• miaclarke

    Söker änglamammor för intervju till bok

    Jag arbetar just nu på en bok om amning. En ofta bortglömd aspekt av amning är vad som händer när det som inte får hända sker - när ens älskade barn plötsligt inte finns där att dricka den mjölk man har i sina bröst.

    Jag tycker att detta är en enormt viktig del att ha med i boken! Jag är därför på jakt efter 3 stycken mammor som förlorat sina barn medan de fortfarande ammade, och som kan tänka sig att svara på ett par frågor som jag har och berätta om sin upplevelse. Delar av svaren kommer översättas till engelska (boken skrivs på engelska) och användas i boken. Inga eller fingerade namn kommer att användas i samband med historierna, om inte mamman själv önskar annat.   

    Jag väljer att fråga öppet här istället för att skicka PM till individuella mammor, eftersom det bara är ni - och inte jag - som kan avgöra om ni är redo att prata om det fruktansvärda som hänt er. 

    Om du är intresserad av att hjälpa mig med detta kan du antingen svara direkt i tråden, eller skicka ett PM direkt till mig. Intervjun är skriftlig, då jag inte befinner mig i landet, och består av 5 ganska öppna frågor. Du som medverkar bestämmer självklart själv vad du väljer att svara på, och hur ingående du orkar beskriva det som hänt.

    Tack på förhand!
    Mia Clarke 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-31 07:16
    Nu har jag tillräckligt med material till min bok, stort tack till de kvinnor som valt att hjälpa mig.

    Många kramar
    Mia

  • Svar på tråden Söker änglamammor för intervju till bok
  • miaclarke
    emmohr skrev 2012-10-19 12:47:01 följande:
    Jag ställer upp
    Tusen tack! Jag skickar ett PM till dig.
  • Ennna

    Jag vill också, men jag vill veta lite mer. Vilken typ av bok skriver du, upplägg/syfte och målgrupp?

  • miaclarke
    Ennna skrev 2012-10-24 10:16:56 följande:
    Jag vill också, men jag vill veta lite mer. Vilken typ av bok skriver du, upplägg/syfte och målgrupp?
    Absolut, det är en mycket rättfärdigad fråga. Boken är som sagt en bok om amning, med följande tanke:

    Positiv bild av amning, utan att negga flaskmatare
    Boken ställer sig positiv till amning, utan att vara negativ till de som väljer att flaskmata sina barn. Boken kommer alltså innehålla material som pratar om fördelarna med amning, utan att ploga på om nackdelarna med flaskmatning. Jag är inte ute efter att få någon att skämmas för att de väljer att flaskmata, och inte heller ute efter att skuldbelägga någon som väljer att inte amma sitt barn. Boken är tänkt att hjälpa kvinnor som vill amma att ta sig igenom svårigheter, hitta råd, få stöd och tips. Det kommer i de historiska delarna finnas information om t.ex. mjölkskandalen i Kina, eller Nestles hänsynslösa marknadsföring i Afrika (som beräknats ha resulterat i en miljon spädbarns död), och i avdelningen om näringsinnehåll kommer jag naturligtvis att jämföra mjölk med ersättning, men detta tycker jag är en separat fråga från om huruvida flaskmatning är sämre än amning eller ej.

    Data ska vara lätttillgängligt
    Jag är programmerare till yrket, och jag älskar data. Det finns enormt mycket data om amning, men ofta gömd i fruktansvärt torra tabeller eller akademiska skrifter. Jag vill göra informationen synlig och lättillgänglig på ett roligt sätt. 

    Boken ska vara underhållande
    För vem vill läsa tråkiga böcker?

    Boken ska handla om riktiga kvinnor
    Jag har till dags datum intervjuat mer än 60 kvinnor om amning och deras erfarenheter. Jag har pratat med kvinnor som lyckats amma efter stora (vi snackar 5 liter) blödningar under förlossningen (den här kvinnan lyckades inte börja amma förrän barnet var 3 månader), kvinnor som lyckats amma adoptivbarn, kvinnor vars partner inte ville att de skulle amma men de ammade ändå, kvinnor som ammat tvillingar och trillingar, kvinnor som ammat samma barn längre än 3 år, kvinnor som ammat genom mastit och bröstböldsoperationer och många, många fler. Jag vill ge en så varierad syn som möljligt på amningen, för att så många som möjligt ska kunna hitta "sin" historia i min bok. 

    Boken ska ta upp även de riktigt svåra fallen 
    Detta är kategorin ni faller i, och kategorin jag väldigt länge helst bara ville skippa, för att det är så smärtsamt att höra historier där allt slutar i tragedi, historier där det inte blir bra tillslut, och historier där det allra värsta man kan tänka sig faktiskt händer. I den här kategorin finns även en man vars fru dog när hon födde deras barn. Hans syster ställde då upp som amma, och flyttade tillsammans med sin lilla bebis och sin man in med honom och ammade hans barn tills det var 6 månader. 

    Boken ska vara ärlig
    Ingenting kommer glorifieras. Åtminstone inte med flit.  

    Jag kommer ge ut boken själv, utan förlag, och man kommer kunna köpa den på Amazon. Boken är planerad att färdigställas i slutet av juni. 

    Jag hoppas att det svarar på din fråga, och att du fortfarande kan tänka dig att hjälpa mig med detta. 
     
  • miaclarke
    CEAN skrev 2012-10-30 16:47:44 följande:
    Hej. jag ställer gärna upp.
    Tack så jättemycket. Jag inboxar dig. 
  • Vi 5

    Jag är också intresserad, men är inte säker på om jag platsar. Mitt barn var 17 månader när han omkom, jag ammade fortfarande ganska mycket och jag har tänkt mycket på hur just den förlusten med att tvingas sluta amma och den fysiska förlusten påverkade sorgen. Inboxa mig gärna om du tror du har nytta av mina tankar.

  • miaclarke
    Vi 4 skrev 2012-10-30 20:11:53 följande:
    Jag är också intresserad, men är inte säker på om jag platsar. Mitt barn var 17 månader när han omkom, jag ammade fortfarande ganska mycket och jag har tänkt mycket på hur just den förlusten med att tvingas sluta amma och den fysiska förlusten påverkade sorgen. Inboxa mig gärna om du tror du har nytta av mina tankar.
    Tack! Jag inboxar dig. 
Svar på tråden Söker änglamammor för intervju till bok