• AKS

    Åldersdiskriminering

    Hej!

    Jag har gjort ett par inlägg under :fråga experten "moderaterna" och fråga juristen.
    Under rubriken "hjälp vårt ägg ska kasseras" och önskar hjälp att överklaga.
    Inga svar från någon av dem, men jag tror (när ni läst mina inlägg) att det borde finnas fler i samma situation eller i liknande situationer vad gäller vid adoption, göra IVF behandlingar via landstinget el t om privat att man är begränsad som kvinna vad gäller ens ålder.
    Jag tycker att bara gynekologen ska avgöra från fall till fall huruvida man kan och har styrka att föda barn eller inte.Och rimligen inte några byråkrater!
    Det finns en och säkert fler gynekologer som kämpar för detta, men slås ned av myndigheter gång på gång. Varför, i vilket syfte?Vad gäller adoption stoppar vi i sverige blivande föräldrar så att paren nu börjat ge upp och det är ca 1/3 ansökningar mot innan.I barnkonventionen sägs att "alla barn som har en möjlighet att få föräldrar ska kunna få det". De äldre barnen på barnhemmen blir kvar, kalla fakta de yngre paren får ju adoptera spädbarn eller mindre barn och när tidigare äldre föräldrar ansågs av adoptionsländerna "torde rimligen kunna ha fött barnet själv (åldersmässigt") så selekterades detta så fint ut till alla åldrar på barn o föräldrar.Många av länderna undrar över Sveriges lämplighet då man diskriminerar både blivande föräldrar och dessa äldre barn.
    Detta sagt från en adoptions förmedling och jag gissar att fler förmedlingar suckar över detta?!
    Vad gäller IVF som jag o min man har stor erfarenhet av så fick vi nej att få "gratisförsök" pga åldern, jag var då 38 år. Gynekologen var upprörd och sa att vi hade ALLA förutsättningar och att detta är djupt beklagligt
    Åldern har givetvis betydelse, men absolut inte alltid!
    Nu får vi nej två gånger att sätta in vårt eget befruktade embryo som vi betalt stora pengar för! Vi har överklagat igen och väntar svar ca inom en månad. Vad kostar detta samhället? är det prestige att säga nej, för det finns ingen lag utan en "rekommendation".Denna kränkning är total och vi är så chockade att detta är Sverige.
    Jag undrar nu om det finns fler som på något sätt blivit diskriminerade pga ålder inom barn anskaffandet?
    Sprid gärna det eller ge tips på bra ställen där jag kan göra det. jag vill samla alla och skaffa en advokat så att denna diskriminering ev kan får ett slut.Så många jag läst om som mitt i en adoption får avslag och ett par hade väntat i nästan 5 år och var så nära.. Alla pengar tid, ångest etc, "förslaget" kom o tog ingen hänsyn
    över huvudtaget och mitt i rådande adoptionsprocess , i ett "avtal" . bara staten kan göra så och komma undan, det fungerar inte i övrigt. Hoppas att få ihop detta!
    Kram till alla som kämpar

  • Svar på tråden Åldersdiskriminering
  • Älva1973

    Jag har känt mig lite diskriminerad pga min ålder då jag ringt gyn för rådfrågning kring ägglossnig och oregelbunden mens m.m. Lite enkla svar fick jag men när jag sedan fått frågan om vi försöker bli gravida och sedan frågan hur gammal jag är (38 år), så blev det ett helt annat tonfall och jag blev hänvisad att söka privat eftersom de har en åldersgräns på 37 år i mitt landsting (man får inte ha fyllt 38). Jag krävde inte IVF eller något annat, frågade bara om man kunde få träffa någon och prata om min kropp och hur orolig jag var för att den inte funkade som den skulle.
    Vem ska man annars vända sig till om inte annat sjukvården som man betalar skatt för???

    Huruvida om det är grov diskriminering vet jag inte, men känslan finns där.

