• Tuvas mamma

Mammalediga i Eskilstuna/Strängnäs

Hej!

Tänkte starta en tråd och se om det finns några fler här som är mammalediga.

Jag är hemma med en sex veckor gammal kille och har även en snart två år gammal dotter. Dottern är på förskola 15t/v

Vi har flyttat hit från Stockholm för knappt ett år sedan, så jag är fortfarande lite vilse på barnaktiviteter häromkring.
    Skulle vara kul med tips från andra.

Och kanske en fika eller två någon gång :)

• Svar på tråden Mammalediga i Eskilstuna/Strängnäs
  • Tuvas mamma

Vi har haft hund tidigare så det är inget nytt för oss

Men just som du skriver Kat91, man kan inte låta bli att komma ut om man har en :)

Bra för barnen också att växa upp med djur.

Kanske får bli en julklapp då! :D

• Zara88

Men då är ni ju hund vana :) så varför inte :D
    Jag bara älskar när jag få vara hundvakt för då kommer man ut ...:)

• Hera78

Tuvas mamma: vår dotter har stora problem med eksem och torr hud och vi har ständig kontakt med allergiläkare på barnmottagningen. Dottern har nu visat positivt på allergi mot katt vilket vi har och allergiläkaren var stenhård på att man inte bör skaffa husdjur när barnen är så här små. Nu hade vi redan katt och hon är allergisk men det kan tydligen trigga igång allergi att skaffq husdjur så allergiläkaren avråder STARKT från det. Vår dotter är fem månader.

• Tuvas mamma
    Hera78 skrev 2012-11-12 17:42:05 följande:
    Tuvas mamma: vår dotter har stora problem med eksem och torr hud och vi har ständig kontakt med allergiläkare på barnmottagningen. Dottern har nu visat positivt på allergi mot katt vilket vi har och allergiläkaren var stenhård på att man inte bör skaffa husdjur när barnen är så här små. Nu hade vi redan katt och hon är allergisk men det kan tydligen trigga igång allergi att skaffq husdjur så allergiläkaren avråder STARKT från det. Vår dotter är fem månader.

Ojdå, det har jag aldrig hört.

Snarare hört tvärtom bara, att de blir mer resistenta av djur och natur
  • Hera78
    Tuvas mamma skrev 2012-11-12 17:45:36 följande:
    Ojdå, det har jag aldrig hört. Snarare hört tvärtom bara, att de blir mer resistenta av djur och natur

Allergiläkaren menar att det i så fall är bättre att man har husdjur från början men man bör absolut inte skaffa. Sen är det ju som sagt ingen garanti, dotttern är allergisk ändå trots att vi haft katt i elva år.
  • Tuvas mamma
    Hera78 skrev 2012-11-12 20:08:56 följande:
    Allergiläkaren menar att det i så fall är bättre att man har husdjur från början men man bör absolut inte skaffa. Sen är det ju som sagt ingen garanti, dotttern är allergisk ändå trots att vi haft katt i elva år.

Fast för sonen som är 10 veckor borde det ju inte spela roll om vi hade innan eller skaffar nu :)

Läste att man ska städa så sällan som möjligt och ha husdjur under spädbarnsåret, då blir barnen tåliga och allergier minskar :D
  • Kat91
    Hera78 skrev 2012-11-12 17:42:05 följande:
    Har bara hört tvärtom och har funkat tvärtom själv. Mina föräldrar hade katt från jag var liten och under hela min barndom och jag blev allergisk först när jag flyttade hemifrån. Har även en tjejkompis som alltid haft ett halvt zoo med pälsdjur hemma, hon får utslag på alla tester mot pälsdjur men har inga som helst symtom i praktiken. Hennes läkare sa att om hon upphör med att ha pälsdjur omkring sig ett längre tag kommer hon troligtvis börja känna av det.

Alla läkare säger inte samma sak.
  • Zara88

Jag hört båda sidor av "erfarenhet". Så tror det är svårt att vet i förväg. Men någon sa förut att katter är enklar att framkalla allergier än hundar, vet inte om det är sant.
    Man får nog göra ett val, men kanske diskutera innan va man gör om barnen blir allergiska.. Men det är nig mysigt med en hund :)

• Zara88

Hej tänkte höra vilka öppna förskolor ni går till ( eller om in inte gör det) såg att kat91 går till familjecenter i Strängnäs.
    Själv har jag varit på familjecenter i Strängnäs och tycker att det är bra där. Men svårt att få kontakt med andra mammor eftersom dom har redan en kontakt med varandra.
    Och så åker jag till stallarholmens ÖF på fredagar. Eftersom jag har en kompis som bor där :)

• Tuvas mamma
    Zara88 skrev 2012-11-15 16:08:42 följande:
    Hej tänkte höra vilka öppna förskolor ni går till ( eller om in inte gör det) såg att kat91 går till familjecenter i Strängnäs.

Själv har jag varit på familjecenter i Strängnäs och tycker att det är bra där. Men svårt att få kontakt med andra mammor eftersom dom har redan en kontakt med varandra.

Och så åker jag till stallarholmens ÖF på fredagar. Eftersom jag har en kompis som bor där :)

Jag brukade gå på öf Skiftinge, nu blir det inte lika ofta. Men varannan måndag iallafall.

Sen har kyrkan i Kjula på tisdagar, babyrytmik

Jag har varit i Strängnäs en gång med dottern.

Men jag känner också att det är svårt att få kontakt när det känns som att alla andra redan känner varandra.
Svar på tråden Mammalediga i Eskilstuna/Strängnäs