• Daimstruten

Överskattat med öppen planlösning?

Jag skulle vilja höra andras åsikter gällande öppen planlösning. I mitt nuv. hus hade vi öppen planlösning och ljudnivån blev så olidlig med tv, köksfläkt, diskmaskin etc så vi satte in glasade dubbeldörrar som lösning på problemet vilket funkat kanon.

Eftersom jag ska flytta har jag sprungit på många visningar och inser att många fallit för den väldigt öppna planlösningstrenden.

Vad anser ni andra om öppna planlösningar? Visst är det sjysst med stora ytor och mycket ljusinsläpp MEN är det bara jag som stör mig på dom ljudnivåer som blir? Håller denna trend i sig eller är den på väg bort för ett tystlåtnare planlösningsideal? 

• Svar på tråden Överskattat med öppen planlösning?
  • Bridie

Vi byggde ett hus med öppen planlösning för ca 3 år sen och skulle lätt tänka annorlunda idag! Ljudet stör mig men det värsta är stöket!! Med två småbarn blir det lätt ett bombnedslag på hela nedervåningen, det tas mackor till soffan, dvd's till köksbordet etc och det känns som om det skulle vara aningens lättare att hålla ordning om man kunde stänga av med dörrar! Eller så är det bara vi som är extra stökiga...

• Glädje58

Huset vi byggde hade öppen planlösning. Gillade tanken på att få ett väldigt stort rum, ca 80m2. Sen var det även husets belägenhet som gjorde att vi gjorde en öppen planlösning. Men det kan lätt bli för stort också. 

Vår planlösning för köket var att när det inte användes så skulle man inte se så mycket av köket. Bara en stor köksö. Allt annat gömdes bakom två stora skjutdörrar. Inga överskåp, inga underskåp. Förutom det som fanns i ön.

Efter några år tröttnade vi på det och kände att i nästa hus får det bli ett rejält kök. Gärna helkaklat så man kan spola rent hur som helst. ville även ha ett skafferi som man kunde gå in i. Vardagsrummet skulle bli ett vardagsrum.

Nu separerade vi så det blir inget mer av det. 

• Dina08

Har inte öppen planlösning och vill inte ha det. Perfekt att familjen kan dela upp sig i olika delar av lägenheten och göra olika saker/umgås med sina vänner. En tv i köket skulle vara bra också, så att vi kan titta på olika kanaler ibland.

• Lenche

Gillar inte alls öppen planlösning! Kul att det verkar finnas fler som tycker likadant. Jag trodde alla utom jag älskade det där stora öppna ytorna. Jag tycker det känns som en gympasal eller ett garage. Matos och ljud sprider sig hur lätt som helst dessutom.

• Glädje58
    Lenche skrev 2012-10-15 16:59:17 följande:
    ... Jag tycker det känns som en gympasal eller ett garage...
    Vi spelade ibland badminton i rummet Glad
  • Billig trevnad
    Butterscotch skrev 2012-10-15 16:41:10 följande:
    Detta saknar jag också i "moderna" hus. Är konst helt ute eller (eftersom husen oftast inte byggs så att man får någon plats att hänga tavlor)?
    Eller hur! När man tittar runt på inredningsbloggar och styleroom så får man verkligen det intrycket också - folk har lite småtavlor och nån enstaka affisch (kakaoögonen eller keep calm typ), men man ser sällan stora tavlor. Antar att folk inte gillar större tavlor längre. Med tanke på hur mycket pengar som läggs på renoveringar och inredning så skulle de ju har råd om de bara ville.
  • Glädje58
    Billig trevnad skrev 2012-10-15 17:04:53 följande:
    .. Med tanke på hur mycket pengar som läggs på renoveringar och inredning så skulle de ju har råd om de bara ville.
    Pengarna har kanske tagit slut Flört
  • Kastrullresan

Jag vill inte ha öppen planlösning!

Är extremt stökig när jag lagar mat så jag vill verkligen inte behöva se eländet när vi sitter vid bordet.

Har ett stort kök med köksö där folk sitter i väntan på maten och hjälper till med det som behövs men när det är dags att äta går vi ut till matsalen där vi kan duka fint i förväg och där man slipper se diskbänk och spis och alla meter bänkyta där jag lyckats bre ut min pytsar.

Vi som dessutom haft åtta ungdomar i huset under åren är evigt tacksam över alla dörrar som gått att stänga.     

• Dina08
    Kastrullresan skrev 2012-10-15 18:05:17 följande:
    Jag vill inte ha öppen planlösning! Är extremt stökig när jag lagar mat så jag vill verkligen inte behöva se eländet när vi sitter vid bordet. Har ett stort kök med köksö där folk sitter i väntan på maten och hjälper till med det som behövs men när det är dags att äta går vi ut till matsalen där vi kan duka fint i förväg och där man slipper se diskbänk och spis och alla meter bänkyta där jag lyckats bre ut min pytsar. Vi som dessutom haft åtta ungdomar i huset under åren är evigt tacksam över alla dörrar som gått att stänga.     

Avis!
  • hannis

Jag älskar öppen planlösning och vi valde det när vi byggde vårt hus. Jag tycker inte att ljudvolymen blir speciellt hög men vi har ännu så länge bara ett barn. Skulle absolut kunna tänka mig att välja det igen.

Den enda nackdelen jag kan komma på är att vi har ett rum mindre att stänga in hundar i.

Svar på tråden Överskattat med öppen planlösning?