Iam skrev 2012-10-18 17:55:27 följande:
Min sambo gick till en terapeut som sa något som han tog åt sig av och som har hjälpt honom mycket.
Han sa att du kan aldrig någonsin förändra en människa som inte vill förändra sig, och du kan heller inte ta över den andra förälderns ansvar. Det enda du kan göra är att vara en trygg och kärleksfull förälder och låta den andre föräldern äga sina misstag och ta ansvaret för dessa.
Och så är det.. Om du sliter ut dig för att ta ansvar för pappans dåliga beslut, på vilket sätt gynnar det barnen?
Va istället den bästa mamman du kan vara, så får pappan ta ansvar för sitt.
I slutändan är det trots allt bättre att ha världens bästa mamma och världens sämsta pappa än att ha världens sämsta pappa och en mamma som slitit ut sig i sina försök att göra honom till världens bästa.
Jag har läst mkt som du skrivit lam, och det mesta är väldigt genomtänkt och klokt tycker jag. Men du är extremt färgad av den situation du själv befinner dig i (vilket vi nog alla är till olika grader) och därav tror jag du har svårt att se saker i andra perspektiv.
Jag vet att
du tycker att du gör det, men jag är inte ensam här på fl som tydligt ser att du i alla lägen "försvarar" bonusmamman - nästan till den grad att bonusmamma kan säga att hon avskyr bonus och vill att denne bara ska försvinna...... så håller du med, men med lite finare ord kanske
Jag måste säga att om jag någonsin haft en bonusmamma till mitt barn - har aldrig hänt och kommer aldrig att hända - så hade jag blivit VANSINNIG om den kvinnan mailat mig så som du gjorde till din sambos barns mamma. Att hon "tar" det gör att hon förtjänar en eloge och en egen stjärna i himlen
Skönt att höra att din familj inklusive barnen fungerar och om du vill ha gemensamma barn med sambon så kommer jag hålla alla tummar att du får ett plus snarast