Inlägg från: Gerd parterapeuten |Visa alla inlägg
  • Gerd parterapeuten

Min kille missbrukar droger

Hej!

Kära du, jag kanske gör dig besviken. Jag ser det så att när du "hjälper" din kille så underlättar du för honom att missbruka. Du skall inte hjälpa honom mer. Han behöver kvalificerad hjälp för sitt missbruk. Du kommer inte attt lyckas vara den som hjälper honom utan du riskerar att må sämre och sämre. Det är så med missbruk att det tar över allt. Den fine kille som han är försvinner bakom drogerna. Det bästa du kan göra för honom är att ställa krav på att han söker hjälp, annars kommer du att lämna honom. Det kanske kan hjälpa honom att inse att situationen är fullständigt ohållbar. Du känner det som att du sviker honom om du går och det är också lätt att förstå. Men du kan inte fortsätta på detta sättet att täcka upp för honom. Han måste ta ansvar själv. Om du stannar kvar så här så blir det också ett svek, mot dig själv.Det finns anhöriggrupper inom AA- rörelsen. Du kan vända dig dit för att få råd och stöd. AA betyder anonyma alkoholister. Det finns samma veksamhet för drogmissbrukare och deras anhöriga.

Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Min kille missbrukar droger