• Mamma till viljestark dotter

Hur lång är 3-åring?

Har en kille på 3 år och 2 månader som är 86 cm kort. Är orolig över hans längd och det verkar BVC-sköterskan också vara, för vi ska på ny koll om ett halvår. Han föddes i fullgången tid, var då 47 cm lång. Hur lång är er 3-åring?!

• Svar på tråden Hur lång är 3-åring?
  • JillyBilly

Min son är 3 år och 5 månader. Han är 104 cm, mätte honom idag.
    Han föddes i v37 och var 47 cm lång

• izgo

Hm, min sons yngsta kusin är 80-86cm :/ han är ett år o tre månader..

• vinkelslip

Min 3 år 3 mån pojke är 96 cm lång

• Minza83

min 3åring är ungefär 104cm någonting.. 105 kanske.. 

han är född i v39+1 o var då 55-56cm lång.....
    han var 82cm vid 1år, 87,5cm vid 18mån...

(hans lillebror var 83cm vid 18mån)..

tror inte du behöver noja dig ts, alla barn växer ju Olika.
    ev kan de ju tänkas att de kommer att kolla om han t.ex är glutenintolerant då det kan hämma tillväxten..... 

• Farfalla

TS har du tillgång till din och faderns bvc journaler från er barndom?
    Det kan hända att han följer någon av era kurvor, även om ni är "normala" i längd nu!

Tex min yngsta systerdotter är som en lång pinne, men hon följer helt min systers kurva som nu är "normal"

Jag har bara min kurva, faderns vet vi inte vart den tagit vägen. Men som min yngsta som är 2,8år är 100cm det var jag kanske då jag var lite drygt 3år.
    Men vi är relativt långa båda två. jag 174 han 185. 

Sen var hon 51cm och vägde 3995g när hon föddes i v37.. så jag är glad att vi fick sättas igång, dock av andra skäl.

Men jag tror inte ni behöver oroa er det minsta! Men bra att dom iaf för säkerhets skull kontrollerar så ni inte behöver oroa er för alla dessa normkurvor(som jag inte är så förtjust i för det kan ge så skev bild för endel!)

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • Lilla Morran

Har en kort treårig flicka som mäter 92 cm. Hon har varit på extrakontroller på BVC och hon verkar följa sin egen kurva, dessutom är jag bara 157 cm, så hon kanske brås på mig. Bra om de kollar honom lite extra...

Svar på tråden Hur lång är 3-åring?