Resultatet: En av mina klasskamrater, som jag trodde var en vän, vände resten av tjejerna emot mig för de närmaste 4 åren (det var i sexan och höll i sig till vi slutade nian). I samma veva började en ny kille i klassen som tog sin chans att ha nån att hacka på och göra sig rolig på dennes bekostnad.

Jag hade typ 3 vänner i min klass, där jag hamnade i luven på en av dem på klassresan i nian *minns ej om vad* I övrigt hade jag mitt umgänge i stallet helt enkelt.

I sjuan hade vi en riktigt bra klassföreståndare som mamma pratade med (utan att jag ville det, hon gjorde det av oro för mig då tjejerna i klassen fått med sig några killar en årskurs över oss). Vår klassföreståndare pratade med mig och frågade om jag ville vi skulle ta upp detta i klassen (svar nej) men tog även upp det med ett par av sina kollegor vilket resulterade i att grabbarna splittrades (en fick byta skola).

Till TS: Jag förstår att du är orolig för din dotter och det är klart hon vill ha vänner i klassen. Dock är tonårstjejer en böld i arslet och jävligt ombytliga (min åsikt) och att då ha en sån tjej som Anna som vill att din dotter ska vara ensam eftersom hon hade "mage" att vilja ha fler vänner gör det inte enklare. Det har inget med att Anna vill ha flera vänner, det handlar (min åsikt) om att Anna vill ha ensamrätt på sina vänner helt enkelt. Och faller man inte in i mallen så ska man straffas med att vara "ensam och övergiven". Det du kan göra är att prata med klassföreståndaren och se om denne märkt något mellan tjejerna och sen diskutera vad som kan göras åt det hela utan att det blir uppenbart att det är din dotters problematik som ligger bakom det hela.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (oj) skrev 2012-10-15 13:40:04 följande:

Tjejer kan vara elaka mot varandra tyvärr. Ofta tror jag bara det ligger massa missförstånd bakom.
    På vilket sätt vänder Anna kompisarna mot din dotter?

Jag vet inte hur din dotter fungerar, så det är svårt att säga hur du skulle göra. Men om det vore någon av mina döttrar så skulle jag nog föreslå att hon försökte ta sig in i gruppen. Vara aktiv själv.
    Jag skulle föreslå att de bjöd alla tjejerna, inklusive Anna på tjejmiddag hemma  och ta med en eller ett par ytterligare helt utomstående kompisar /kusiner/ eller liknande som hon känner sig trygg med och försökt ha en trevlig kväll. 

Det var en väldigt bar ide ska prata med henne om det. tjejkväll Glad

Hur hon vänder, jo kommer en ny tjej till klassen, hon visar intresse för min dotter och dom börjar prata och sitta bredvid varann på raster osv, Anna är då medbjuden, men vill inte utan går med dom andra vännerna hon har, men sen är min dotter på en annan lektion eller inte på plats så och kommer tillbaka och just då alltid så är Anna framme hon den nya kompisen, går undan om min dotter kommer och så fortsätter det så ett tag, sen är min dotter sjuk eller en helg kommer och så kommer hon till skolan på måndagen och blir totalt ignorerad av sina vänner!!  Så här har det just gått till i dessa tre fall.

I onsdags umgicks min dotter sist med sin nyaste vän Hanna, dom var på stan och fikade, sen var hon borta tor och fre, hemma för att hon var sjuk, fast hon eg absolut inte ville men klarade inta av att gå till skolan, hon ville inte vara hemma och sa till och med till mig att nu kommer Anna ta över henne med. Nu idag så fick jag sms från min dotter att Hanna ignorerar henne och vänder sig bort från henne och hälsade inte ens..

• Anonym (Ledsen mamma)
    Lillafrökenfräken skrev 2012-10-15 13:51:02 följande:

Det behöver inte handla om "ond" och "perfekt" för fem öre. Har man itne varit i sitsen att man blivit utfryst av de man trodde var vänner och klasskamrater så är det svårt att sätta sig in i hur fort det kan gå utan att nån gjort nåt fel egentligen.