    Nu har vi försökt i ett år, fått ett MA i v10. Ledsamt men samtidigt lycklig över att få ett bevis på att vi kan bli gravida tillsammans. Efter mitt MA strulade mensen, äl och blödnigarna ännu mer. Ringde åter igen och fick nobben. Kände mig ganska avsnoppad i ett väldigt skört läge där jag var ledsen och orolig.

    Nu har jag sökt privat och vi har precis påbörjat en utredning. Ska lämna lite prover och sedan får vi se hur det går. Men bara tanken på det bemötande jag fick med kontakten hos landstinget får mig tårögd. Det om något bidrar till den berömda stress man inte ska ha om man försöker att bli gravid.

    Vårt landsting erbjuder inte heller KUB kostnadsfritt, det är inte heller rutin att göra det. Man får det bara om det finns stor ärftlig risk. Annars får man bekosta det själv.

    Hittade nyligt dessa artiklar på nätet och det gör mig väldigt upprörd.
    norran.se/2012/09/debatt/ofrivilligt-barnlosa-diskrimineras/
    www.vk.se/706453/norrlandstingen-agerar-orimligt-och-oetiskt

    Sedan såg jag detta anslag i väntrummet till den privata kliniken som jag besökte för utredningen:

     



  • AKS

    Hej!


    Ursäkta att jag inte svarat, jag orkade inte gå in då det var så jobbigt med advokat o överklagand osv.
    Men jag är så ledsen för din/er skull! Det är en sådan hård kamp! Och det föds för lite barn i Sverige (se statistik!)


    Man skriver bla att man annars måste få in fler invandrare som föder barn då det inte går ihop med antalet äldre osv. Visst är någonting väldigt sjukt när man inte får hjälp och barnlöshet ÄR en sjukdom!!
    Jag fick detta i ett svar och ska definitivt gå med där, rekommenderar det till dig också om du nu inte gjort det redan? jag har fortfarande en plan att vi ska stämma staten eller socialförvaltningen för diskriminering eller något..
     www.barnlangtan.com. På Facebook-sidan www.facebook.com/barnlangtan kan du efterlysa andra i samma situation.

    Idag fick vi nej på vårt 3dje överklagande, nu från förvaltningsrätten. Dom kämpar ihjäl sig för att stoppa det fina som är att bli förälder, med ALLA medel! Vårt fina befruktade embryo ska kastas, vi får inte använda det. DOM anser inte att det finns skäl till det! En gynekolog som vi hade när vi gjorde våra IVF behandlingar som var helt utan minspel och empati som det verkade, han var inte omtycklt kan jag säga. Han har gått från att skapa liv till att stoppa människor från att göra det . han har skrivit under som docent/föredragande.
    Är det inte patetiskt? Vi ska överklaga till dom "kräks" på att se vårt namn och nästa gång vill jag åka dit och se dem i ögonen och få en känsla av vad i hela fridens namn det egentligen handlar om hela denna cirkus av myndighetsövertramp och makt?
    Ursäkta mitt ordval är bara så upprörd i denna stund då jag öppnade kuvertet för bara en timme sedan.
    Stor kram till er som kämpar så

  • Älva1973
    AKS: Jag beklagar att du måste gå igenom och kämpa för ditt embryo. Nu vet jag inte hela historian men det låter ju fruktansvärt att du har ett fint befruktat ägg i frysen som du inte får använda. Och detta är i sverige?? Helt absurt. Tänk att man ska tvingar utomlands för att få den hjälp man så innerligt behöver. Min fråga är "varför får ni inte använda ert befruktade ägg"??

    EN stor styrkekram till dig som orkar kämpa {#emotions_dlg.flower}
    Jag ska gå med i den gruppen vid tillfälle har jag tänkt.

