• XcsM

    Vasaloppet i nionde månaden?

    Hur realistiskt är det att åka Vasaloppet i nionde månaden om man är en väldigt vältränad och van skidåkare? Och såklart inte har några planer på att pressa kroppen. Utan helt enkelt åka igenom i en fart som kroppen känner sig komfortabel med?

  • Svar på tråden Vasaloppet i nionde månaden?
  • XcsM

    Tycker du det är orealistiskt för att ingen annan gjort det, eller varför? 

  • Träningsexpert Elmina

    Flera anledningar
    Tyngdpunkten förskjuts framåt, du får sämre balans, vilket du behöver under ett vasalopp.
    Risken att ramla ökar och därmed skador på barnet.

    Hormonet Relaxin som produceras de sista tre månaderna av graviditeten gör också att leder och ligament luckras upp . Lederna hamnar lättare i ytterlägen, vilket man bör ta hänsyn till när man åker vasalopp.

    Bäckenet blir mer instabilt i och med uppluckringen av leder och ligament och risken för felbelastning ökar.


    Kroppens behov av syre och näring ökar under graviditeten och är stort under sista månaden. Du kommer inte att kunna hålla en hög fart då loppet kräver mycket syre,

    Barnet i magen trycker också upp en viktig andningsmuskel , diafragman högre upp i brösthålan

    Detta kan upplevas som att du får svårare att andas och att du snabbare blir trött när du tränar .

     


     
  • XcsM

    Jag förstår.

    Jag åkte på 4:35 förra året och hade nästa år mest som plan att (om jag inte har några komplikationer mår bra och inte har gått upp för mycket i vikt osv) bara ta mig igenom, på ex 11-12 timmar.

    Är detta ändå orimligt? Du skriver att jag inte kommer kunna hålla hög hastighet men det har jag aldrig heller haft planer på. Min maxhastighet ligger på runt 22-23km/h och hastigheten jag planerar att hålla är runt 7-10km/h.
     

  • XcsM

    Ja, jag får helt enkelt se hur jag mår i Mars och om det blir aktuellt skall jag helt klart höra av mig efterråt! Har inte heller hört talas om någon som testat tidigare men någon skall väl vara den första. Hade aldrig någon gjort något för första gången så hade vi inte gjort mycket här i världen
    Tusen tack i alla fall för alla dina svar, de har varit till stor hjälp! 

Svar på tråden Vasaloppet i nionde månaden?