Det enda felet jag gjorde för att bli utfryst var att vara mig själv och inte vilja testa en cigg. Resultatet: En av mina klasskamrater, som jag trodde var en vän, vände resten av tjejerna emot mig för de närmaste 4 åren (det var i sexan och höll i sig till vi slutade nian). I samma veva började en ny kille i klassen som tog sin chans att ha nån att hacka på och göra sig rolig på dennes bekostnad.

Jag hade typ 3 vänner i min klass, där jag hamnade i luven på en av dem på klassresan i nian *minns ej om vad* I övrigt hade jag mitt umgänge i stallet helt enkelt.

I sjuan hade vi en riktigt bra klassföreståndare som mamma pratade med (utan att jag ville det, hon gjorde det av oro för mig då tjejerna i klassen fått med sig några killar en årskurs över oss). Vår klassföreståndare pratade med mig och frågade om jag ville vi skulle ta upp detta i klassen (svar nej) men tog även upp det med ett par av sina kollegor vilket resulterade i att grabbarna splittrades (en fick byta skola).

Till TS: Jag förstår att du är orolig för din dotter och det är klart hon vill ha vänner i klassen. Dock är tonårstjejer en böld i arslet och jävligt ombytliga (min åsikt) och att då ha en sån tjej som Anna som vill att din dotter ska vara ensam eftersom hon hade "mage" att vilja ha fler vänner gör det inte enklare. Det har inget med att Anna vill ha flera vänner, det handlar (min åsikt) om att Anna vill ha ensamrätt på sina vänner helt enkelt. Och faller man inte in i mallen så ska man straffas med att vara "ensam och övergiven". Det du kan göra är att prata med klassföreståndaren och se om denne märkt något mellan tjejerna och sen diskutera vad som kan göras åt det hela utan att det blir uppenbart att det är din dotters problematik som ligger bakom det hela.
    I grunden tror jag att det handlar om avund från Hannas sida, dom gånger jag har träffat henne så ser jag en väldigt osäker tjej som helst vill gömma sig, men det är vad jag ser.

Funderar på att prata med fröken och att göra henne uppmärksam på det hela, så hon vet vad som pågår.

Det hela "spelet" började när min dotter skaffade pojkvän, det gillade inte Anna och tyckte han var skit och dumpa han osv, inte för att det hela har någon betydelse kanske men min dotter är svensk och denna Hanna är Iranier.

• Anonym

Din dotter är helt enkelt för snäll. Och jo, det kan man vara, och ja, det är ett problem. Försök peppa henne till att stå upp för sig själv och ha lite stake helt enkelt. Annars kommer man inte långt i livet.

• Anonym

Har inte några bra råd att ge eftersom jag inte lyckades lösa min egen situation när jag var i den där åldern, men en god idé kan kanske vara att gå och prata med skolkuratorn om det finns en sådan. Kanske har din dotter inte snappat upp de rätta koderna hur man umgås, sådant är väldigt känsligt i den där åldern.

Är inte säker på att en tjejkväll är rätt, det hade inte varit rätt för mig i alla fall.

• Purple haze

Det finns bara en sak att göra... Din dotter måste konfrontera sina "vänner", alla utom Anna, hon ska hon bara ignorera!

När Hanna är ensam går hon fram till henne och frågar rakt ut "va fan är problemet? Varför ignorerar du mig? Jag har aldrig gjort dig något illa så snälla kan du berätta varför du är sur så jag kan göra något åt saken?!"
    Hon ska hålla fast vid att nu får de ta och berätta va som är fel! Sedan tar hon det som det kommer...

Finns inget annat att göra helt ärligt, det är det enda som funkar!

• Anonym (Ledsen mamma)
    Purple haze skrev 2012-10-16 07:11:05 följande:
    Det finns bara en sak att göra... Din dotter måste konfrontera sina "vänner", alla utom Anna, hon ska hon bara ignorera!

När Hanna är ensam går hon fram till henne och frågar rakt ut "va fan är problemet? Varför ignorerar du mig? Jag har aldrig gjort dig något illa så snälla kan du berätta varför du är sur så jag kan göra något åt saken?!"
    Hon ska hålla fast vid att nu får de ta och berätta va som är fel! Sedan tar hon det som det kommer...

