Autism pga svininfluensa vaccinet?
Paisley skrev 2012-10-18 10:20:01 följande:
Man märker ändå att man är annorlunda och udda, tro mig. Speciellt om man är högfungerande. Då har man blivit bättre på att läsa av människor och vad de menar osv. Och det är långt ifrån alla som vill ha ett familjeliv och en massa vänner. Måste man det? Kan man inte få leva som man själv vill och kan?
Den utbildning man vill ha, ja ibland passar det och ibland inte. Jag har ett syskon med autism som ville bli pilot men det fungerar inte. Han kan alla fakta men kan inte ha det ansvaret, och kan inte studera de ämnen som inte är intressanta för honom. På samma sätt som jag själv accepterar att jag inte kan bli läkare pga att man måste ha höga betyg i alla ämnen, och mina kunskaper är väldigt nischade inom just medicin. Jag är ingen läkaren men ett uppslagsverk av fakta om de saker som verkligen intresserar mig.
Träning i all ära, men det viktigaste är att ge näring åt individen och kärlek, att få bli trodd och få ett erkännande att det är okej att vara som man själv är. Att fungera i samhället går många gånger att lära sig. Man kan till exempel träna upp ögonkontakt, men aldrig ta bort den där obehagskänslan som ögonkontakt ger. Det intuitiva sociala beteendet kan läras in på ett intellektuellt sätt, men det kommer ändå inte naturligt eftersom det inte är något man har "fått på köpet". Så att fungera kan man visst, men annorlunda kommer man alltid att vara och det får man faktiskt. Jag är rädd för att man får psykiska problem och depression om man inte får utlopp för sin autism utan den hela tiden ska undertryckas.
Det är ju en hel uppsjö av information om hur man kan göra för att stötta/hjälpa/behandla osv... och det gäller ju att sålla och försöka bestämma sig för hur mycket som är rimligt att kämpa för, och hur mycket just vår familj orkar. Men framförallt vad som är bäst för just vår son.