• Anonym (Sofia)

Bara hämta ett barn?

En bekant till mig har haft det tufft med sonens mamma..de har gemensam vårdnad om grabben..Men mamman sätter käppar i hjul hela tiden och ser till så de inte kan träffas..och även byter grabbens nummer till mobilen.
    Vart domslut på intruministiskt beslut om dagar och tjosan pappan skulle få ha grabben men det bröt hon direkt.
    De bor i en annan stad.
    Nu har pappan tröttnat och är påväg för att hämta sonen bara..va kan hända i detta fall nu igentligen?

• Svar på tråden Bara hämta ett barn?
  • Anonym (Sofia)
    MajaVira skrev 2012-10-16 13:49:46 följande:
    Ska han ha umgänge nu enligt det interemistiska beslutet?
    nej inte vad jag vet..
  • Anonym (Sofia)

Varannan helg stog de även i beslutet och nu är det ju mitt i veckan..
    Jag vet ju att mamman inte kommer släppa grabben de kommer bli bråk..

• hellokill3r
    Anonym (Sofia) skrev 2012-10-16 13:51:09 följande:
    Varannan helg stog de även i beslutet och nu är det ju mitt i veckan..

Jag vet ju att mamman inte kommer släppa grabben de kommer bli bråk..

Han kan hämta barnet till helgen det är beslutat att han ska ha honom men inte annats.
  • Kjell2

Finns det en dom skall han vara extremt försikt med att hämta vid andra tidpunkter än när det är hans tid. Gör mamman avsteg från domen, t ex genom att vägra lämna över,  skall han omedelbart rapportera till familjerätten och, om han är beredd, begära verkställighet eller vite hos tingsrätten.

Vad han också ska undvika är att ta sig in i mamman hem för att hämta barnen när det är hans tid, olaga intrång. Däremot kan han, om det är hans tid, utan problem hämta från t ex dagis.

• Anonym (Sofia)

Idetta läge tror jag inte han bryr sig eftersom mamman själv brutit detta för länge sen..och han kan anmäla henne för detsamma

• Anonym (Sofia)
    Kjell2 skrev 2012-10-16 14:01:30 följande:
    Finns det en dom skall han vara extremt försikt med att hämta vid andra tidpunkter än när det är hans tid. Gör mamman avsteg från domen, t ex genom att vägra lämna över,  skall han omedelbart rapportera till familjerätten och, om han är beredd, begära verkställighet eller vite hos tingsrätten.

Vad han också ska undvika är att ta sig in i mamman hem för att hämta barnen när det är hans tid, olaga intrång. Däremot kan han, om det är hans tid, utan problem hämta från t ex dagis.
    Hon gjorde avsteg direkt..och han ringde soc och diverse och även polis men de brydde sig inte..förstår han tröttnar..och barnet är inte litet heller
  • Kjell2
    Anonym (Sofia) skrev 2012-10-16 14:11:52 följande:
    Hon gjorde avsteg direkt..och han ringde soc och diverse och även polis men de brydde sig inte..förstår han tröttnar..och barnet är inte litet heller

Han ska skriva till tingsrätten och begära verkställighet av domen alternativt vite. Det räcker inte att ringa och klaga lite.
  • Kjell2
    Anonym (Sofia) skrev 2012-10-16 14:07:40 följande:
    Idetta läge tror jag inte han bryr sig eftersom mamman själv brutit detta för länge sen..och han kan anmäla henne för detsamma

Om han inte bryr sig så är det väl bara att köra på.

Vad som kan hända är att mamman agerar smartare än han och begär vite eller verställighet hos tingsrätten. Plötsligt så blir det polishämtning mm.När det senare blir dags för huvudförhandling är det något som inte kommer se bra ut för honom.

Tyvär är det så att en förälder som efter ett interremistsikt beslut konsekvent vägrar den andra förälderna fastställt umgänge, kan få boende och huvudelen av umgänget vid en huvudförhandling då det anses att det är bäst för barnet att bo hos den föälderna där barnet har anpassat sig. Speceillt om ärendet dara ut på tiden

Alltså är det extermt viktigt att han direkt lyfte frågan tillbaka till domstolen och begär verställighet eller vite. Det räcker inte med att prata med soc och polis. De har inte befogenhet att göra något.
Svar på tråden Bara hämta ett barn?