Finns inget annat att göra helt ärligt, det är det enda som funkar!
    Ja det ska jag tala om för henne, var lite inne på det spåret när jag tänkte på det igår, men man är ju rädd att råda till något som kanske gör det hela värre på något sätt. Men jag tror på det, då kan hon iaf ha huvudet högt sen.
  • Anonym (Tre)

Min mor sa alltid till mig "det går sällan att umgås tre stycken på samma gång innan man är vuxen". Hon hade rätt närdet gällde mig och mina syskon, det gick aldrig och det blev alltid tjaffs när vi var bra kompis med två andra samtidigt och försökte umgås. Det gick bara inte, av någon anledning gaddade alltid två styken ihop sig mer eller mindre och en kände sig ofta utanför.

Att få sitt barn utstött är en sak jag fasar för när mina barn blir stora (har en på 2,5 och en nyfödd). Jag är ledsen att det är såhär för din dotter, jag hoppas att det löser sig väldigt snart. Kram.

• W Goldberg
    Nynave skrev 2012-10-15 13:36:16 följande:
    Som sagt en mer nyanserad bild av din dotter och situationen skulle kanske hjalpa henne mer................
    Tro det eller ej, men det finns barn som är snälla, ärliga och har väldigt svårt för att ljuga.
    Man får iofs inte berätta det för någon, för då tror alla att man är en förälder som inte ser ens eget barns fel o brister. Men tro mig, det gör man visst.
    Man kan även se och höra på sitt barn när dom gör ett tappert försök till att luras eller ljuga.

• Anonym

Det finns en sån tjej i min dotters klass oxå. De går i sexan. Hon gör allt för att förstöra och är sådär lite småelak och tyken på facebook. Redan i trean började hon att vara sån och skrev massa hemska saker på msn till min dotter. En dag hörde jag hur min dotter satt och storgrät. Då skrev hon massa elaka saker till henne. Jag bad att få se hela samtalet och inte ett ont ord från min dotter. Det som gjorde den andra tjejen arg var att min dotter hade blivit ihop med en kille som hon oxå var kär i. Ändå skrev min dotter typ, snälla var inte arg mm jag blev vansinnig och sa åt henne att skriva att jag var där och såg vad hon skrev. Hon trodde inte på det. Då sa min dotter att jag skulle ringa henne och hennes mamma men det trodde hon inte på utan fortsatte skriva riktigt elaka saker. Så jag ringde. Efter lång tid svarade en förskrämd röst och jag bad vänligt att få prata med hennes mamma. Hon var inte hemma... Då sa jag till henne på ett vänligt men bestämt sätt att det här slutar du med nu! Annars pratar jag med din mamma. Det gjorde susen:) den djävla lilla ungen var såå snäll sen mot min dotter. Tyvärr har det fortsatt mot andra barn, hon ska emellan och förstöra. Förmodligen handlar det om hennes självkänsla. Tror det är samma med din dotter. Det är inte hennes fel. Det finns alltid tjejer som vill förstöra. Hoppas verkligen att det ordnar sig för din tjej för sånt här gör ont! Kram

• Anonym

Varför inte prata med Anna? Det är ju hon som beter sig på ett sätt som inte är ok! Ta reda på varför och passa på att förklara konsekvenserna av hennes beteende!

• Anonym (löser sig)

ush...skolåldern är jävligt jobbig på olika sätt. Det du beskriver känner jag igen..och det är inte kul. Men man grejar sånt rätt bra själv, din dotter kommer att fixa det där! Det jag tycker att du ska göra är att fortsätta ha koll på vad som händer, om det blir värre måste du och lärare mfl ingripa.

Ett tips är att du eller din dotter pratar med någon på skolan, lärare eller (om det blir värre) rektor. På det sättet lägger ni ett stort ansvar på skolan att agera och se till att detta inte händer. Skolan har ett väldigt långtgående ansvar för mobbning/särbehandling som sker på skolan. Skulle situationen utvecklas utan att de vidtar lämplga åtgärder  ligger de pyrt till. Och i annat fall, ju fler som vet vad som pågår destor bättre. Den här Anna ska inte kunna agera i hemlighet....

