• Daimstruten

Överskattat med öppen planlösning?

Jag skulle vilja höra andras åsikter gällande öppen planlösning. I mitt nuv. hus hade vi öppen planlösning och ljudnivån blev så olidlig med tv, köksfläkt, diskmaskin etc så vi satte in glasade dubbeldörrar som lösning på problemet vilket funkat kanon.

Eftersom jag ska flytta har jag sprungit på många visningar och inser att många fallit för den väldigt öppna planlösningstrenden.

Vad anser ni andra om öppna planlösningar? Visst är det sjysst med stora ytor och mycket ljusinsläpp MEN är det bara jag som stör mig på dom ljudnivåer som blir? Håller denna trend i sig eller är den på väg bort för ett tystlåtnare planlösningsideal? 

• Svar på tråden Överskattat med öppen planlösning?
  • swiper

Jag ogillar starkt öppen planlösning. Kan gå så långt som att säga att det är uteslutet för mig, om vi föll för ett sånt objekt skulle vi garanterat sätta upp en vägg igen.

Optimalt enligt mig är ett stort kök i anslutning till vardagsrum - gärna med glasade dubbeldörrar emellan som du beskrev. Men absolut inte bara ett enda stort rum. - Ljud, matlukt samt vikten av att kunna lämna ett stökigt kök bakom sig och sitta i sitt rena välluktande vardagsrum efter middagen!

• Daimstruten

Kul med så mycket olika åsikter vilket är naturligt när folk har olika behov.

Jag personligen känner verkligen igen det där med att man lätt saknar väggyta ifall man har öppen planlösning och det där med att kunna gå bort från stöket i köket har jag tidigare inte reflekterat så mycket över, men nu när det nämns så visst har det stört mig att det syns så väl.

• Vinterankan
    Daimstruten skrev 2012-10-16 08:17:04 följande:
    Kul med så mycket olika åsikter vilket är naturligt när folk har olika behov.

Jag personligen känner verkligen igen det där med att man lätt saknar väggyta ifall man har öppen planlösning och det där med att kunna gå bort från stöket i köket har jag tidigare inte reflekterat så mycket över, men nu när det nämns så visst har det stört mig att det syns så väl.
    Det med stöket i köket var det som jag var orolig för när vi valde att ha öppen planlösning. Men det har inte varit några problem då vi faktiskt inte har något stök i köket. Det har alltid varit vårt mest välstädade rum (även när vi inte haft öppen planlösning). Jag och min sambo har väldigt uppdelat med att han lagar all mat och jag plockar undan allt efter matlagningen. På det sättet så blir det att matlagningsstöket blir bortplockat medan han lagar mat och dukar så det blir rent direkt. 
  • MadHatter

Jag är inte förtjust i öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Kan vara jättefintnhos andra men vill inte ha det själv. Dels är det skönt att kunna stänga till rent ljudmässigt och dels tycker jag att det är mysigare med tydlig rumsindelning. Jag bor i en lägenhet från 50- talet vars planlösning jag verkligen älskar. Vi har ett parti med glasvägg mellan kök och vardagsrum vilket gör att man ändå får ett fint ljusinaläpp och viss "öppenhetskänsla".

• Daimstruten
    MadHatter skrev 2012-10-16 10:47:11 följande:
    Jag är inte förtjust i öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Kan vara jättefintnhos andra men vill inte ha det själv. Dels är det skönt att kunna stänga till rent ljudmässigt och dels tycker jag att det är mysigare med tydlig rumsindelning. Jag bor i en lägenhet från 50- talet vars planlösning jag verkligen älskar. Vi har ett parti med glasvägg mellan kök och vardagsrum vilket gör att man ändå får ett fint ljusinaläpp och viss "öppenhetskänsla".