    Det här är en sjukdom som så många lider av i tysthet för det är inte alla som vågar berätta om den öppet. 
  • Polisa

    Lider med er. Måste dock fråga vilken ålder det är på dig AKS? Älva 1973 gissar jag är född 1973? Jag är född 1972 och har en 3-åring, men försöker få ett syskon och efter att ha försökt länge nu så skall vi söka hjälp. Bor dock i Sthlm och får uppfattningen om att det är lite annan ton här. Dock så försökte jag boka in ett gynbesök före jul och de hänvisade mig direkt till ivf-klinikerna. Lite märkligt det också. Ett gynbesök är ju första steget.

    Har något mer hänt AKS?   

  • AKS
    Älva1973 skrev 2012-12-18 23:03:24 följande:
    AKS: Jag beklagar att du måste gå igenom och kämpa för ditt embryo. Nu vet jag inte hela historian men det låter ju fruktansvärt att du har ett fint befruktat ägg i frysen som du inte får använda. Och detta är i sverige?? Helt absurt. Tänk att man ska tvingar utomlands för att få den hjälp man så innerligt behöver. Min fråga är "varför får ni inte använda ert befruktade ägg"??

    EN stor styrkekram till dig som orkar kämpa {#emotions_dlg.flower}
    Jag ska gå med i den gruppen vid tillfälle har jag tänkt.

    Det här är en sjukdom som så många lider av i tysthet för det är inte alla som vågar berätta om den öppet. 

    Hej! tack igen! jag håller nu på med en artikel som jag hoppas att någon journalist tar in. jag har även nämnt det orimliga i olika landstings orättvisor, pga det du skrev.Dessutom pratade jag med en trevlig kvinna på socialstyrelsen som sa att en lagändring är på väg för att jämna ut orättvisorna i landstingen. Patientföreningen jag nämnde går hårt ut med detta just nu såg jag!Jag fattar inte varför man har åldersgränser överhuvudtaget? det är bara läkaren som kan se om det finns chans att föda barn oavsett ålder! av vilken anledning anser sig staten ta sig sådana rättigheter? Gissa vad hon svarade?
    Jo risken för att läkarna skulle typ "ta betalt" eller ta in vänner och godkänna IVF (trots att det ev var ett "svårt el hopplöst fall) var för stor! snacka om att inte ha förtroende för läkare!!
    Är man så inkompetent att man inte då kan ha mycket stränga straff alt att endast statligt anställda läkare får göra dessa godkännanden???
    Hörde att i Israel  bla hjälper staten kvinnor att få IVF till åtminstone 3 barn, inga åldersgränser utan det är typ livets gåva och ger inkomster i skatt och är en så viktig del av livet att man inte kan neka.
    Det är flera år sedan via mitt jobb en känd kvinna som arbetar på israeliska ambassaden i stockholm.
    jag tror inte att hon bara fabulerade...Jag tänker gå ut med detta i patientföreningen och hoppas på hjälp, ju fler som säger nej till detta sjuka dessto större chans att kammar rätten tar upp detta som ett prejudikat dvs
    att det kan bli en lagändring för alla! Det gäller ju även på denna blogg, men det verkar bara vara du o jag som känt oss kränkta? Håll tummarna!
    kram på dig!!! (och stort lycka till , bara dag för dag som gäller om man ska orka...)
  • AKS
    Polisa skrev 2013-01-08 17:39:12 följande:
    Lider med er. Måste dock fråga vilken ålder det är på dig AKS? Älva 1973 gissar jag är född 1973? Jag är född 1972 och har en 3-åring, men försöker få ett syskon och efter att ha försökt länge nu så skall vi söka hjälp. Bor dock i Sthlm och får uppfattningen om att det är lite annan ton här. Dock så försökte jag boka in ett gynbesök före jul och de hänvisade mig direkt till ivf-klinikerna. Lite märkligt det också. Ett gynbesök är ju första steget.