• Anonym (Ledsen mamma)

Har uppdaterat trådstarten och undrar faktiskt vad som kommer härnäst. Min dotter säger nu att hon inte tänker bry sig men självklart vet jag att det sitter riktigt djupt inom henne. lite svår situation då man liksom inte har bevis.

• Anonym (oj)

Usch vad tråkigt.
    Den där Anna verkar vara helt knäpp! jag tycker det låter som avundsjuka från hennes sida faktist.

15 år är en jobbig ålder. Jag tror att din dotter gör rätt i att inte försöka bry sig. Eller iallfalll inte visa sig sårbar, även om det givetvis gör ont inombords.
    Går de i 9-an nu?
     Isåfall kan hon ju sikta på att välja ett gymnasium/klass där hon kommer ifrån de här tjejerna och får börja om på nytt.     

• Purple haze

Usch stackarn :( hon måste ge hårt mot hårt! Kan hon kanske börja umgås mer med killarna i klassen?

Hade jag vart din dotter hade jag ställt den där elakingen mot vägen framför resten av tjejerna, svurit så in i helvete och sagt till henne att hon är en stor fet lögnare sedan vänt mig till de andra och sagt, och jag vill inte ha någon av er som mina vänner för den som tror på den här idioten är fan ännu dummare än henne.

Va arg jag blir när jag läser sånt här, vill följa med din dotter till skolan och skälla ut dem, haha!

Kan hon kanske skicka ett mass sms där hon bara kasta ur sig allt om hur sjuka alla är som tror på en mytoman och att hon inte vill ha med dem att göra för de är så blåsta som går på hennes lögner? Hon ska inte låta dem tro att de har vunnit, sådana personer slår alltid mot dem snälla...

Var själv snäll tills det bara fick ta slut, man måste våga annars överlever man inte djungeln i skolan, tyvärr :(

• Purple haze

Spelar ingen roll vart hon kommer ifrån, de elakaste på mitt högstadium var svenskar (i en skola där det var ca 50/50

• elyse

Har din dotter inga fritidsaktiviteter där hon kan hitta andra kompisar? Det bästa är att låta dottern försöka reda ut detta själv. Föräldrar som lägger sig i vänskapsrelationer brukar lyckas förstöra en hel del då kompisarna aldrig kan veta om de riskerar att råka ut för en arg förälder om man råkar bli oense om något. 

• Friedegard
    Purple haze skrev 2012-10-24 21:30:16 följande:
    Usch stackarn :( hon måste ge hårt mot hårt! Kan hon kanske börja umgås mer med killarna i klassen?

Hade jag vart din dotter hade jag ställt den där elakingen mot vägen framför resten av tjejerna, svurit så in i helvete och sagt till henne att hon är en stor fet lögnare sedan vänt mig till de andra och sagt, och jag vill inte ha någon av er som mina vänner för den som tror på den här idioten är fan ännu dummare än henne.

Va arg jag blir när jag läser sånt här, vill följa med din dotter till skolan och skälla ut dem, haha!

Kan hon kanske skicka ett mass sms där hon bara kasta ur sig allt om hur sjuka alla är som tror på en mytoman och att hon inte vill ha med dem att göra för de är så blåsta som går på hennes lögner? Hon ska inte låta dem tro att de har vunnit, sådana personer slår alltid mot dem snälla...

Var själv snäll tills det bara fick ta slut, man måste våga annars överlever man inte djungeln i skolan, tyvärr :(
    Neeeeej. dålig ide...då kommer de börja kalla henne hora och att de bara vill umgås med henne för att hon har sex med dem o.s.v.

Men stå på sig måste hon. Detta är ju egentligen regelrätt mobbing men tyvärr så hjälper det inte henne i långa loppet att skolan tar tag i det. det kommer inte att ge henne mer respekt.

Hon får väl sno tillbaka sina kompisar och köra en egen smutsspridnings kampanj mot Anna, hon verkar ju ändå ha ganska lätt för att få kompisar.  
  • Lenko

Detta problemet är tyvärr vanligt på högstadiet, finns både killar o tjejer som håller på med det... Båda mina barn har blivit utsatta av detta...de har en vars en som försöker göra livet surt för dem!! Fick det någon lösning för tjejen?

Svar på tråden Min dotter blir utfryst i skolan, behöver råd????