Måste få fråga dig... Ser "glasväggen" passande ut eller upplever man det som en konstig lösning? Frågar eftersom jag ev. vill sätta upp en avgränsning mellan tv-rumsdel och matrumsdel och är lite rädd för att en riktig vägg gör tv-rummet för mörkt och kanske även ett trångt intryck. Funderade på glasvägg men hade svårt att tänka mig att det inte skulle bli konstig akvarie-känsla över det.
  • Butterscotch
    Daimstruten skrev 2012-10-16 10:53:45 följande:

Måste få fråga dig... Ser "glasväggen" passande ut eller upplever man det som en konstig lösning? Frågar eftersom jag ev. vill sätta upp en avgränsning mellan tv-rumsdel och matrumsdel och är lite rädd för att en riktig vägg gör tv-rummet för mörkt och kanske även ett trångt intryck. Funderade på glasvägg men hade svårt att tänka mig att det inte skulle bli konstig akvarie-känsla över det.

Inbyggda skjutdörrar med glaspartier är ju snyggt?
  • MadHatter

Daimstruten: jag tycker det är väldigt fint. Lägenheten är från sent 50- tal och glaspartiet har alltså funnits där från början. Käket är ett ganska typisk kök från den tiden med "korridorsköksdel" när man kommer in i köket med kyl, frys, städakåp samt en mindre arbetsyta till höger och diskbänk, spis, mm till vänster. Efter detta kommer matdelen (där jag har köksbordet). Kortändan har ett fönster ut och på högra långsidan efter kyl och frys är först en trädörr med glasparti och sedan som tre höga fönster med trä upptill, nedtill och emellan. Dessa (liksom dörren) vetter mot vardagsrummet. Det är ett parti på drygt 2 meter inklusive dörren. (tror jag är hemskt dålig på att uppskatta mått). Vardagsrummet har också en annan dörr in från hallen som också har ett glasparti hoppas att du fattar hur jag menar. Det känna inte som ett akvarie alls utan är ett väldigt fint inslag som passas bra in i lägenheten i övrigt.det är alltså inte ett rent glasparti utan mer som väldigt höga fönster.

• kiwifrukt
    Glädje58 skrev 2012-10-15 16:50:32 följande:
    Huset vi byggde hade öppen planlösning. Gillade tanken på att få ett väldigt stort rum, ca 80m2. Sen var det även husets belägenhet som gjorde att vi gjorde en öppen planlösning. Men det kan lätt bli för stort också. 

Vår planlösning för köket var att när det inte användes så skulle man inte se så mycket av köket. Bara en stor köksö. Allt annat gömdes bakom två stora skjutdörrar. Inga överskåp, inga underskåp. Förutom det som fanns i ön.

Efter några år tröttnade vi på det och kände att i nästa hus får det bli ett rejält kök. Gärna helkaklat så man kan spola rent hur som helst. ville även ha ett skafferi som man kunde gå in i. Vardagsrummet skulle bli ett vardagsrum.

Nu separerade vi så det blir inget mer av det. 
    Åh, vill också ha ett ordentligt skafferi men det verkar som att sådana inte finns i husen längre.

TS fråga: jag vill gärna kunna stänga dörren till köket, så öppen planlösning kommer antagligen väljas bort.
  • annca
    kiwifrukt skrev 2012-10-16 12:04:39 följande:
    Åh, vill också ha ett ordentligt skafferi men det verkar som att sådana inte finns i husen längre.

TS fråga: jag vill gärna kunna stänga dörren till köket, så öppen planlösning kommer antagligen väljas bort.
    Vi ritade in ett kallskafferi, stort som en liten klädkammare
    Men visst, det är ju lättare när man bygger nytt eget...

För vår del ville vi inte stänga i oss i köket, utan umgås medan man lagar mat. Med en modern ordenlig fläkt blir det inte tillstymelse till matos i resten av huset, (om amn inte råkar bränna vid nånting vill säga...)
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Din mamma

Vi ska flytta till en lägenhet med öppen planlösning om ett par dagar och det ni skriver gör mig nervös. Vi har dock inga barn.

Svar på tråden Överskattat med öppen planlösning?