    Har något mer hänt AKS?   
    Hej!
    Missade ditt inlägg.. svarade nyss till "Älva"och vill du gå in på  rubriken adoption och "övrigt" där jag skrivit
    åldersdiskriminering Ivf och adoption typ i oktober så får du iallafall lite mer bakgrund.
    Jag vill stoppa att man har ålderesgränser, vi är myndiga människor och bör kunna ta dessa beslut själva. Det är läkaren som ska bedöma från fall till fall, inte staten, då börjar det bli läskigt.
    Jag är 46 år, men är den människan som alltid legat minst 10 år bakåt! alltså när jag fyllde 40 trodde de som vi hyrde lokalen av att jag var 25-28 år och gick i chock i två dagar och ältade detta.Jag visade leg på sysdtemet tilol jag var 41-42 osv.. Det var jobbigt när man var yngre och det blir pinsamt nu, för folk gapar och blir tysta. Det är därför det inte får bli lag på detta för vi finns..
    Märkligt med hur ni blev behandlade också.. hoppas iallafall att ni får snabb hjälp! Hör av dig hur det gick!
    M;en ändå följer staten inte detta utan säger nej till alla utan att ens begära gynintyg etc..
  • Paksenarrion

    Hur lång tid brukar det ta att ansöka om förlängning? Vad händer om de säger nej och man överklagar - slängs embryona ändå? För då är det ju meningslöst att överklaga :(


    Jag tar anonyma trådstarter utan vald signatur som trolltrådar
  • ljusa
    ljusa skrev 2013-02-05 21:46:41 följande:
    Lycka till ni andra! 
    BIM; 1/3 ÄL; 17/2 FL; 15-18/2
  • AKS
    Paksenarrion skrev 2013-02-05 21:51:54 följande:
    Hur lång tid brukar det ta att ansöka om förlängning? Vad händer om de säger nej och man överklagar - slängs embryona ändå? För då är det ju meningslöst att överklaga :(

    Hej! Det brukar ta 2-3 veckor att få svar,. men det ska vara "synnerliga skäl för förlängning". Det är helt absurt då dr Outi på karolinska rekommenderar äggfrys tid på minst 10 år. Det är bara påhittat dessa 5 år och ytterligare känns det som makt missbruk. jag o min man undrar hela tiden vad dom "får ut" av att säga nej på detta vis? Vår advokat skrev nu i överklagan till kammarrätten att "vi inte är en fara för rikets säkerhet" mm, jag kan inte sluta skratta ens nu när jag skriver det!!
    Vi väntar nu på svar från kammarrätten och advokaten har skrivit om det som ett sk "prejudikat" alltså att det bör bli en lag ändring pga orättvisa och luddiga "tyckanden" (dfet är inte ens lagar på detta utan deras åsikter.)
    Det var 3 män och en kvinna (psykolog med spec "kvinnlig barnlöshet"!!!) i åldrarna 63-72 år som dömde i tingsrätten.
    I förvaltningsrätten tyckte dom att vi valt adoption och inte att använda vårt embryo??!! Det är så sjukt, då vi ju ansöker om förlängning och VILL och har hela tiden velat implantera VÅRT eget och egenbetalda embryo.Vi kommer att överklaga till alla domstolar det går, mest intressnat vore EU då jag inte tror att vi i Sverige får agera så här. I förvaltningsrätten ignorerade dom två domar i EU domstol,andra par som fick rätt i exakt samma situation som vi.Förstår inte hur dom får agera så? Kliniken får inte förstölra embryot innan en dom kommit om det, och vi överklagar ju hela tiden.Trygg Hansa (hemförsäkring) betalar sedan ut advokatkostnaderna och vi står för 20% i självrisk.Ju fler tjejer /par som är starka och orkar överrklaga och inte godkänna dessa "tvångsaborter" och alla andra sjuka regler vid vid barnlöshet dessto större chans för en lagändring, som vår advokat sa. alla!! vår advokat heter Diana Lindgren Sälöen i Limhamn, jättebra med patienträtt som specialitet.
    e post  [email protected]
    Kram på er alla!
Svar på tråden Åldersdiskriminering